CNADNR estimează că va recepţiona 101,46 kilometri de autostradă anul viitor, dintr-un total de 508,162 km aflaţi în lucru. Totuşi, compania naţională subliniază că acest plan poate fi îndeplinit numai în condiţiile unei finanţări corespunzătoare. „În conformitate cu Programul de construire autostrăzi, în cursul anului 2010 se va lucra pe 508,162 km, din care, la sfarsitul anului 2010, estimăm a fi recepţionaţi un număr de 101,46 km. [...] Documentul prezintă ceea
CNADNR estimează că va recepţiona 101,46 kilometri de autostradă anul viitor, dintr-un total de 508,162 km aflaţi în lucru. Totuşi, compania naţională subliniază că acest plan poate fi îndeplinit numai în condiţiile unei finanţări corespunzătoare.
„În conformitate cu Programul de construire autostrăzi, în cursul anului 2010 se va lucra pe 508,162 km, din care, la sfarsitul anului 2010, estimăm a fi recepţionaţi un număr de 101,46 km. […] Documentul prezintă ceea ce se poate face în anul 2010 în condiţiile în care vom avea necesarul de finanţare asigurat”, se arată într-un anunţ al Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR).
De asemenea, compania de drumuri estimează că anul viitor se vor afla în proiectare 1.147,857 kilometri de autostradă, potrivit programului de construire de autostrăzi.
100 de kilometri împrăştiaţi în ţară
Totuşi, din cei 101,46 kilometri promişi, 17,56 sunt în realitate centura ocolitoare a municipiului Sibiu, potrivit planului de activitate al CNADNR în anul 2010.
Astfel, pe Coridorul IX Pan-european ar urma să fie realizaţi şi predaţi 12 kilometri de autostradă, pe tronsonul Bucureşti – Moara Vlăsiei, şi 42,5 kilometri pe tronsonul Moara Vlăsiei – Ploieşti.
Pe Autostrada Transilvania ar urma să fie finalizaţi ultimii 9,4 kilometri ai tronsonului 2B (Câmpia Turzii – Gilău), 2 kilometri de viaduct pe tronsonul 3C (la Suplacu de Barcău) şi încă 18 kilometri de autostradă pe acelaşi tronson 3C, între localităţile Dolea şi Sarsig, judeţul Bihor.
Cât vor costa cei 100 km de autostradă?
CNADNR estimează că pentru realizarea obiectivului propus va avea nevoie în cursul anului viitor de un fond de 4,809 miliarde de lei numai pentru cei 100 de kilometri menţionaţi, dintr-un total bugetar de peste 9,2 miliarde de lei la nivelul companiei.
Repartizarea banilor pentru autostrăzi ar urma să fie aceasta:
* 577,20 milioane lei pentru 12 km de autostradă pe tronsonul Bucureşti – Moara Vlăsiei
* 822,80 milioane lei pentru 42,5 km de autostradă pe tronsonul Moara Vlăsiei – Ploieşti
* 287,12 milioane lei pentru 17,56 km de centură ocolitoare la Sibiu
* 1,66 miliarde lei pentru ultimii 9,4 kilometri ai tronsonului Câmpia Turzii – Gilău
* 83 milioane lei pentru finalizarea viaductului de la Suplacu de Barcău
* 1,37 miliarde de lei pentru 18 kilometri de autostradă pe tronsonul 3C al Autostrăzii Transilvania.
UPDATE: Tronsonul Braşov – Târgu-Mureş, fără finanţare în următorii 3-4 ani
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat, marţi, că nu este „nicio şansă să existe finanţare”, în următorii 3-4 ani, pentru secţiunea Braşov – Târgu-Mureş a autostrăzii Braşov – Borş şi că segmentul respectiv va fi concesionat către Bechtel sau altă companie.
„În următorii 3-4 ani, nu avem nicio şansă să existe finanţare, şi în ianuarie o să mai am o discuţie cu Bechtel, ca ori să o ia ei în concesiune, ori să o lase liber la contract şi să o dăm noi în concesiune, prin licitaţie internaţională”, a afirmat Berceanu, citat de Mediafax.
Tronsonul Braşov – Târgu-Mureş, cu o lungime de 161 km, face parte din proiectul autostrăzii Braşov-Borş (Transilvania), atribuit de Guvern, în baza unui contract încheiat în 2004, companiei americane Bechtel.
Berceanu a anunţat, în decembrie 2008, că va propune Bechtel să construiască autostrada Transilvania doar până la Târgu Mureş, restul tronsoanelor urmând să fie scoase la licitaţie. Printre variantele luate în calcul de autorităţi pentru această secţiune s-au numărat parteneriatul public-privat şi concesiunea.
Discuţiile cu Bechtel nu au avut un rezultat concret. Potrivit actualului calendar, autostrada ar urma să fie finalizată, pe întregul traseu, în 2013.