În septembrie 2011, omul de afaceri Attila Verestoy prelua peste 50% din International Railway Systems (IRS), compania producătoare de vagoane a lui Cristian Burci. Era încântat că a reușit să pornească producția, că avea comenzi și perspective de dezvoltare. Într-un interviu acordat Capital, senatorul ne-a povestit că avea planuri mari cu această companie şi că le considera și justificate. Însă, socotelile de acasă nu s-au potrivit cu cele din târg, motivul fiind accidentul de mașină care l-a ținut departe de afaceri și de noua entitate ce urma a fi realizată.
„Probabil că dacă n-ar fi fost această absență de aproape un an de zile din cauza accidentului aș fi putut realiza mai multe lucruri concrete. Din păcate, din noiembrie, imediat după accident, băncile au întrerupt punerea în practică a transferului bunurilor“, explică Attila Verestoy. Așa că a rămas să găsească o soluție cu un investitor strategic. „Și au găsit-o în persoana lui Thomas Manns, un investitor care dorește în continuare o colaborare cu mine, mi-a și propus acest lucru și sunt de acord, dar, evident, nu mai este situația în care să dețin un pachet majoritar la această viitoare societate“, completează omul de afaceri. Cel mai probabil, participația sa în noua firmă va fi de aproximativ 10%. „Înainte, aveam pachetul majoritar și trebuia să fac o construcție financiară care putea să preia cam același rol pe care-l va avea concernul german în această nouă societate. Cu noua companie nu am ajuns încă la o finalitate, suntem la nivel de discuții, urmează să parcurgem câteva etape de tratative“, mai spune el.
Planuri mari pentru fabrica de matrițe
Tranzacția fabricilor de vagoane se ridică de 30 de milioane de euro, valoare stabilită de bănci după cum declară Verestoy, și de care el nu a beneficiat deloc. „Am avut credite acordate fabricilor și, conform înțelegerii, s-a ridicat această problemă și s-a realizat returnarea creditelor făcute pentru noua entitate“, declară senatorul UDMR. „Nu mă mai implic foarte mult în treaba aceasta. Am pierdut trenul. Adică am pierdut vagoanele“, spune Verestoy.
Omul de afaceri nu cochetează cu ideea de a se concentra asupra altor companii din zona transporturilor. „Am vechile mele interese, către acelea mă orientez, pe acelea încerc să le întăresc, să le dau substanța și importanța pe care le merită“, spune acesta, amintind de fabrica de matrițe de la Odorheiu Secuiesc, unde este acționar majoritar. Potrivit senatorului, această unitate va avea un rol important, mai ales că, de curând, a început să producă și pentru Pirelli, în condițiile în care deja producea pentru Michelin. „Cu această linie, probabil, o să avem un rol mai mare în piața anvelopelor. Cred că matrițele sunt extrem de importante în această zonă“, spune Verestoy, menționând că se va concentra, în continuare, asupra afacerilor cu factoring, brokeraj etc. – businessuri conduse de fiul său.
Energia, cel mai mare potențial
Attila Verestoy este un investitor activ și pe termen lung, după cum îi place să spună. Dovadă stă portofoliul deținut pe bursă. Și pentru că oportunitățile sunt zilnice, omul de afaceri urmărește extinderea și în alte piețe. „Sigur că mă interesează segmentul energiei, al energiei verzi. Studiez acum care sunt domeniile și care sunt oportunităţile pe care trebuie să le aleg“, spune Verestoy. Iar una dintre acestea se numește Transgaz. „Am un pachet important la Transgaz, cel puțin pentru nivelul unui investitor persoană fizică, și o să încerc să-mi întăresc poziția. Aștept momentul când se lansează un pachet pe bursă“, spune senatorul.
Potrivit declarației sale de avere, valoarea de piață a acțiunilor pe care le deține la Transgaz și pe care le-a cumpărat cu 22,2 milioane de lei este astăzi 17,3 milioane de lei (circa 3,95 milioane de euro). „Este o diminuare la zi a investiției, nu e o pierdere. O investiție în Transgaz, care aparent înseamnă o pierdere destul de considerabilă pe hârtie, față de prețul de achiziție plătit, aduce dividende la nivel de circa 10% din valoarea acțiunilor“, își motivează Verestoy dorința de a investi și mai mult în Transgaz.
Și dacă susține că a avut fler când a ales această investiție, regretă altele. „Din păcate, nu m-am orientat asupra domeniului agricol la timpul potrivit. Mai sunt încă niște rezerve pentru că, peste câțiva ani de zile, sectorul de producție alimentară va fi un domeniu aducător de venituri. Dar nu mi-am făcut planuri către această zonă“, conchide el.
75 de milioane de euro este estimarea averii a lui Attila Verestoy, potrivit ediției din 2011 a Top 300 Capital.