Operatorul de telecomunicaţii Cosmote a semnat un acord pentru achiziţia concurentului Zapp. Mai exact, Compania Cosmote achiziţionează compania Telemobil, care deţine operatorul cunoscut sub brandul Zapp.
Cu aceasză achiziţie, Cosmote se angajează să preia şi datoriile de 146 de milioane de euro ale Telemobil. În contul celor 61 de milioane de euro achitate pentru acţiuni, Cosmote intră în final în posesia unei licenţe 3G.
UPDATE: Intrarea în spectrul 3G pe uşa din dos
La a doua licitaţie pentru licenţele 3G, Cosmote era printre favoriţi, iar apoi, după anunţarea rezultatelor, a fost marele perdant. În a doua licitaţie au fost puse la bătaie două licenţe, iar câştigătorii au fost Zapp (adică Telemobil) şi RCS&RDS, care a lansat apoi operatorul Digi.mobil, ca extensie mobilă a operatorului fix RDS.Tel.
Cum au fost în total doar patru licenţe acordate pentru spectrul de frecvenţe aferent tehnologiei de tip 3G, Cosmote a rămas iniţial pe dinafară. De menţionat că primele două licenţe, în cadrul primei licitaţii, câştigători au fost doi giganţi ai domeniului: Vodafone şi Orange.
Practic, Cosmote nu mai putea accesa acest tip de servicii. Conducerea companiei a încercat să suplinească acest minus în materie de tehnologie prin oferte promoţionale de impact, în special pentru posesorii de cartele preplătite. Astfel, prin achiziţia deţinătorului unei licenţe 3G, Cosmote intră în clubul 3G prin uşa din dos.
În prezent, clienţii utilizează reţeaua 3G (frecvenţă de 2.100 MHz) mai mult pentru transferul de date, deoarece 3G pentru viteze de transfer mult mai mari decât reţelele inferioare (EDGE, GPRS, HSCSD). Iniţial, când frecvenţele 3G erau încă în probe, operatorii şi analiştii din domeniu considerau că aplicaţia-şoc („killer-application”) va fi apelul video.
Cosmote şi Zapp împărţeau locurile 3 şi 4 în clasamentul operatorilor de telefonie. În ciuda investiţiilor din ultimii ani, Zapp nu a reuşit să performeze bine pe piaţa apelurilor de voce, în principal din cauza faptului că necesita terminale speciale, fiind singurul operator din piaţă ce operat în reţea CDMA (frecvenţă de 450 MHz), în timp ce restul operatorilor activează în reţea de tip GSM (900 MHz, 1.800 MHz), fiind posibilă păstrarea telefonului în cazul schimbării operatorului (cu excepţia cazului în care telefonul era blocat în reţeaua parteneră a dealerului de la care a fost achiziţionat).
În istoria sa recentă, Zapp a performat mai bine pe segmentul transferului de date, mai exact a accesului la internet mobil.
UPDATE 2 – Semnarea documentelor
Acordul de preluare a fost semnat la Bucureşti între Michael Tsamaz din partea Cosmote şi de către Nadim Akkawi, din partea Oger, compania saudită care deţine compania Telemobil.
Tsamaz a declarat cu această ocazie că „înţelegerea semnată marchează un nou ciclu de creştere şi extindere a bazei de clienţi pentru Cosmote România, întrucât licenţele 3G şi CDMA, respectiv infrastructura Zapp ne vor permite să oferim servicii de date şi voce de ultimă generaţie în România. Pe una dintre cele mai competitive pieţe din Europa şi la doar trei ani şi jumătate de la înfiinţare, parcursul Cosmote arată că se află în poziţia de a beneficia din plin de noua investiţie”.
Trebuie menţionat faptul că este prima mutare de acest gen din România. Până acum, nu au mai fost efectuate preluări de operatori de telefonie mobilă de către concurenţi din piaţă.
DETALII
Din istoricul operatorului achiziţionat, cele mai importante monete sunt următoarele:
1992 – apare operatorul Telemobil, deţinut de spaniolii de la Telefonica. A fost primul operator de telefonie mobilă din România (până în 1997).
1999 – operatorul îşi schimbă numele în SunTel.
2001 – operatorul trece la al treilea său nume: Zapp. În acelaşi an, se lansează serviciile de transfer de date.
2006 – achiziţionează licenţa 3G.
2007 – se lansează serviciul de roaming (până acum clienţii nu puteau efectua convorbiri în afara ţării)
2009 – dispare din piaţă, fiind achiziţionat de Cosmote.
Din istoricul cumpărătorului, trebuie menţionate cele două momente importante:
1999 – se lansează operatorul Cosmorom. Cel mai mare număr de clienţi atins a fost de 300.000, după care a început să scadă.
2000 – se lansează serviciul de roaming.
2001 – se lansează serviciile de transfer de date.
2005 – ca urmare a eşecului de piaţă (Cosmorom a ajuns la 50.000 clienţi, dintre care nici 30.000 de cartele nu erau utilizate activ), Romtelecom se implică în acţionariatul companiei modificat fundamental, iar operatorul se relansează sub numele de Cosmote România. A fost primul operator deţinut de grupul Cosmote care a trecut la numele grecesc al companiei-mamă (În Albania există AMC, în Macedonia există Cosmofon, iar în Bulgaria există GloBul).
2009 – achiziţionează compania Telemobil, care deţine operatorul Zapp.