Ursula von der Leyen, preşedinta Comisiei Europene (CE), vrea să faciliteze transportul feroviar pentru călători prin crearea unui ”sistem unic de de rezervare” la scara Uniunii Europene.
UE vrea să dezvolte transportul feroviar
Ursula von der Leyen, realeasă, joi, președintă a Comisiei Europene (CE), și-a propus să faciliteze călătoriile cu trenul prin crearea unui „sistem unic de rezervare” la nivelul Uniunii Europene (UE). Aceasta inițiativă face parte din eforturile mai ample ale CE de a îmbunătăți conectivitatea și sustenabilitatea transportului în UE.
În documentul publicat joi, sunt prezentate planurile pentru unificarea sistemelor de rezervare existente, astfel încât călătorii să poată achiziționa bilete de tren pentru orice destinație europeană printr-o singură platformă. Această măsură are ca scop facilitarea accesului la transportul feroviar și încurajarea utilizării trenurilor în locul altor mijloace de transport mai poluante, cum ar fi mașinile și avioanele.
Prin implementarea unui sistem unic de rezervare, CE speră să promoveze o rețea de transport feroviar mai integrată și eficientă, contribuind astfel la obiectivele climatice ale UE.
”Vom propune un regulament care să prevadă un sistem unic de rezervare a biletelor online, pentru ca europenii să poată cumpăra un bilet unic pe o platformă unică”, promite Ursula von der Leyen.
Documentul a fost publicat joi, înainte ca eurodeputații să o realeagă pe Ursula von der Leyen pentru un nou mandat de cinci ani în fruntea Executivului european.
Uniunea Europeană își propune să dezvolte transportul feroviar, având ca obiectiv principal decarbonarea acestuia, ca parte a strategiei sale de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră.
Cu toate acestea, dezvoltarea transportului feroviar se confruntă în continuare cu problema fragmentării rețelei europene, care este împărțită în 27 de sisteme naționale distincte.
”Pentru a ne atinge obiectivele climatice, trebuie să le permite cetăţenilor să se îndrepte mai uşor către opţiuni mai durabile”, pledează Ursula von der Leyen.
”Transportul feroviar transfrontalier rămâne prea complicat pentru mulţi cetăţeni. (Ei) ar trebui să poată folosi sisteme de rezervare deschise, pentru a cumpăra călătorii transeuropene de la mai mulţi prestatori, fără să-şi piardă dreptul la rambursare sau despăgubire”, afirmă ea.
Prețurile sunt o problemă
Obstacole majore care împiedică trenurile să fie la fel de atractive ca avioanele pe rutele internaționale sunt prețurile ridicate, lipsa legăturilor feroviare şi lipsa de coordonare între ţări .
Deși numeroase site-uri de comparare a zborurilor, precum Skyscanner sau Google Flights, oferă instantaneu toate opțiunile aeriene disponibile pentru o anumită rută, nu există un echivalent feroviar pentru această funcționalitate.
Pasagerii sunt adesea nevoiți să navigheze între mai multe site-uri pentru a căuta rute și a cumpăra bilete, iar diferențele de funcționare dintre aceste site-uri pot crea confuzie. De exemplu, aceeași rută între Franța și Germania poate fi oferită la un preț de până la cinci ori mai mare de SNCF Connect comparativ cu echivalentul său german.
În martie, eurodeputații au votat pentru o coordonare mai bună a transportului feroviar în Uniunea Europeană, vizând planificarea concretă a traficului, alocarea de fonduri, dezvoltarea proiectelor și lucrările de mentenanță.
”Trebuie să facem din acest mozaic, din acest talmeş-balmeş de reţele naţionale o adevărată reţea europeană”, pleda atunci aleasa luxemburgheză Tilly Metz (Verzi), raportoarea textului.
Între 1990 și 2021, rețeaua feroviară a Uniunii Europene a scăzut cu 12.000 de kilometri, iar eurodeputații au exprimat îngrijorare cu privire la această scădere și s-au angajat să oprească această tendință.