De la anul, dacă duceţi la Remat trei rable, veţi primi de trei ori valoarea actuală a primei de casare, iar suma, care se ridică la 11.400 de lei, va putea fi folosită ca avans pentru o maşină nouă.

Posesorul mai multor maşini mai vechi de 10 ani înmatriculate în România până la sfârşitul lui 2006 are posibilitatea să cumuleze prima de casare pentru a-şi achiziţiona un autoturism nou, indiferent dacă este persoană fizică sau juridică, potrivit unui proiect de act normativ al Ministerului Mediului, care modifică modul de aplicare al programului „Rabla”.

Ministerul limitează însă numărul „rablelor” care pot fi casate de o singură persoană la trei bucăţi, oricum o relaxare a programului actual, care permitea o achiziţionarea unei maşini noi prin casarea unei singure rable. Practic, cine deţine până la trei autoturisme bune de casat şi se duce cu ele la centrele de colectare va primi până la trei tichete valorice, fiecare cu o valoare egală cu actual primă de casare, de 3.800 de lei. Persoana fizică sau juridică primeşte astfel din partea statului până la 11.400 de lei (2.650 de euro, la un curs de 4,3 lei/euro, n.r.), sumă pe care o poate folosi ca avans pentru achiziţionarea unei maşini noi.

Nu contează numele deţinătorului tichetului valoric

În plus, autorităţile vor să limiteze şi o parte din barierele legale în dorinţa de a scoate din uz cât mai multe vechituri. „Deţinătorul tichetului valoric poate fi altul decât proprietarul autovehiculului predate spre casare”, se arată în proiectul de act normativ al Mediului. Această prevedere permite ca, spre exemplu, o persoană să poată primi primă de casare şi pentru maşinile pe care rudele sale le-au dus la centrele de colectare, fără să fie necesar vreaun contract anterior de vânzare-cumpărare.

Gata din 2010

„Este vorba de o prevedere care va fi implementată anul viitor. Informaţia este foarte proaspătă şi nu ştim încă dacă este nevoie ca proprietarii maşinilor casate să fie rude. Dacă nu intervin alte modificări, această prevedere va fi inclusă încă din prima etapă a programului de înnoire a parcului auto în anul 2010”, au declarat pentru capital.ro reprezentanţii Administraţiei Fondului pentru Mediu.

Autorităţile au luat această decizie pentru că primele două etape ale programului „Rabla” nu au avut efectul scontat. În etapa a doua a programului „Rabla” au fost scoase din circulaţie numai 9.649 de autoturisme, iar în prima etapă au fost scoase din uz 11.543 de autoturisme, din totalul de 40.000 disponibile pentru primele două faze.

UPDATE: Prima, jumătate din preţul unei Dacii noi

Dacă norma prevăzută de Ministerul Mediului va fi implementată în cadrul programului „Rabla” de anul viitor, acest lucru ar duce la un avantaj considerabil pentru constructorul autohton Dacia.

Prima de casare totală ar putea ajunge la aproape jumătate din valoarea celui mai ieftin Logan. Adica, prima cumulată în valoare de 2.650 de euro ar reprezenta exact 42% din preţul de 6.300 (TVA inclus) al celui mai ieftin Logan.

Potrivit vicepreşedintelui Dacia, Constantin Stroe, noua măsură va fi bine primită atât de către dealeri, căt şi cumpărători, însă avertizează că politica de reduceri prin acest program va trebui să aibă şi un sfârşit.

„În ceea ce priveşte Dacia, noi dăm maşini şi ne bucurăm de schimbările aduse, dar trebuie subliniat că acest program nu poate fi transformat într-o practică pe termen infinit. Aceasta pentru că acordarea primelor de casare afectează preţul real al autoturismelor noi. Adica, dacă se cumulează cele trei prime de casare se ajunge la aproape trei mii de euro, în minus. Trebuie găsit un echilibru între volumul de maşini ce se comercializează şi dorinţa de a vinde cât mai mult”, a spus Stroe pentru capital.ro.

Noile prevederi, stimuli pentru persoanele juridice

Reprezentantul Dacia a precizat că măsura de cumulare a tichetelor valorice va stimula în special persoanele juridice să participe la programul de înnoire a parcului auto, „pentru că acestea dispun de mai multe mijloace de transport”.

Nu în ultimul rând, Stroe a spus că şi persoanele fizice vor profita de aceasă măsură, pentru că „sunt încă destui oameni, în special pensionari, care nu pot beneficia de programul Rabla, însă astfel va începe curăţirea parcului auto prin cumularea acestor maşini vechi de către cei cu mijloace financiare”.

DETALII:
Citeşte şi Cotele „Rabla” nu vor fi epuizate deşi firmele vor creşte volumul vânzărilor.