Constructorul General Motors (GM) a decis să păstreze marca Opel, punând astfel punct lunilor de negocieri intense purtate cu Magna Internaţional şi banca rusească Sberbank, care ar fi putut sprijini o eventuală tranzacţie.
Decizia vine după ce compania americană a anunţat, marţi, prima creştere a vânzărilor din ultimele 21 de luni, pe fondul unui mediu de afaceri îmbunătăţit. În plus, GM a motivat decizia şi prin importanţa pe care Opel şi unitatea engleză Vauxhall o au în strategia globală a constructorului.
Mai mult, vânzările GM în SUA au crescut cu 5% în cursul lunii trecute, aceasta fiind prima creştere înregistrată din ianuarie 2008. Vânzările la nivel global ale companiei au crescut cu 3%.
Consilierii GM recomandau încă din luna august opţiunea de păstrare a constrolului asupra Opel, precum şi solicitarea de ajutoare financiare altor state europene, înafară de Germania.
GM va trebui să returneze banii alocaţi de guvernul german
Ca urmare a deciziei GM, ministrul german al economiei, Rainer Bruederle, a declarat că banii alocaţi de guvernul german pentru sprijinirea Opel (1,5 miliarde de euro – n.r.) vor trebui să fie înnapoiaţi de către compania americană.
„Vom lua înapoie banii contribuabililor”, a spus Bruederle în cadrul unei conferinţe susţinută în Berlin. Cu această ocazie, ministrul a criticat aspru decizia GM şia spus că poziţia GM în legătură cu viitorul Opel este inacceptabil.
3 miliarde de euro pentru restructurarea Opel
GM a luat decizia de a păstra Opel în portofoliul său după întrunirea de amrţi a celor 13 membri ai consiliului de administraţie. Compania americană a estimat că restructurarea Opel va costa circa trei miliarde de euro (4,43 miliarde de dolari – n.r.).
Conducerea GM a anunţat iniţial că vrea să vândă 55% din acţiunile Opel către grupul canadian Magna, sprijinit de banca Sberbank, însă la sfârşitul lunii octombrie, compania americană a pus în aşteptare decizia de vânzare până în data de 3 noiembrie, când s-a întrunit consiliul de administraţie al grupului.
Magna se retrage cu eleganţă
La rândul său, CEO-ul Magna, Siegfried Wolf a declarat într-un comunicat de presă că „înţelege decizia consiliului GM cu privire la păstrarea Opel şi rolul important pe care acest constructor îl ocupă în strategia grupului american”.
UPDATE: Decizia GM crează două tabere. Germania şi Rusia sunt „impreună împotrivă”
Germania şi Rusia consideră că decizia General Motors de a păstra şi restructura Opel este considerată „complet inacceptabilă”, iar sindicatele au rupt un acord de reducere a costurilor, în semn de protest, scrie Mediafax.
Liderul de sindicat Klaus Franz a reziliat un acord de reducere a costurilor cu mai multe sute de milioane de euro, acceptat de angajaţii Opel cu condiţia ca producătorul auto să fie preluat de compania canadiană Magna, în colaborare cu banca Sberbank din Rusia.
La rândul său, premierul rus Vladimir Putin a sugerat că lupta pentru Opel nu s-a încheiat, întrucât viitorul companiei trebuie decis de administratorul acesteia şi nu de către consiliul de administraţie al GM.
Spania, Marea Britanie şi Polonia aprobă decizia GM
Pe de altă parte, în Spania, un reprezentant al sindicatelor a spus că angajaţii vor încerca negocierea unui acord cu GM, aşa cum au procedat cu Magna, iar sindicatele din Marea Britanie au salutat decizia grupului auto american.
Ministrul polonez al Economiei, Frank Stronach, a primit favorabil decizia General Motors de a renunţa la vânzarea Opel, în condiţiile în care grupul american deţine o fabrică la Gliwice. El a explicat că această hotărâre îmbunătăţeşte perspectivele fabricii din Polonia, care are 2.500 de angajaţi şi care a produs 171.500 de vehicule în 2008.
FOTO: Northfoto