Bulgaria are in plan construirea a doua autostrazi, Marita si Struma. Pentru prima se vor aloca 208,6 milioane de euro, iar pentru cea de-a doua vor fi pregatiti 600 milioane de euro. Ambele proiecte au fost incluse pe lista celor mai importante proiecte de transport ale Bulgariei. Finantarea va veni prin Programul Sectorial Operational pentru Transport, care va include atat fonduri europene cat si bani de la statul bulgar. UPDATE: Dupa cum se poate observa pe cele doua harti, bulgarii au plan
Bulgaria are in plan construirea a doua autostrazi, Marita si Struma. Pentru prima se vor aloca 208,6 milioane de euro, iar pentru cea de-a doua vor fi pregatiti 600 milioane de euro.
Ambele proiecte au fost incluse pe lista celor mai importante proiecte de transport ale Bulgariei. Finantarea va veni prin Programul Sectorial Operational pentru Transport, care va include atat fonduri europene cat si bani de la statul bulgar.
UPDATE: Dupa cum se poate observa pe cele doua harti, bulgarii au planuri mari cu reteaua lor de transport. Proiectele guvernamentale facute de Sofia vizeaza coridoarele europene si necesitatile regionale de transport. Astfel, autostrada Haemus (mai pe romaneste „Balcani”) care traverseaza Bulgaria de la Vest la Est, este in prezent terminata doar la capete. Pe acest A2 se circula de la Sofia la Varna, dar deocamdata sunt functionali cate 185 km la fiecare capat. Mirosind faptul ca turistii romani intra pe la Ruse indreptandu-se spre Varna, bulgarii nu vor face autostrada, dar vor imbunatati (reparatii, largiri, semne de circulatie) pe drumul Ruse-Sumen, pe care romanii vor veni pentru a intra pe autostrada.
Un alt drum de la Sofia spre mare este autostrada Trakia (tradus: Tracia) de la Sofia pana la Burgas, prin Plovdiv, pe la sudul muntilor Balcani. De mentionat ca statiunile bulgaresti din zona Burgas sunt mai ieftine si mai accesibile turistilor bulgari, cu venituri mai reduse decat ale noastre. Aceasta autostrada, numerotata A1, este functionala pana putin dupa Plovdiv.
La mare, intre Varna si Burgas, bulgarii au in plan autostrada Cerno More (tradus: Marea Neagra), numerotata A5, care are rolul de a facilita traficul in zona litorala. Va avea 95 km. La noi o autostrada de la Constanta la Mangalia pare acum, un vis frumos, dat fiind faptul ca inca nici nu s-au inceput lucrarile la segmentul Cernavoda-Constanta.
Autostrada Struma este cea care va lega Sofia de Grecia, prin Blagoevgrad si punctul de trecere a frontierei de la Kulata. Va fi utila si romanilor care merg spre Grecia. Astfel, drumul spre Elada va incepe in Bulgaria la Ruse, iar la Biala se va face stanga, spre Veliko Tarnovo pentru a se intra pe autostrada A2, in loc de dreapta spre Plevna. Fara a fi inclus in planul de autostrazi, bulgarii au in plan refacerea drumului national 5 ce le traverseaza tara de la Nord la Sud, legand Ruse direct de Grecia prin Veliko Tarnovo, Stara Zagora si Haskovo. Acest drum va fi modernizat, urmand sa fie intens folosit de cei care se vor duce la mare in parte de est a Greciei.
Autostrada Marita care va lega Sofia de Turcia, este in fapt o continuare spre Istanbul a autostrazii Trakia, si va incepe intre Plovdiv si Stara Zagora. Va avea 114 km.
O alta autostrada, dar de lungime mica este Lyulin, care va lega Sofia de Serbia. Alte imbunatatiri ale drumurilor vor fi pe segmentele Vidin-Sofia (util romanilor din partea de Vest a tarii care se vor duce spre Grecia) si Sofia-Kustendil-Macedonia, pentru cei care vor merge in Albania. Mici refaceri de drumuri vor fi pe intreg teritoriul Bulgariei.