Vânzările de automobile noi din România au căzut cu 43,1% în mai, la 13.336 unităţi, şi cu 49,2% în primele 5 luni, la 57.894 unităţi, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România.

În mai 2008 au fost livrate 23.464 maşini noi, iar în perioada ianuarie – mai a anului trecut vânzările au totalizat 114.020 unităţi. Livrările de automobile au scăzut în luna mai cu 10,4% faţă de aprilie, de la 14.884 maşini la 13.336 unităţi.

Piaţa auto românească totală (automobile, vehicule comerciale şi autobuze) a scăzut cu 48,1% în mai, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, de la 29.170 autovehicule la 15.123 unităţi.

În intervalul ianuarie – mai, livrările totale au însumat 65.094 autovehicule, în scădere cu 53,4% faţă de aceeaşi periodă a anului trecut, când au fost vândute 139.762 autovehicule. Piaţa totală a scăzut cu 8,1% în mai, comparativ cu aprilie 2009, de la 16.458 autovehicule la 15.123 unităţi.

Vehiculele comerciale – scădere de 68,5%

Vânzările de vehicule comerciale, al doilea segment al pieţei din punctul de vedere al volumelor, au scăzut cu 68,5% în mai, la 1.691 unităţi, şi cu 71,6% în primele cinci luni, la 6.762 autovehicule.

Livrările de autobuze au scăzut de la 324 unităţi în mai 2008 la 96 unităţi în aceeaşi lună din acest an. La cinci luni, regresul acestui segment a fost de 76,9%, de la 1.855 unităţi în 2008 la 438 unităţi în acest an.

UPDATE:
Dacia e lider consacrat. Urmează Hyundai şi Volkswagen

Dacia rămâne în continuare liderul pieţei auto româneşti, în funcţie de numărul de unităţi vândute, cu 16.726 automobile în primele cinci luni, în scădere cu 47,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, şi o cotă de piaţă de 28,9%, în coborâre cu 0,8 puncte procentuale.

Hyundai se află pe poziţia a doua, cu 5.275 maşini livrate în perioada ianuarie-mai, în creştere cu 13,7%, nivel corespunzător unei cote de piaţă de 9,1%, în urcare cu 4,2 puncte procentuale.

Volkswagen ocupă locul al treilea, cu 4.552 autoturisme (-43,5%) şi o cotă de piaţă de 7,9%, în urcare cu 0,7 puncte, iar pe poziţia imediat următoare se află Renault, cu 4.332 maşini (-48,5%), echivalentul unei cote de piaţă de 7,5%, în urcare cu 1,1 puncte.

Skoda s-a clasat pe poziţia a cincea în funcţie de numărul de maşini livrate în primele cinci luni, cu un total de 3.645 unităţi (-64,6%) şi o cotă de piaţă de 6,3%, în scădere cu 2,7 puncte.

Cele mai „tari” modele şi clase

Clasamentul celor mai bine vândute modele de import din primele cinci luni este condus de Renault Clio (2.492 unităţi), care este urmat de Kia C’eed (2.191 maşini) şi de Hyundai Accent (1.585 unităţi). Pe poziţia a patra se află Volkswagen Golf, cu 1.464 exemplare, iar top cinci este încheiat de Ford Focus, cu 1.399 maşini.

În ceea ce priveşte vânzările pe clase, segmentul maşinilor mici de oraş (clasa A) a raportat cea mai mică scădere la cinci luni, de 18,3%, comparativ cu intervalul corespunzător al anului trecut, la 2.689 unităţi.

Clasa B a căzut cu 50,4% în perioada analizată, la 11.605 unităţi, iar cel mai important segment al pieţei din punct de vedere al volumelor, clasa C, a scăzut cu 49,6%, la 18.023 maşini.

Vânzările de Sport Utility Vehicles (SUV) au raportat un declin de 39,6% în primele cinci luni, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, la 4.701 unităţi, iar livrările de limuzine de companie (clasa D) au avut un declin de 50,2%, la 3.116 unităţi.

Maşinile din segmentele E şi F, dominate de limuzine premium, au înregistrat scăderi ale vânzărilor de 53,3%, respectiv de 62,5%.

Livrările de maşini de familie (clasa monovolum) au coborât cu 42,6% la cinci luni, la 618 unităţi.

Diesel-ul pierde tot mai mult teren

Ponderea motorizărilor diesel în vânzările de maşini autohtone şi de import a scăzut cu 11,1 puncte în luna mai, la 28,2% din totalul livrărilor, faţă de ponderea de 39,3% pe care o aveau în mai 2008.

Cu toate acestea, cumulat pe primele cinci luni, motorizările pe benzină reprezintă 52,6% din totalul vânzărilor de autoturisme noi de import şi autohtone, în scădere cu 5,1 puncte procentuale faţă de intervalul ianuarie-mai din 2008, când propulsoarele pe benzină reprezentau 57,7% din vânzări.

Piaţa auto locală a scăzut cu 11,7% anul trecut, la 324.080 unităţi.

SURSA: Mediafax