Unul dintre primele grupuri de publicitate la nivel mondial, WPP, este în proces de reorganizare pe piaţa media din România. Două dintre reţelele sale, Maxus şi Mediaedge:cia, au intrat recent pe piaţă prin afiliere şi prin preluarea unei agenţii locale.
România mai este încă o piaţă atractivă pentru reţelele de media internaţionale. La cele peste patru sute de milioane de euro care se anunţă a fi investite în acest an în publicitate, grupul WPP şi reţelele sale nu pot rămâne în postura de spectatori. Recent, reţeaua Mediaedge:cia (MEC) a decis să intre oficial pe piaţa românească prin preluarea agenţiei Media Insight, aflată sub umbrela Ogilvy Group România, parte din WPP, care deţine şi MEC. Această preluare presupune atât o schimbare de nume a agenţiei, cât şi transferarea personalului şi a clienţilor Media Insight către MEC. Bogdan Prăjişteanu, fondatorul şi managing directorul agenţiei Media Insight, va conduce biroul MEC din România.
Colaborarea dintre MEC şi Media Insight a început în anul 2003, când agenţia condusă de Prăjişteanu a câştigat în România contul de media al Beiersdorf, unul dintre clienţii mondiali ai MEC. Trei ani mai târziu, Media Insight s-a afiliat la Mediaedge:cia, iar în acest an a trecut cu „arme şi bagaje“ la MEC. Fosta echipă a agenţiei va beneficia de expertiza reţelei şi va oferi servicii specifice sub conceptul „Active Angajament“. Acesta presupune crearea unei legături active prin instrumente de comunicare între un produs şi consumatorul său.
În aceste condiţii se vor muta clienţii internaţionali ai MEC la biroul local al agenţiei? Cei mai mulţi dintre clienţii vizaţi au contracte semnate până la sfârşitul anului cu alte agenţii din România, iar eventualele mutări vor avea loc abia din 2008. Unul din obiectivele Mediaedge:cia este să ajungă în scurt timp lider de piaţă.
Pe plan internaţional, monitorizările companiei de cercetare RECMA din 2006, au plasat Mediaedge:cia pe locul doi în Europa Centrală şi de Est, cu o cifră de afaceri de 1.079 milioane de dolari. La nivel mondial, MEC coordonează unii dintre cei mai mari investitori în publicitate, precum Colgate Palmolive, Danone, Beiersdorf, Michelin, Novartis, Sony Ericsson sau Visa.
O mare parte dintre aceşti clienţi sunt prezenţi şi în România, dar au fost împărţiţi între agenţiile Media Insight, Partnership şi departamentul de media al agenţiei Young&Rubicam/Team Advertising. Cele trei entităţi au proprietari diferiţi. Media Insight este deţinută în totalitate de grupul WPP. Team Advertising are un contract de afiliere cu un alt brand internaţional a lui WPP, Young &Rubicam. Pe parcursul colaborării cu Young&Rubicam, agenţia Team, condusă de Teresa Suman, a preluat unii clienţi din reţea, precum Danone, Colgate Palmolive, cărora le-a oferit, în afara serviciilor de creaţie, şi servicii de media. La rândul său, firma Partnership (astfel înscrisă la Registrul Comerţului) opera pe piaţa de media din ultimii ani sub numele (de „scenă“) Mediaedge Partnership. Între timp, Mediaedge s-a unit pe plan mondial cu CIA şi a rezultat Mediaedge:cia. În lipsa unei înţelegeri contractuale de folosire a numelui oficial, firma din România, Partnership, nu şi-a mai schimbat numele.
Valul reorganizării grupului WPP în România a atins şi Y&R/Team Advertising. Odată cu deschiderea biroului MEC din România, agenţia Team a anunţat afilierea sa oficială la reţeaua de media Maxus, parte din WPP. Aşadar, agenţia beneficiază de două afilieri cu WPP: prima (mai veche) cu reţeaua Y&R, a doua (recentă) cu Maxus. Teoretic, agenţia full service Y&R/Team s-a afiliat la Maxus însă practic, de afiliere va beneficia direct doar departamentul de media condus de Nicu Laită. Astfel, dacă în acte reţeaua Maxus va opera prin Team, pe piaţă, ea se va comporta ca o agenţie de media. Noul birou afiliat Maxus lucrează pentru Danone, Colgate Palmolive, Ţiriac Auto, Xerox, Daimler-Chrysler, CLAL Insurances sau AG Direct, o parte dintre aceştia aflaţi pe plan internaţional în portofoliul MEC.
Revenind la Partnership, agenţia are foarte mari şanse să fie preluată de grupul WPP. În prezent, cele două părţi poartă astfel de discuţii, primul pas fiind transformarea Partnership într-o societatea inactivă, respectiv mutarea clienţilor şi a echipei la Maxus. Preluarea Partnership nu exclude o schimbare a profilului de activate, respectiv oferirea şi de alte servicii, nu doar de media.
WPP
WPP este unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume, cu sediul central la Londra, şi are clienţi precum Orange, Vodafone şi France Telecom. În prezent, WPP activează în 106 ţări şi are peste 97.000 de angajaţi.
Grupul WPP operează pe patru segmente de business: media&publicitate, cercetare de piaţă, relaţii publice şi branding.
În cadrul businessului de publicitate, grupul deţine reţelele mondiale Grey Worldwide, JWT, Ogilvy&Mather şi Young&Rubicam, alături de Voluntarily United Group of Creative Agencies. Prin reţele sale de media MediaCom, Mediaedge:cia, MindShare şi Maxus, grupul WPP ocupă primul loc în topul veniturilor media la nivel mondial. Pentru anul 2006, grupul condus de Martin Sorell a raportat venituri de 10,8 miliarde dolari, cu 11,1% mai mult decât în 2005.
Companiile de media ale grupului WPP În România
Mediaedge:CIA (MEC)
Compania a intrat pe piaţă prin preluarea Media Insight. Acţionarii Media Insight sunt offshore-ul Berkeley Square Holding (99,5%) şi WPP Group (0,5%). La finele anului 2005, Media Insight a avut o cifră de afaceri de aproximativ 14,2 milioane de euro şi un profit de 364.604 euro (calculat de Capital la cursul mediu oficial).
Bogdan Prăjişteanu, Managing Director MEC
Maxus
Reţeaua a intrat pe piaţa locală prin afilierea cu agenţia de publicitate Team Advertising/Y&R ai cărei acţionari sunt Tereza Munteanu (23%), Ana Puiu (12%), Dragoş Popescu (12%), Sorin Paşca (12%), Nicolae Laită (3%) şi compania de Radio PRO (40%). În 2005, agenţia a avut o cifră de afaceri de 6 milioane de euro şi un profit de 303 mii euro.
Nicu Laită, Director de media, Team Advertising/Y&R
MediaCom
Agenţia MediaCom face parte din reţeaua de media MediaCom Worldwide. Acţionarul firmei din România este MediaCom Holding (Germania).
MediaCom a avut în 2005 o cifră de afaceri de 12,4 milioane de euro şi un profit net de circa 113 mii de euro.
Carmen Lixandru, Managing Director MediaCom
Mindshare Media
În România, Mindshare operează alături de grupul Ogilvy, parte din WPP. Compania este deţinută în totalitate de firma Berkeley Holding Square (100%).
La sfârşitul anului 2005, Mindshare Media a raportat o cifră de afaceri de 21,6 milioane de euro (calculat la cursul mediu leu/euro).
Oana Petroff, Managing Director Mindshare Media