Explozia din domeniul construcţiilor a condus la dezvoltarea unui business discret: vânzarea şi închirierea utilajelor pentru construcţii. În 2006, piaţa dealerilor de utilaje a depăşit 200 de milioane de euro.
Dacă ieşi din Bucureşti pe DN 1, în afară de puhoiul deprimant de maşini, este imposibil să nu observi un val de praf care parcă nimiceşte tot ce mişcă în jur. Armate de basculante se mişcă de colo-colo. Valuri de praf! Firmele de construcţii schimbă permanent peisajul rezidenţial al Capitalei. Valuri de praf şi fum! Fie că e vorba de spaţii de birouri, noi centre comerciale sau clădiri, dezvoltatorii imobiliari nu scapă nicio ocazie să câştige o nouă bătălie în faţa concurenţei. Toată această desfăşurare de forţe este alimentată de… furnizorii de utilaje.
Piaţa utilajelor pentru construcţii (macarale, schele, betoniere, basculante, excavatoare) s-a dezvoltat în ultimii ani pe fondul boom-ului înregistrat de sectorul construcţiilor, dar şi datorită parcului auto învechit. Dacă în 2004, pe piaţa românească, se comercializau doar 462 de echipamente pentru construcţii, în anul 2006 dezvoltatorii imobiliari au absorbit nu mai puţin de 1.469 de utilaje. Valoarea pieţei s-a ridicat anul trecut la peste 200 de milioane de euro. Aşadar, fiecare bloc nou înseamnă profituri pentru firmele de profil. Cel mai căutat utilaj de constructori este excavatorul. Din totalul de utilaje vândute în 2006, peste jumătate au fost excavatoare, toate de import. Toţi dealerii sunt dependenţi de ritmul construcţiilor.
Compania Marcom a înregistrat în anul 2006 o cifră de afaceri de 46 de milioane de euro, iar cota de piaţă a fost de 30%, potrivit declaraţiilor lui Răzvan Marcu, directorul de marketing al firmei. Compania este furnizorul de utilaje pentru construcţii noi sau second hand, reprezentant al mărcilor Komatsu (Japonia), Potain (Franţa), Grove (SUA), Sennebogen (Germania) şi Gomaco (SUA). Marcom profită din plin de pe urma cererii crescute de utilaje de construcţii. Răzvan Marcu susţine că, în primele două luni ale acestui an, firma a vândut deja 152 de buldoexcavatoare: „În primele două luni ale anului 2007 am reuşit să vindem cât am vândut în primele două luni ale ultimilor trei ani cumulaţi.“ Marcu susţine că cererea se va menţine încă doi trei ani, după care piaţa se va stabiliza.
Constructorii cumpără în leasing
Achiziţia de echipamente pentru construcţii se poate face cu plata cash şi în leasing. De asemenea, utilajele pot fi şi închiriate. Totuşi, având în vedere preţurile foarte ridicate, specialiştii pieţei spun că doar 20% din clienţi cumpără cu bani cash, 60% apelează la leasing şi restul la închirierea utilajului. „Sistemul de leasing propus de noi constă în plata unui avans de 25% din valoarea utilajului, după care practic se plătesc rate egale cu valoarea unei chirii, adică 33 de euro. Numai că acea chirie o plăteşti pe oră. Totodată, achiziţia utilajului se face în maximum 24 de ore direct de pe stoc, cu livrare imediată“, explică Alexandru Toader, corporate manager Piraeus Leasing.
Mulţi constructori consideră că preţurile sunt umflate. „Există o dorinţă a tuturor de a plăti mai puţin pentru un utilaj de slabă fiabilitate. Constructorii din România încă nu cunosc foarte bine noua tehnologie şi de aceea ei trebuie orientaţi mai mult către calitate“, declară Sorin Cartaş, administrator Romned. Compania se ocupă de importul utilajelor pentru execuţia fundaţiilor şi este dealer al mărcilor Casagrande (Italia), ICE (Olanda), Tescar (Italia), Kinshofer (Germania). Printre utilajele comercializate de Romned pe piaţa românească se numără maşini de forat piloţi, ciocane hidraulice, jet grouting (întărirea solului prin injecţii de ciment). În 2006, Romned a raportat o cifră de afaceri de 3,2 milioane de euro, şi potrivit propriilor estimări deţine o cotă de piaţă de 95% pe piaţa de echipamente pentru fundaţii.
În ceea ce priveşte transporturile în construcţii, piaţa autohtonă este disputată de mărcile Meiller (Germania), Schmitz (Germania), Schwarzmuller (Germania) sau Faymonville (Belgia), specializate în producţia de semiremorci, remorci şi suprastructuri basculabile. Autoconstruct este una dintre companiile care reprezintă în România aceste mărci. Firma a înregistrat în 2006 o cifră de afaceri de 15,1 milioane de euro din vânzarea de utilaje pentru transporturi. „Piaţa utilajelor pentru construcţii este în continuă creştere, ceea ce în prezent face ca oferta să nu poată acoperi cererea“, conchide Viorel Rusu, director general Autoconstruct.
Mult şi ieftin
«Piaţa românească a utilajelor pentru construcţii este încă la început. Toată lumea caută echipamente tot mai moderne, un fel de struţo-cămile bune la toate şi, dacă se poate, să plătească foarte puţin.»
Răzvan Marcu, director de marketing Marcom
Piaţa utilajelor în cifre
VÂNZĂRI Potrivit companiilor din domeniul utilajelor pentru construcţii, România este al doilea mare importator de astfel de echipamente, după Spania. În 2006, aproximativ 7% din piaţa europeană de buldozere a revenit României.
Companie Cifră afaceri (2006)
Marcom 46 mil. euro
Autoconstruct 15,1 mil. euro
Romned 3,2 mil. euro
Genco 93 2,5 mil. euro
FRAGMENTARE Piaţa autohtonă a utilajelor pentru construcţii este deosebit de fragmentată, deoarece există foarte multe specializări. Astfel, la construcţia unei clădiri, pot fi contractate firme diferite pentru execuţia fundaţiei, transportul materialelor şi ridicarea clădirii.
DISTRIBUŢIE La nivel mondial, cererea cea mai mare pentru echipamente folosite în sectorul construcţiilor vine din SUA (39%), Europa (23%), Japonia (12%), China (12%), America Latină (5%) şi restul regiunilor (9%).
COTE DE PIAŢĂ Cei mai mari producători din lume pentru utilaje de construcţii sunt Caterpillar din SUA cu o cotă de piaţă de 31% şi Komatsu din Japonia care are o cotă de piaţă de 15%. Ceilalţi jucători sunt Terex (8%), CNH Global (7%), Volvo (7%), Ingersoll – Rand (5%), Hitachi (4%), Liebherr (3%), ICB (3%) şi altele (12%).