România nu poate accesa bani europeni pentru investiţii în infrastructură, deoarece nu dispune de un buget pentru susţinerea unui astfel de program, care ulterior să fie decontat de Uniunea Europeană, în principal din cauza proastei distribuiri a banilor de la bugetul de stat pe ministere, a declarat Radu Berceanu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii.
„Noi avem apucătura că dacă zece mii de ceva ies în stradă li se dă acestora. Nu am văzut niciodată să iasă zece mii de conducători auto în stradă şi să ceară autostrăzi”, a menţionat Berceanu.
Berceanu a mai spus că pentru 2007-2013 România are la dispoziţie 4,5 mld. euro, bani europeni, la care noi trebuie să adăugăm 1 mld. euro pentru a face aceste proiecte. Din aceşti bani, 1,8 mld. euro sunt dedicaţi construcţiei de autostrăzi. Problema este că nu sunt nici măcar aceşti bani.
„Noi avem nevoie de 1,4% din PIB, adică circa 2 mld. euro, anual numai pentru construcţia de autostrăzi. Acum avem acest buget pe tot ministerul şi doar un sfert, circa 500 mil. euro, merg spre autostrăzi. Nici chiar banii europeni nu ne-ar ajunge”, a subliniat ministrul transporturilor.
Problema distribuirii banilor
Ministrul Transporturilor a mai spus că 7% din PIB a mers către educaţie şi cercetare, însă chiar dacă peste câţiva ani vom avea nişte generaţii bine educate, riscăm ca aceştia să plece în alte ţări unde sunt autostrăzi şi există o economie.
„Dacă tot dăm 7% din PIB la educaţie, poate ne gândim să dăm 3,5% pentru infrastructură, din care 1,4% să meargă către autostrăzi. Anul acesta nu am avut aceşti bani şi nu numai din cauza crizei, ci din cauza felului în care au am alocat noi resursele”, a mai spus Radu Berceanu.
UPDATE: De ce este mai scump la noi kilometrul de autostradă
Berceanu a explicat că diferenţa dintre preţul pe kilometru de autostradă construit la noi şi în Croaţia sau Albania, de către firma americană Bechtel, este dată de faptul că la noi sunt incluse şi costurile de proiectare, studiile de fezabilitate sau TVA-ul, care cresc preţul la 15 mil. euro pe kilometru.
„Ca să răspund la întrebarea de ce Bechtel construieşte în Croaţia sau Albania cu 5 mil. euro kilometrul de autostradă şi la noi cu 15 mil. euro trebuie să avem în vedere că se compară numai preţul de construcţie acolo, iar la noi sunt incluse şi costurile de proiectare, studiile de fezabilitate, TVA-ul şi altele“, a subliniat ministrul transporturilor.
El a mai spus că în contractul semnat de noi cu Bechtel sunt conţiunte preţuri ţintă, termeni ţintă şi producţie ţintă şi nu costuri şi termene exacte.