Piaţa echipamentelor şi utilajelor finanţate prin leasing a scăzut cu 76% în 2009. Bunurile recuperate de la clienţi sunt vândute acum de firmele de leasing chiar şi la un sfert din preţul iniţial.

Preţurile echipamentelor oferite spre revânzare de către companiile de leasing pot fi şi cu 73% mai mici decât preţurile aceloraşi bunuri noi. La Raif­feisen Leasing, de exemplu, preţul unui echipament care nou ar costa 670 mii euro este oferit la revânzare pentru 178 mii euro. Există însă şi oferte de preţuri cu reduceri mai mici decât aceasta (vezi tabel).

În anul 2009, piaţa echipamentelor finanţate prin intermediul companiilor de leasing a scăzut cu 76% faţă de 2008, adică de la 1.082 milioane de euro la 261 milioane de euro. Ponderea echipamentelor în totalul pieţei de leasing în 2009 a fost de 20%, alături de imobiliare, – 17%, şi vehicule, 63%.

Pentru echipamentele achiziţionate în leasing, contractele includ o clauză de buy-back sau de sprijin la revânzare, care intră în vigoare în cazul în care bunul este recuperat, declară reprezentanţii BCR Leasing. În baza acestei clauze, furnizorul se obligă să răscumpere bunul sau să caute un alt client. În acest moment, există puţine echipamente recuperate la BCR Leasing, în special utilaje de construcţii. Pentru utilajele şi echipamentele recuperate, firmele interesate sunt, în general, cele care operează în aceeaşi industrie (construcţii, infrastructură etc.) şi care consideră oportun să investească în achiziţionarea de echipamente second-hand.

Semne de stabilizare pe piaţă

Volksbank Leasing se adresează, atât în cazul utilajelor, cât şi în cazul vehiculelor, în principal persoanelor juridice care au ca obiect de activitate comercializarea de vehicule/utilaje second-hand. Reprezentanţii companiei afirmă că, „în ultima perioadă, s-a simţit o revigorare a vânzărilor pe partea de camioane, semiremorci şi utilaje de construcţii, datorită deblocării activităţilor aferente, respectiv construcţii şi transporturi“.

Echipamentele recuperate de către Raiffeisen Leasing sunt din categorii diferite şi specializate – de la echipamente de construcţii, printing, instalaţii de topire, linii de panificaţie, strunguri etc. Cei care au achiziţionat au fost clienţi finali, spre deosebire de vehiculele comerciale de transport recuperate care au fost cumpărate în mare parte de către re-selleri internaţionali. „Am vândut cash două staţii de betoane şi câteva echipamente de prelucrare a lemnului, pe care le aveam în stoc de mai bine de şase luni, şi am refinanţat două echipamente folosite în industria de prelucrare de metale“, afirmă Felix Daniliuc, director general Raiffeisen Leasing. „Pentru echipamentele de prelucrare metale amintite mai sus, vânzarea propriu-zisă am făcut-o noi, dar am încheiat un parteneriat cu furnizorul, astfel încât preţul includea demontarea de la vechiul utilizator, transportul, montajul şi punerea în funcţiune la noul utilizator, asigurând astfel noului client „garanţia“ unui bun funcţional“, continuă acesta. Firma sa de leasing nu se mai aşteaptă la recuperări masive în viitor pe acest segment, în condiţiile în care piaţa s-a mai stabilizat în ultimul timp.

203-49697-capital_25.jpg