În cadrul întâlnirii G7, miniștrii de externe din Marea Britanie, Canada, Germania, Franţa, Italia, Japonia, Statele Unite şi Uniunea Europeană au transmis că să continue asistenţa militară şi de apărare pentru Ucraina „atât timp cât va fi necesar”.

Ministrul german de externe, Annalena Baerbock, a declarat că grupul G7 al naţiunilor industrializate rute alternative pentru exportul de cereale ucrainene, deoarece războiul Rusiei împotriva Ucrainei a ridicat riscul unei „crize alimentare globale”.

„Oamenii vor muri în Africa şi în Orientul Mijlociu şi ne confruntăm cu o întrebare urgentă: cum pot fi hrăniţi oamenii din întreaga lume? Oamenii se întreabă ce se va întâmpla dacă nu vom avea cerealele de care avem nevoie şi pe care obişnuiam să le primim din Rusia şi Ucraina”, a declarat Baerbock.

Urmează o criză alimentară globală

Aaproximativ 25 de milioane de tone de cereale sunt blocate de Rusia în porturile ucrainene din Marea Neagră. În 2020, Ucraina a fost al cincilea exportator mondial de grâu, iar ţările cu venituri mici şi medii au fost beneficiari importanţi. Principalele destinaţii de export au fost Egiptul, Indonezia, Pakistanul, Bangladesh şi Libanul.

„Fiecare tonă pe care o putem scoate va ajuta puţin la rezolvarea acestei crize a foamei. În situaţia în care ne aflăm, fiecare săptămână contează”, a mai spus Annalena Baerbock, potrivit Reuters.

Preţul grâului a crescut considerabil în ultimele săptămâni din cauza îngrijorărilor legate de aprovizionare.

Se caută rute alternative pentru a scoate cerealele

În comunicatul final al întâlnirii G7 se precizează că grupul este „hotărât să accelereze un răspuns multilateral coordonat pentru a menține securitatea alimentară globală şi să fie alături de partenerii noştri cei mai vulnerabili în această privinţă”.

Guvernele occidentale căută rute alternative pentru a scoate din Ucraina cerealele destinate înainte de sosirea noii recolte.

Până în prezent, ucrainenii au reuşit să transporte o „fracţiune” din recolta lor de cereale pe calea ferată, prin România.

„Trasportul merge greu din cauza faptului că Ucraina are un ecartament diferit faţă de România. Acelaşi lucru este valabil şi pentru alte conexiuni, de exemplu, cu Polonia – vagoanele de marfă nu pot trece pur şi simplu”, a spus Annalena Baerbock..

Ministrul ucrainean al politicii agricole şi al alimentaţiei, Mykola Solsky, a studiat opţiuni care variază de la Gdansk până la portul Klaipėda din Lituania şi trei porturi din Letonia.

Portul Constanţa început deja să preia unele transporturi de cereale ucrainene.