Urmeaza primele sase luni de stabilitate fiscala

sase luni de stabilitate legislativa in domeniul fiscalitatii. Pentru perioada 1 iunie – 31 decembrie 2005, noul Cod fiscal va reglementa taxele locale, impozitele directe si indirecte. Modificarea Codului fiscal in acest an a fost determinata de decizia Ministerului Finantelor Publice de a majora nivelurile celor mai multe impozite, nevoia de mai multi bani la bugetul de stat fiind generata de implementarea cotei unice. Astfel, din luna martie, Fiscul se straduie sa convinga diferite medi

sase luni de stabilitate legislativa in domeniul fiscalitatii. Pentru perioada 1 iunie – 31 decembrie 2005, noul Cod fiscal va reglementa taxele locale, impozitele directe si indirecte. Modificarea Codului fiscal in acest an a fost determinata de decizia Ministerului Finantelor Publice de a majora nivelurile celor mai multe impozite, nevoia de mai multi bani la bugetul de stat fiind generata de implementarea cotei unice. Astfel, din luna martie, Fiscul se straduie sa convinga diferite medii – al oamenilor de afaceri, al actorilor pietei de capital si al pietei imobiliare, al bancherilor – de necesitatea majorarii sau introducerii de noi dari catre Fisc. Dupa doua luni de amanari, „copilul“ Fiscului vede lumina zilei la 1 iunie, destul de implinit, insa extrem de complicat. Noul produs nu uita de profitul companiilor, de TVA aplicata spectacolelor, de accizele platite la achizitionarea alcoolului si a tutunului, de castigurile de pe piata mobiliara si de pe cea imobiliara si nici de dobanzile primite la depozite. Travaliul a durat doua luni, o perioada in care o larga gama de personaje au cazut prada schimbarilor anuntate de la o saptamana la alta. Tehnicieni fiscali, bancheri, brokeri, opinia publica si ziaristi, toti au fost extrem de atenti la schimbarile legislative propuse de noul Guvern. Ramane de vazut daca preconizatele alegeri anticipate nu vor afecta si linistea fiscala a urmatoarelor sase luni.

Impozitarea castigurilor din tranzactionarea titlurilor de valoare

Regulile impozitarii castigurilor pe de piata de capital sunt doua: a) perioada 1 iunie – 31 decembrie 2005 se caracterizeaza prin aplicarea unui impozit de 1% si b) dupa 1 ianuarie 2006, majoritatea castigurilor va intra sub incidenta unui impozit de 16%. „Ceea ce este foarte important pentru investitori este informatia conform careia tot ceea ce se tranzactioneaza in urmatoarele sase luni, indiferent de momentul dobandirii actiunilor, se impoziteaza cu 1%. Dupa 1 ianuarie 2006, vom avea doua cazuri: castiguri care se vor impozita cu 1% si castiguri ce se vor impozita cu 16%“, a declarat Septimiu Stoica, vicepresedinte al Bursei de Valori Bucuresti (BVB).Conform unei instructiuni emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, BVB si Rasdaq vor evidentia, de la 1 iunie, datele de identificare a investitorilor care au cumparat valori imobiliare si a castigurilor obtinute in urma transferurilor de proprietate asupra titlurilor. Mai mult, operatiunile de inseriere si numerotare se vor efectua separat pentru fiecare clasa de valori mobiliare. Noul Cod fiscal prevede ca, pentru titlurile dobandite inainte de 1 iunie 2005, impozitul aplicat castigurilor va fi de 1%, indiferent de momentul vanzarii. Tot 1% se va aplica si castigurilor obtinute din tranzactionarea actiunilor cumparate dupa 1 iunie si vandute pana la 31 decembrie 2005. La sfarsitul anului 2005, se va face regularizarea la castigul net, tot cu aplicarea impozitului de 1%. In cazul vanzarii dupa 1 ianuarie 2006 a actiunilor cumparate dupa 1 iunie 2005, dar pana in 365 de zile din momentul dobandirii, impozitul va fi de 16%. Acelasi impozit de 16% va fi aplicat si castigurilor obtinute din vanzarea pana in 365 de zile a actiunilor cumparate dupa 1 ianuarie 2006. „In acest an, se va mai plati 1% la sursa, insa de la anul, cei 16% se vor opri dupa regularizarea de la sfirsitul anului cu pierderile pe portofoliu, pe propria raspundere, fara a se mai plati alt impozit in cursul anului“, a precizat reprezentantul BVB. Pentru actiunile cumparate dupa 1 ianuarie 2006 si vandute dupa un an de detinere, impozitul aplicat castigului va fi de 1%.

Impozite indirecte – accizele

Chiar daca de la 1 aprilie 2005 Guvernul a introdus accize la importul de aparate video de inregistrat si combine audio (acciza de 20%), la dublucasetofoane cu redare de pe banda magnetica sau compact disc (acciza de 20%) si la aparatele de luat imagini fixe si alte camere video cu inregistrare si aparate fotografice numerice (acciza de 30%), incepand cu 1 iunie, acestea nu mai sunt valabile. Noul Cod fiscal prevede ca de 1 iunie persoanele fizice care importa in tara iahturi si barci cu sau fara motor pentru agrement vor fi platitoare de accize, in acelasi regim cu persoanele juridice. Tot de la 1 iunie, vor fi scutite de la plata accizelor si uleiurile minerale folosite pentru productia combinata de energie electrica si energie termica, insa vor plati accize persoanele fizice care folosesc orice ulei mineral pentru incalzirea locuintelor.

Impozite indirecte – taxa pe valoarea adaugata

Cota redusa de TVA de 9% va fi aplicata, de la 1 iunie 2005, biletelor la cinematografe, iar cota standard de TVA de 19% va insoti operatiunile care intra in sfera de aplicare a impozitului pe spectacole. Purtatoare de taxa pe valoarea adaugata de 19% vor fi si vanzarile de licente de filme sau de programe, drepturile de difuzare, abonamentele la agentiile internationale de stiri si alte drepturi de difuzare destinate activitatii de radio si televiziuni, cu exceptia celor de publicitate. De asemenea, noul Cod fiscal prevede eliminarea scutirii de TVA acordate importului de suporturi materiale, cum ar fi pelicule, benzi magnetice, discuri, pe care sunt inregistrate filme sau programe destinate activitatii de radio si televiziune, cu exceptia celor de publicitate.

Impozite directe – dobanzi

Incepind cu 1 iunie 2005, dobanzile la depozitele la termen constituite dupa aceasta data, la instrumentele de economisire si la contractele civile vor fi impozitate cu 10%. In cazul in care scadenta depozitelor la termen este ulterioara datei de 1 iunie 2005, data scadentei va fi asimilata cu data constituirii. Cu alte cuvinte, in cazul in care data scadenta a unui depozit la termen este 1 iulie 2005, dobanda acordata va fi impozitata cu 1 % si cu 10% in cazul deciziei prelungirii depozitului la termen. Pentru depozitele la vedere, vor fi impozitate doar castigurile din dobanzile mai mari decat rata dobanzii de referinta de pe pietele interbancare pentru depozitele la o luna. In cazul nerezidentilor, castigurile din dobanda acordata la depozitele la termen, certificatele de depozit si alte instrumente de economisire la banci si la alte institutii de credit din Romania vor fi impozitate cu 10%. Regimul scutirii aplicat rezidentilor se va aplica si nerezidentilor.

Impozitarea castigurilor din AFACERILE imobiliare

Supuse impozitarii cu 10% vor fi veniturile realizate din transferul dreptului de proprietate asupra constructiilor de orice fel si terenul acestora care se instraineaza in termen de trei ani din momentul dobandirii. Acelasi regim de impozitare se va aplica si pentru veniturile obtinute din vanzarea terenurilor de orice fel, fara constructii, cumparate dupa 1 ianuarie 1990. Venitul impozabil va fi diferenta favorabila intre valoarea de vanzare si valoarea de baza a constructiilor si/sau terenurilor. Scutite de impozit vor fi castigurile din vanzarea imobilelor obtinute prin reconstituirea dreptului de proprietate, mostenire sau donatie intre rude pana la gradul al patrulea, schimb imobiliar, aportul in natura la capitalul social al societatilor comerciale. Notarii publici care autentifica actele vor fi cei care vor calcula, incasa si vira impozitul la bugetul de stat pana la data de 25 ale lunii urmatoare. Pierderea din transferul proprietatii imobiliare reprezinta pierdere definitiva pentru contribuabil.