UTILBEN și rezultatele a 15 ani de afaceri făcute cu integritate și caracter

„În antreprenoriat, ca și în viață, important este cine devii, nu ce business faci.” Așa își începe Ruben Marian argumentația privind importanța de a face afaceri cu integritate și caracter, două trăsături care par utopice într-o lume în care cel mai nemilos câștigă și cei fără scrupule culeg laurii. Dar mediul de business din România s-a schimbat, nu mai este acel teren de luptă al anilor ‘90, iar profitul nu mai ajunge doar în buzunarele așa-zișilor patroni sau ale oportuniștilor. Antreprenorii de azi s-au transformat deja în liderii de mâine și respectarea unor valori etice asigură succesul unei companii, este de părere Ruben Marian, fondator și CEO al UTILBEN, unul dintre liderii furnizorilor de utilaje din România.

Alături de soția lui, Oana, Ruben a clădit compania UTILBEN de la zero, în urmă cu 15 ani. A fost un drum sinuos, dar este mândru că nu a renunțat în momentele critice și că întotdeauna a avut încredere în forțele proprii, în oamenii de lângă el și în urmarea unor principii morale. Nu a ajuns peste noapte să conducă o organizație care numără acum 100 de profesioniști, ci a fost nevoie de tenacitate și abnegație, două trăsături definitorii pentru un lider adevărat.

Ruben, ce te-a motivat să intri în afaceri și care a fost contextul?

Am plecat de la dorința de a avea grijă de noua mea familie, de a fi independent financiar și de a produce o schimbare în bine în mediul de business din România și, de ce nu, în societate. Am plecat de la felul nostru de a fi, al meu și al Oanei, și ne-am setat ca obiectiv suprem să facem afaceri cu integritate și caracter. Redus la esență, acest lucru înseamnă să iei întotdeauna deciziile corecte, indiferent dacă asta înseamnă că vei pierde bani. Câștigul imediat trebuie sacrificat în favoarea unei creșteri sănătoase și sustenabile a companiei.

2006 este anul în care eu și Oana ne-am căsătorit și, totodată, anul în care am înființat UTILBEN. Amândoi am plecat la drum fără resurse inițiale, fără o educație de business și fără experiență. Nu aveam un sediu propriu-zis, iar afacerile le făceam de la masa din bucătărie. Ne-am folosit de toate resursele noastre intelectuale și fizice pentru a reuși, iar succesul nostru s-a bazat pe devotament și perseverență. Dezvoltarea personală a jucat un rol esențial în evoluția pozitivă a companiei, atât eu, cât și Oana învățând enorm de la autori precum Jim Collins, Patrick Lencioni, John Maxwell, Henry Cloud, Clayton Christensen, Stephen Covey, Peter Drucker.

După 15 ani de la punctul zero, care sunt cele mai importante lecții pe care le-ai învățat?

Am învățat să fiu flexibil și să mă adaptez rapid la o schimbare bruscă de paradigmă, așa cum au reprezentat pandemia și criza din 2008, dar niciodată să nu mă abat de la valorile și principiile mele. Nici în viața de zi cu zi și nici în afaceri. Consecvența în a face business cu integritate și caracter își arată beneficiile pe termen lung. Am ales câștigul pe termen lung în detrimentul câștigului pe termen scurt, iar clienții noștri s-au convins că pot avea încredere deplină în noi și în angajații noștri, în produsele și serviciile pe care le oferim. Iar încrederea este fundația unei companii de succes.

Faptul că UTILBEN este o companie cu o reputație impecabilă în piață este cel mai mare câștig al nostru, este încununarea tuturor eforturilor pe care le-am depus în cei 15 ani de activitate neîntreruptă. Numărăm acum 100 de angajați profesioniști, iar aceștia sunt întru totul aliniați cu modul nostru de a face business. În fond, atunci când facem angajări, ne uităm, în primul rând, la caracterul omului de lângă noi și la valorile sale. Doar dacă persoana din fața noastră rezonează cu mentalitatea de grup a organizației UTILBEN, atunci echipa noastră va crește cu un membru. 

Compania UTILBEN este un dans în doi, în care partenerii trebuie să se înțeleagă perfect, pentru că este condusă de tine și soția ta. Cum delimitați familia de business?

Nu cred că este nevoie de o disociere, ci de obținerea unui echilibru între viața personală și cea profesională. Desigur, nu ne-am născut învățați și vă mărturisesc faptul că eu și Oana am trecut prin multe încercări până să obținem acest echilibru atât de valoros pentru noi. Mai ales că suntem implicați trup și suflet în UTILBEN. O afacere de succes nu se obține peste noapte și este nevoie de ore suplimentare, de sacrificii și de pasiune în tot ceea ce faci. Riscul este să treci viața de cuplu în plan secund și să te dedici întru totul afacerii pe care o conduci.

Ca să obții echilibrul de care vorbeam este nevoie să contrabalansezi situația prin „investiții directe” în relația de familie. Mai exact, să-i acorzi atenția cuvenită partenerului și să petreci timp împreună după serviciu. După ce ai plecat de la birou, familia e prioritară. În plus, atât eu, cât și Oana ne ghidăm viața după criterii clare. Fiecare are rolul său în companie și ne ținem de strategia convenită. Dar secretul stă și în delegare. Un lucru atât de simplu îți poate aduce beneficii enorme. Noi, la UTILBEN, delegăm rezultate, și nu sarcini. Avem încredere în oamenii cărora le delegăm aceste rezultate și, în acest fel, eu și Oana suntem degrevați de povara de a face absolut totul în companie.

Care sunt cele mai importante victorii de anul acesta pentru UTILBEN?

2021 este o perioadă a revirimentului în industrie și vânzările de utilaje și servicii conexe au crescut simțitor față de anul trecut. Am observat un optimism în piață și un apetit de cumpărare din partea clienților noștri, așa că ne-am ținut de planul de dezvoltare pe care ni l-am setat la început de an. Concret, cele mai importante direcții de creștere stabilite pentru 2021 au fost deschiderea unui sediu UTILBEN în București și a unui centru de service în localitatea clujeană Baciu. Ambele obiective au devenit realitate, dovadă a dezvoltării sustenabile de care se bucură compania noastră.

Pentru viitorul apropiat, avem ca obiective deschiderea de sedii în Timișoara și Iași, precum și listarea UTILBEN la Bursa de Valori București, pentru a atrage capital care să susțină ritmul nostru accelerat de dezvoltare. În ultimii 10 ani, UTILBEN a înregistrat o medie de creștere de peste 50% pe an și tot ceea ce facem vine în sprijinul acestei constante și în scopul dezvoltării continue și a depășirii de limite.

„Material realizat cu sprijinul Utilben”