Am ales să vorbesc despre o carte pe care cei mai mulţi dintre voi n-o veţi citi niciodată. Chiar şi după ce veţi parcurge aceste rĺnduri, probabil veţi amĺna la nesfĺrşit să o citiţi. Dacă nu sunteţi apropiat de industria designului grafic puteţi decreta „este o carte de specialitate“. În cele ce urmează, voi demonta această scuză şi sper că veţi înţelege demersul meu mai presus de imediatul scop al acestei rubrici.

Cartea se numeşte „Profile Pentagram Design“, a apărut în 2004 la Phaidon, o puteţi cumpăra din librăria Cărtureşti şi este despre Pentagram, probabil cea mai faimoasă companie internaţională de design, care în 35 de ani de activitate a adunat cele mai mari nume din istoria designului modern, o adevărată galerie de talente şi de generaţii în designul contemporan. Pentagram este recunoscută pentru modelul unic de business şi pentru ceea ce ei numesc „obsesia pentru idee“.

De ce vă recomand să citiţi cartea asta? Fiindcă este despre valoarea oamenilor în business, despre 19 artişti talentaţi care au construit o afacere şi o organizaţie unică, bazată pe principii, în răspărul teoriilor managementului modern, dar care certifică încă o dată (dacă mai era nevoie) că viziunea este cheia tuturor marilor poveşti din business. Este o carte despre talent, pasiune, inovaţie şi idee, despre ego-ul, personalitatea şi erudiţia marilor designeri, despre exotismul, contradicţiile şi incredibila putere a designului de a revoluţiona. Este o carte despre cum cosmopolitismul şi eterogenitatea unui grup de oameni pot crea ceva unic şi valoros printr-o cultură organizaţională bazată pe principii mai degrabă utopice din perspectiva absolvenţilor de MBA.

Cei 19 oameni ale căror profiluri le regăsim în carte se fălesc cu religiile lor, cu implicarea lor socială, cu credinţele lor cu privire la design, dar niciodată cu talentul lor. Pe aceştia îi leagă ceea ce toţi căutăm pĺnă la disperare în echipele noastre: „professional chemistry“ (potrivire profesională). Ei au construit un business bazat pe un model care balansează utopic independenţa deciziei cu colaborarea şi împărţirea profitului. Cele patru principii pe baza cărora funcţionează sunt, trebuie să recunosc, perfecte: orice partener trebuie să fie capabil să genereze business; să aibă o reputaţie profesională impresionantă; să fie capabil să controleze proiectele; să-i pese de ceilalţi parteneri din firmă.

Citiţi în această carte eseul despre Paula Scher (prima femeie acceptată partener în Pentagram), ca să înţelegeţi că logo-ul CitiBank cumulează în el nu numai 35 de ani de experienţă în design, dar şi obsesia marilor designeri pentru literă, pentru simplitate, pentru funcţional. Citiţi această carte chiar dacă nu înţelegeţi nimic din design şi nici nu vi se pare un subiect interesant (nici nu aveţi cum, cultura noastră vizuală este încă cenuşie după 50 de ani de comunism), fiindcă eu cred sincer că una dintre nevoile noastre neconştientizate sunt modelele umane care să ne inspire, să ne încurajeze şi să ne dea speranţă.

Citind cartea asta, puteţi avea două reacţii: să aspiraţi la un standard mai înalt în tot ceea ce vă doriţi şi în tot ceea ce faceţi sau să cădeţi într-o primăvăratecă depresie generată de prea multă frumuseţe şi valoare. 

«Această carte este despre valoarea oamenilor în business, despre 19 artişti talentaţi care au construit o afacere şi o organizaţie unică, bazată pe principii, în răspărul teoriilor managementului modern.“
Aneta Bogdan, Chartered Marketer, MBA; Managing Partner, Brandient