UPDATE: Nano a devenit o dilemă comercială!

Tata Motors, grupul ce va produce cea mai ieftina masina din lume ar putea inregistra pierderi insemnate din pricina modelului Nano, pe masura ce costurile cu materiile prime cresc iar pretul anuntat (100.000 rupii) pentru dotarea standard ramane constant, au declarat o serie de analisti din industria de profil. Mai mult, Ran Tata, presedintele companiei a admis ca se confrunta cu o dilema. "Daca vom transmite costurile suplimentare catre clienti, va fi afectata cererea. Daca nu, marja profitulu

Tata Motors, grupul ce va produce cea mai ieftina masina din lume ar putea inregistra pierderi insemnate din pricina modelului Nano, pe masura ce costurile cu materiile prime cresc iar pretul anuntat (100.000 rupii) pentru dotarea standard ramane constant, au declarat o serie de analisti din industria de profil. Mai mult, Ran Tata, presedintele companiei a admis ca se confrunta cu o dilema. „Daca vom transmite costurile suplimentare catre clienti, va fi afectata cererea. Daca nu, marja profitului va fi afectata”, le-a spus Ran Tata investitorilor.

Lansarea pe piata a modelului Nano este planificata sa aiba loc in aceasta toamna, insa eset extrem de vulnerabil la miscarile de pe piata materiilor prime. Taoa a inceput dezvoltarea modelului Nano in anul 2003, iar de atunci costurile cu materiile prime au crescut de la circa 13% la aproximativ 23% din pretul unei unitati inainte de calculul taxelor. Pe de alta parte, costul materiilor prime ajunge la numai 7% din pretul unei masini medii pe piata din SUA.

„Nu vad cum pretul de 100.000 rupii poate fi mentinut mai mult de trei luni, timp in care Tata abia va avea ragazul sa afirme ca a pastrat pretul promis, urmand ca mai apoi sa apara si una sau chiar mai multe majorari”, a spus Ian Fletcher, jurnalist la Global Insight.
Acest pret a fost fixat de catre companie pentru a atrage clasa de mijloc, prin oferirea unei masini la un pret cat mai mic, astfel incat lumea sa renunte la motocicletele cu care se deplaseaza in prezent, cu toate ca Nano consuma mai mult carburant.

UPDATE:

Daca Nano va inregistra vanzari reduse si nu va avea succesul scontat de companie, ar putea duce la regandirea stretegiei in intreaga industrie auto.
Constructorii de masini au inceput sa urmeze exemplul dat de Tata Motors si se indreapta spre pietele in curs de dezvoltare, unde spera sa comercializeze modele cat mai ieftine de masini.

Conform Boston Consulting Group, in circa opt ani peste 100 de milioane de oameni ce provin din tari precum India si China isi vor permite sa cumpere o masina cu pretul mai mic de 3.000 de lire. Totusi, capacitatea companiilor de a obtine un profit suficient de mare de pe urma masinilor ieftine este pus la indoiala.

Hyundai Motors a anuntat in cursul lunii trecute ca a renuntat la planurile de a produce o masina la pretul de circa 5.000 de dolari pentru piata din China, pentru ca „nu va fi profitabil”. De asemenea, si Renault-Nissan a anuntat in luna mai ca si-a unit fortele cu Bajaj Auto, (producator indian de motociclete), pentru a comstrui si comercializa o masina ultra-ieftina pe piata din India. Totusi, la momentul actual, atat Hyundai, cat si Renault-Nissan au mari indoieli legate de profitabilitatea acestor proiecte.

Analistii indieni estimeaza ca Tata va trebui sa produca mai mult cu aproximativ 400.000 de unitati Nano pe an, fata de cota initiala (250.000 unitati), pentru a putea obtine profit.

Sursa: Times Online