Din cel mai așteptat IPO (Initial Public Offering - Ofertă public inițială) din lume, Facebook s-a transformat rapid în cel mai mare eșec pentru participanți. În ultimele două zile, acțiunile Facebook au pierdut 19%, astfel că valoarea de piață a companiei s-a prăbușit cu 20 miliarde dolari.
Dacă în prima zi de tranzacționare pe Wall Street, IPO-ul Facebook a fost considerat o dezamăgire profundă de către participanți, întrucât acțiunile abia au închis cu puțin peste prețul din IPO (la 38,23 dolari vs. 38 dolari), următoarele două zile au transformat dezamăgirea investitorilor într-un eșec de proporții.
Mai exact, luni, acțiunile au închis în pierdere cu 11%, iar marți au deschis scăzut cu încă 9%, până la 31 dolari. În total, în ultimele două zile, pierderea cumulată este de 19% și nu se știe unde se va opri declinul Facebook. Față de evaluarea din prima zi de după IPO, valoarea companiei s-a redus cu circa 20 miliarde dolari, până la circa 84,9 miliarde dolari. Față de evaluarea dată de IPO, de 104 miliarde dolari, valoarea companiei a scăzut cu 19 miliarde dolari.
În plus, în piață a izbucnit un scandal legat de faptul că bancherii care au intermediat IPO-ul au revizuit în secret, în mijlocul campaniei de promovare , estimările privind veniturile Facebook. Se vorbește de faptul că doar anumiți investitori preferențiali ai bancherilor au primit aceste informații, restul fiind privați de accesul la ele.
Pe fondul cererii uriașe, Facebook, consiliată de cei mai mari bancheri din SUA, în frunte cu Morgan Stanley, s-a lăcomit să le vândă investitorilor acțiuni la un preț foarte ridicat comparativ cu câștigurile și veniturile sale.
Mai exact, Facebook a stabilit că prețul de vânzare în cadrul IPO să fie de 38 dolari, nivel la care compania era evaluată la 104 miliarde dolari, adică la un multiplu de 100 de ori câștigurile. În același timp, Google era evaluată la de 19 ori profiturile, iar Apple la un multiplu de 14.
Lăcomia celor de la Facebook s-a manifestat în trepte. Inițial ei au spus că vor să strângă din piață 10 miliarde de dolari, prin vânzarea a 337 milioane de acțiuni la un preț cuprins între 28 dolari și 35 dolari. Apoi, au anunțat creșterea intervalului de preț, la 34-38 dolari, după care au venit și cu majorarea pachetului scos la vânzare, până la 421 milioane acțiuni.
Până la urmă, Facebook s-a decis să ia din piață 16 miliarde dolari, cu 60% mai mult decât voia în urmă cu o săptămână, stabilind prețul de vânzare al acțiunilor la limita superioară a intervalului, mai exact la 38 dolari, cu 21% peste media intervalului anunțat inițial. Prin aceste majorări succesive, Facebook a tăiat puternic din potențialul de creștere a acțiunilor în primele zile de tranzacționare.
Prăbușirea Facebook vine în condițiile în care analiștii estimau în prima zi de tranzacționare o creștere de peste 50%. De asemenea, Facebook este în contrast puternic cu Wall Street per ansamblu, care luni a avansat puternic, iar marți a închis aproape pe zero.