Uniunea Europeană vrea să reglementeze utilizarea fibrei de carbon în industria auto

Fibra de carbon, utilizată pe scară largă în producția de automobile, a intrat în atenție în Uniunea Europeană printr-o propunere de revizuire a Directivei privind Dezmembrarea și Reciclarea Vehiculelor. Autoritățile europene susțin că, deși acest material oferă performanțe excelente, devine problematic în etapa de eliminare.

În timpul reciclării sau distrugerii, fibra de carbon poate elibera particule microscopice care afectează sănătatea lucrătorilor și pot produce scurtcircuite în utilaje. De asemenea, aceste fibre fine pot cauza iritații pielii și probleme respiratorii. În consecință, UE propune interzicerea ei completă în industria auto, cu aplicare începând din 2029.

Un material premium, dar cu riscuri

Fibra de carbon este mai rezistentă decât oțelul și mai ușoară decât aluminiul. Această combinație o face ideală pentru reducerea greutății vehiculelor, crescând eficiența și autonomia, mai ales în cazul mașinilor electrice. De aceea, este larg folosită în mașinile de lux, sport sau supercar-uri.

Însă, tocmai aceste segmente – care contribuie la inovație și profit în industrie – sunt cele care riscă să fie grav afectate de interdicția propusă de Comisia Europeană.

fibra de carbon masina motor
SURSA FOTO: Dreamstime

Potențialul impact asupra industriei auto și economiei europene

Fibra de carbon este prezentă în 10-20% din aplicațiile actuale din domeniul auto. În 2024, piața globală a acestui material era estimată la 5,48 miliarde de dolari și se preconizează că va atinge 17 miliarde până în 2035. O interdicție în Europa ar putea schimba aceste proiecții și ar afecta direct producătorii de vehicule electrice care se bazează pe acest material pentru a răspunde normelor de emisii și cerințelor pieței.

În plus, companii japoneze precum Toray Industries, Teijin și Mitsubishi Chemical, care domină piața globală a fibrei de carbon și au contracte extinse în Europa, ar putea suferi pierderi financiare semnificative.

Se așteaptă rezistență la implementare din partea producătorilor auto

Deși propunerea din Uniunea Europeană este într-un stadiu preliminar, reacția industriei auto este așteptată a fi una fermă. Fabricanții de automobile susțin că eliminarea fibrei de carbon va limita inovația, va crește greutatea vehiculelor și va reduce performanța și autonomia, în special în cazul mașinilor electrice.

Până în 2029, este de așteptat ca producătorii și organizațiile de profil să exercite presiuni pentru menținerea fibrei de carbon în limite reglementate, nu eliminarea completă a acesteia. De asemenea, este posibil să se solicite extinderea perioadei de tranziție sau exceptarea anumitor categorii de vehicule.