comerciale usoare. Acestea ar trebui sa preia marfa adusa pana la periferia Bucurestiului de masinile mari. Surse din piata ne-au declarat ca multe dintre companiile comerciale mari au negociat deja achizitia unor astfel de flote de vehicule comerciale usoare. Dupa cum era si normal, decizia intrata in vigoare in urma cu aproximativ doua luni nu a influentat deocamdata vanzarile de autoutilitare, insa specialistii se asteapta ca efectele sa se vada la inceputul anului 2005.Atunci cand vorbesc de cresterea pietei auto, majoritatea analistilor se refera in primul rand la autoturisme. Segmentul vehiculelor comerciale din import, incluzand aici toate categoriile, inclusiv cele de peste 3,5 tone, a avut cea mai spectaculoasa crestere in anul 2004, de aproape 33%, fata de numai 31,8% la autoturisme. Daca includem si productia interna, segmentul autovehiculelor comerciale a crescut in primele zece luni cu circa 20%, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Clasa vehiculelor comerciale sub 3,5 tone, asa numitele LCV-uri, este cea mai importanta, pentru ca asigura si cel mai mare volum de vanzari pe acest segment. In primele zece luni ale anului, din cele aproape 11.000 de vehicule comerciale de import vandute, aproape 6.500 de unitati au intrat la categoria LCV, in crestere cu 41% fata de aceeasi perioada a anului trecut. In total, in primele zece luni ale anului, in Romania s-au vandut circa 27.500 de vehicule comerciale de toate categoriile, inclusiv cele produse sau asamblate in Romania. Acestea ocupa, de altfel, cea mai mare pondere, cu vanzari de peste 18.900 de autoturisme, dintre care 18.715 LCV-uri. La acest segment Dacia Pick-Up inregistreaza cele mai mari vanzari. Ford Transit este cel mai vandut model de pe piata, cu 820 de unitati livrate in primele zece luni ale anului, cu aproape 30% mai multe fata de aceeasi perioada a anului trecut. „Daca includem modelele Connect VAN si Transit si raportam la piata de utilitare usoare (LCV) si utilitare medii (MCV), Ford are o cota de piata de 14,28%”, spune Adrian Perisoara, price manager la Romcar. Vanzarea asa numitelor „flote” (achizitiile masive facute de companii, precum cele de distributie sau transport de persoane) sunt foarte importante pentru principalii actori de pe aceasta piata. „Vanzarile de autoutilitare au o pondere de circa 35% din cifra de afaceri a companiei Romcar. Flotele reprezinta circa 40% din vanzari”, explica Adrian Perisoara. In clasamentul pe marci de import, piata romaneasca este dominata de Fiat, care in primele zece luni ale anului a vandut 1.269 de unitati, in crestere cu peste 8,2% fata de aceeasi perioada a anului 2003. Aici intra in principal modelele Ducato si Doblo Cargo. „Vanzarile Doblo Cargo si Ducato au insemnat in primele zece luni ale anului 2004 18% din piata totala a LCV-urilor”, spune Ionut Gheorghe, Group Comunication Manager la AutoItalia. Clientii mici asigura 75% din vanzarile de autoutilitare realizate de compania care importa Fiat. In primele zece luni ale anului, vanzarile de utilitare Renault si Nissan au ajuns la o cifra totala de aproximativ 1.427 de unitati, marca Renault marcand o crestere a vanzarilor pe acest segment, de la 567 de unitati in primele zece luni ale lui 2003, la 1.158 in 2004. Nissan a vandut 269 de unitati in aceasta perioada, in crestere cu 130%. „Din piata utilitarelor de import (minivan si minibus) de sub 3,5 tone, marcile Renault si Nissan detin 17,6% din piata. Vanzarile de flote reprezinta aproximativ 35% din totalul vanzarilor de utilitare Renault, si circa 60% din totalul vanzarilor Nissan”, spune Dumitra Rasnoveanu, atasat de presa la Renault-Nissan Romania.Vanzarile de autoutilitare Volkswagen au urmat aceeasi tendinta. Noul Caddy si-a dublat cota de piata in comparatie cu anul trecut, iar Volkswagen LT a crescut cu 30% fata de 2003. „Porsche Romania este lider la vanzari pe segmentul de microbuze in 2004. Per ansamblu, vanzarile Volkswagen de autovehicule comerciale au crescut cu 40% in 2004. In prezent, Porsche Romania detine 12% din piata de autovehicule comerciale usoare si microbuze”, spune Eugen Grigoras, director Volkswagen Autovehicule Comerciale Porsche Romania.Desi s-au apreciat semnificativ in 2004, cresterile vanzarilor nu au cuprins efectele deciziei lui Traian Basescu de a restrictiona traficul. Principalii actori ai acestei piete sunt de acord ca acestea s-au datorat cresterii economiei romanesti, a pietei auto in ansamblu si a diversificarii metodelor de finantare. Cu totii insa asteapta cu interes anul 2005, cand se preconizeaza alte cresteri pe acest segment.
Cele mai vandute modele de vehicule comerciale usoare din import*
Modelul Nr. masini vandute Variatie
Ford Transit 820 +29,5%
Fiat Ducato 670 +5,3%
Fiat Doblo Cargo 596 +11,2%
Peugeot Boxer 590 +38,2%
Iveco Daily 532 –
*vanzarile in primele zece luni ale anului 2004
Cele mai vandute marci de vehicule comerciale usoare din import*
Marca Nr. masini vandute Variatie
Fiat 1.269 +8,2%
Ford 1.007 +43,1%
Renault 987 +126,4%
Peugeot 983 +29,2%
Volkswagen 760 +37%
*vanzarile in primele zece luni ale anului 2004