Producţia companiei Dacia se apropie de cinci milioane de automobile, la 45 de ani de când primul autoturism produs sub marca Dacia ieşea de pe liniile de fabricaţie ale uzinei de la Mioveni, în judeţul Argeş, în urmă cu 45 de ani, pe 20 august 1968.
Potrivit datelor companiei Dacia, la finalul anului 2012 producţia uzinei auto de la Mioveni totaliza 4,585 milioane automobile. Capacitatea de producţie este de 350.000 de maşini/an, iar statisticile Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile /APIA/ arată că în primul semestru din 2012 au fost produse 63.735 de maşini Dacia Duster, 62.957 Dacia Sandero şi 54.227 Dacia Logan.
Cel mai probabil, automobilul cu numărul 5.000.000 va ieşi de pe liniile de fabricaţie la începutul anului 2014.
Dacia a fabricat 1,959 de milioane automobile din gama 1300/1310 şi derivatele sale (break, sport), 319.000 de pickup-uri (Dacia ‘Papuc’), 38.000 de autoturisme Nova, 60.000 de SuperNova, 79.000 de Solenza şi aproximativ 2,3 milioane de automobile Logan, Sandero şi Duster.
Activitatea Uzinei Dacia şi a platformei logistice de la Mioveni a generat anul trecut 7,7% din exporturile României. Această performanţă clasează Dacia pe primul loc în topul companiilor exportatoare ale ţării. În 2012, 93% din producţia Uzinei Vehicule Dacia a fost exportată.
De asemenea, aproximativ 70% din producţia Uzinei Mecanică şi Şasiuri este destinată exportului în uzinele din Grupul Renault. Peste 7,5 milioane metri cubi de piese au fost expediate la export, prin Direcţia Logistică Dacia, din 2005 până în prezent.
Dacia, principalul producător de automobile din România, a luat fiinţă în anul 1966, odată cu crearea Uzinei de Autoturisme de la Mioveni. După 2 ani, a fost produsă prima Dacia 1100 sub licenţă Renault 8. În anul 1999, Renault a achiziţionat 51% din capitalul societăţii în urma procesului de privatizare, iar în prezent deţine 99,43% din capitalul Dacia. Compania a parcurs un amplu program de modernizare: refacerea instalaţiilor industriale, reorganizarea reţelei de furnizori, reconstrucţia reţelei comerciale, reorganizarea activităţilor şi formarea angajaţilor. Acestea s-au concretizat în obţinerea a trei standarde de management al calităţii, dintre care unul în domeniul protecţiei mediului.
Investiţiile totale realizate de Renault la Dacia, de peste 1,6 miliarde euro, au contribuit la poziţionarea Dacia ca una dintre cele mai importante companii din economia românească, cu o contribuţie semnificativă la produsul intern brut şi la exporturile ţării.
De la deschiderea centrului logistic Renault Industrie Roumanie – International Logistics Network (RIR-ILN) în anul 2005 şi până în prezent, volumul total de piese expediate a permis fabricarea a 2.385.000 vehicule în celelalte uzine ale grupului Renault.
Construcţia Uzinei de Autoturisme de la Mioveni (judeţul Argeş) a început în 1966, având la bază un acord între autorităţile române şi producătorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Construcţia uzinei s-a încheiat într-un timp record de doar un an şi jumătate.
La 1 iulie 1968, au început testele la cele 217 staţii de lucru din uzină, iar două zile mai târziu, la 3 august a fost testat primul motopropulsor.
Inaugurarea Uzinei a avut loc la 20 august 1968, când s-a început producţia modelului Dacia 1100, un model sub licenţa Renault R8. Conform contractului, Renault furniza toate părţile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze. Din 1968 şi până în 1972, aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, în 1970 apărând o uşoară modificare estetică la partea frontală. După Dacia 1100, a urmat Dacia 1300 care a intrat în producţie în august 1969, un model sub licenţa R12, fiind prezentată la saloane auto de la Bucureşti şi Paris.
Între 1970 şi 1980, Dacia a dezvoltat o întreagă gamă de modele. Astfel, în 1970 au apărut versiuni ale Daciei 1300 berline, iar în 1973 a fost lansat modelul break, iar în 1975 modelul Dacia 1302 (gen papuc, fabricat în 2 000 de exemplare, până în 1982).
După expirarea licenţei Renault, în 1979, Dacia a început un program propriu de dezvoltare. Între 1972 şi 1997, constructorul român a realizat opt modele, ultimul – Dacia Nova – fără nici o legătură cu modelul iniţial, preluat de la Renault. Nova, lansat în 1995, a fost primul model Dacia proiectat şi fabricat integral în România.
În 1998, anul în care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe porţile uzinei a ieşit autoturismul cu numărul 2.000.000. În acelaşi an întreprinderea a obţinut Certificatului de Atestare a Implementării Sistemului Calităţii ISO 9001.
La 2 iulie 1999 s-a semnat contractul de privatizare a societăţii şi Dacia a devenit o marcă a Grupului Renault, având ca principală misiune susţinerea dezvoltării Grupului pe pieţele emergente.
În 2000 a avut loc lansarea modelului Dacia SuperNova, prima concretizare a colaborării franco-române, un autoturism echipat cu motor şi cutie de viteze Renault. În aprilie 2003 a fost lansat modelul Dacia Solenza (benzină), iar din septembrie 2003 (diesel).
Relansată, în 2004, cu modelul Logan, Dacia a devenit în ultimii ani un actor de notorietate pe piaţa auto europeană. Dacia a ştiut să câştige încrederea clienţilor datorită valorilor sale: generozitate, care se traduce prin cel mai bun raport preţ/spaţiu interior de pe piaţă, fiabilitate şi robusteţe.
În 2005, Dacia a fost aleasă maşina anului în Serbia şi Muntenegru şi a primit premiul Autobest, fiind cea mai bine vândută maşină din Europa Centrală şi de Est, depăşind modele cu tradiţie, ca Skoda Octavia, Renault Megane sau Opel Astra. Dacia a vândut, în 2005, 164 406 maşini la nivel mondial, dintre care 134 887 Dacii Logan, 8 354 Dacii Solenza şi 21 185 vehicule comerciale. Producţia de automobile a atins un maxim istoric de 172 000 unităţi. Dacia a primit certificarea ISO 14001 pentru mediu şi a produs automobilul cu numărul 2 500 000. Tot în 2005 a fost inaugurat centrul logistic ILN Mioveni (International Logistics Network).
Dacia Logan MCV a fost lansată în octombrie 2006 la Salonul de la Paris. Logan MCV a ajuns pe piaţa occidentală în ianuarie 2007, presa vestică numindu-l ‘cel mai ieftin model cu şapte locuri care poate fi cumpărat’. Pentru prima dată în istorie, exporturile Dacia au depăşit pragul de 100.000 unităţi, mai exact 128.411 unităţi, iar producţia totală a trecut de 200.000 unităţi. În câteva ţări, cum ar fi Rusia şi Ucraina, Logan este vândut sub sigla Renault.
La Salonul Auto de la Bucureşti din octombrie 2007 a fost lansat modelul Logan Pick-Up.
A urmat Salonul Auto de la Geneva, din iunie 2008, unde a fost prezentat noul model Dacia Sandero, urmat de lansarea noului Logan (iulie) şi a Logan-ului MCV la Salonul Auto de la Paris (octombrie). Exporturile au ajuns în acel an la 172 886 unităţi, iar vânzările totale la 257 854 unităţi. În 17 iunie 2009, a avut loc lansarea versiunii Stepway pentru Dacia Sandero.
Dacia a lansat, la 18 martie 2010, modelul Duster. A urmat Dacia Lodgy care a fost prezentată la Salonul Auto de la Geneva din martie 2012.
În martie 2013, Dacia şi-a completat oferta şi a prezentat noul Logan MCV, un break spaţios la un preţă accesibil, precum şi seria limitată Duster Aventure, un 4X4 cu personalitate.
Sursa: Agerpres