Încă un oraș din România va avea metrou. S-a semnat autorizația de construire

Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a semnat marți autorizația de construire pentru trenul metropolitan, o magistrală ce se întinde pe parcursul a peste 23 de kilometri și care va include 19 stații.

 

metrou cluj
Harta metrou Cluj-Napoca. SURSA FOTO: Facebook

”Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, domnul Alin Tişe, a semnat marţi, 21 mai 2024, în regim de urgenţă, autorizaţia de construire pentru investiţia «Tren metropolitan Gilău-Floreşti-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonţida – etapa 1 a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala 1 de metrou şi tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj»”, a transmis, marţi, CJ Cluj, într-un comunicat de presă.

Președintele instituției, Alin Țișe, afirmă că „este un pas necesar pentru demararea efectivă a acestui proiect mult așteptat, care va influența în mod decisiv dezvoltarea viitoare a întregii zone metropolitane Cluj”.

Potrivit proiectului, Magistrala 1 de metrou din Cluj va avea o lungime de 21,3 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran.

Oficialii CJ Cluj au precizat că etapa 1 a proiectului se va desfășura pe teritoriul administrativ al municipiului Cluj-Napoca și al comunei Florești.

”Traseul liniei de metrou uşor începe din zona rezidenţială din Floreşti. Astfel, primele staţii vor deservi zonele de locuinţe, apoi zonele multifuncţionale desfăşurare în jurul viitorului Spital Regional de Urgenţă, respectiv al centrului comercial din apropiere. Cu următoarele staţii se va intra pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca, acestea deservind cartierul Mănăştur, apoi linia va urma magistrala rutieră vest-est, traversând centrul oraşului până în Piaţa Mărăşti. De aici, o linie va continua spre zona industrială Muncii, iar o alta va deservi cartierele Gheorgheni şi Sopor”, au mai precizat oficialii CJ Cluj.

Va costa peste 9 miliarde de lei

Municipalitatea din Cluj-Napoca a vehiculat de mai mult timp construcția unei magistrale de metrou în oraș însă proiectul a fost tergiversat ani la rând.

Estimată la peste 9 miliarde lei fără TVA, licitația pentru proiectarea și execuția metroului ușor din Cluj-Napoca, este momentan una din cele mai mari investiții în infrastructura de transport europeană, scria Asociația Pro Infrastructura, în urmă cu doi ani.

Primăria Cluj-Napoca a anunțat încă din februarie că Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj”.

Durata totală a contractului este de 96 de luni. Mai exact, 12 luni sunt pentru proiectare, iar 84 de luni (7 ani) sunt pentru execuție și finalizare.

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti.