Se schimbă regulile pentru șoferi

Se schimbă regulile pentru șoferi! În recentele săptămâni, Bucureștiul a fost afectat de un val de poluare atmosferică, vizibil prin înroșirea hărții Capitalei.

Senzorii independenți de calitate a aerului au înregistrat creșteri semnificative, în special în zonele în care sunt situate școli și spitale.

O problemă de sănătate publică este în discuție, iar primele măsuri pentru abordarea acesteia ar putea să fie implementate în curând. Aici vorbim inclusiv de interdicția de a staționa cu motorul.

Conform informațiilor adunate de platforma AerLive, ieri, indicele calității aerului în regiunile de nord-vest, centru și est ale orașului a depășit de două sau chiar de aproape trei ori valorile standard admise.

Mai precis, este vorba despre particule suspendate cu dimensiuni mai mici de 10 microni (PM 10), care au înregistrat concentrații extrem de ridicate în recentul interval de timp.

Valori ridicate ale poluării în timpul iernii

Se schimbă regulile pentru șoferi! Silviu Gurlui, profesor de fizică la Universitatea din Iași, a afirmat pentru „Adevărul“ că în sezonul rece, atât în București, cât și în marile aglomerări urbane, se înregistrează valori mai ridicate ale poluării.

El a menționat că aceasta se referă atât la particulele mari (PM 10), cât și la cele mai mici (PM 2,5), precum și la alți compuși chimici prezenți în atmosferă, care sunt monitorizați într-o măsură foarte redusă.

„În sezonul rece, atât în București, cât și în marile aglomerări urbane se înregistrează valori mai ridicate ale poluării, fie că vorbim despre particule mari – PM 10 –, mai mici – PM 2,5 – sau despre alți compuși chimici care există în atmosferă, dar nu sunt monitorizați aproape deloc“, a declarat acesta.

De ce este mai ridicată poluarea iarna?

Conform expertului, principalul motiv este absența vegetației care să filtreze toxinele. Capacitatea de filtrare este redusă în această perioadă.

De asemenea, este important să luăm în considerare creșterea arderilor în această perioadă, odată cu încălzirea orașelor.

Pe de altă parte, traficul devine mai intens în zilele reci.

„În ultima perioadă, în București asistăm la valori incredibil de mari ale poluării. În noaptea de sâmbătă spre duminică, de exemplu, stațiile agenției de protecție a mediului au înregistrat valori de cinci, șase ori peste limita maximă admisă. La fel s-au înregistrat și zilele trecute“, a mai spus specialistul.

Unde este cea mai mare poluare?

Constatările sale sunt susținute de informații concrete. La Școala nr. 161 din sectorul 6 al Bucureștiului, spre exemplu, înregistrările senzorilor AerLive au indicat o concentrație de particule PM10 de 126 de micrograme pe metru cub (ug/m3) în ziua de duminică.

În comparație, conform standardelor stabilite de OMS, valoarea limită pentru concentrația medie zilnică a acestor particule este de 45 de micrograme pe metru cub.

  • La Școala nr. 145 din Colentina, concentrația a atins 130 de micrograme pe metru cub (ug/m3)
  • La Grădinița nr. 203 din zona Rosetti, s-a înregistrat o valoare de 127 de micrograme pe metru cub (ug/m3)

La Spitalul Malaxa, valoarea particulelor PM10 era de 132 (ug/m3), iar la Spitalul Obregia – 126 (ug/m3).

„Acolo unde sunt bulevarde și un trafic mai mare sau acolo unde sunt aglomerări de mașini într-un anumit moment al zilei – școli, spitale, centre comerciale –, există și un nivel mai mare de poluare. Acest nivel este mai crescut dimineața, între orele 7.00 și 10.00, și seara, după ora 19.00, cu vârf între orele 22.00 și 23.00. Dimineața avem parte de un trafic rutier intens care antrenează particulele de praf existente la sol și crește densitatea particulelor rezultate din combustie“, a explicat Silviu Gurlui.

În timpul serii, nivelul de poluare este influențat de schimbările în mișcarea maselor de aer. După ora 19:00, vântul își reduce intensitatea și nu mai poate dispersa particulele atât de eficient.

poluare
SURSA FOTO: Dreamstime

Efectul poluării atmosferice asupra copiilor

Se schimbă regulile pentru șoferi! Traficul intens și arderea combustibilului în vehiculele care circulă, în special pe marile bulevarde, reprezintă principala sursă a poluării.

Aceasta implică particulele suspendate în aer care pătrund în căile respiratorii și plămâni, generând serioase probleme de sănătate.

Conform opiniei medicilor, aceste particule sunt asociate în special cu afecțiuni pulmonare și cardiace. Adesea, pot avea consecințe fatale.

Conform informațiilor furnizate de Agenția Europeană de Mediu, particulele suspendate sunt un mix de particule solide și picături de lichid. Aceste particule variază în dimensiune. Cele cu mărimea mai mică de 10 microni pot intra în plămâni, generând probleme semnificative de sănătate.

Conform experților, particulele cu dimensiuni sub 2,5 microni sunt considerate chiar mai periculoase.

Acestea:

  • au capacitatea de a pătrunde în fluxul sanguin
  • sunt asociate cu dezvoltarea unor tipuri specifice de cancer

„Frecvența mișcărilor respiratorii la copii este mai mare, prin urmare și cantitatea de aer poluat inspirată este mai mare“, a explicat pentru „Adevărul“ medicul de familie Emiliana Costiug. „Copii însă au mucoasele mult mai sensibile și mult mai subțiri, organismul lor este în formare, imunitatea lor, la fel, și atunci, pe acest fond, poluarea aerului îi afectează poate mai mult decât pe adulți, dacă vorbim despre adulți sănătoși. Ce se poate întâmpla în cazul celor mici? Expuși poluării atmosferice, copiii vor avea căile respiratorii iritate, inflamate, și iată un mediu propice apariției virozelor, dar și a altor afecțiuni mai grave, cronice, precum astmul bronșic, de exemplu“, mai spune medicul.

Motorul ar putea fi oprit la staționare

Diverse organizații nonguvernamentale au propus o soluție care, în cazul aprobării autorităților, ar putea aduce modificări chiar și în Codul Rutier.

Inițiativa este reprezentată de campania „Oprește motorul!“, inițiată de Asociațiile „Părinți de Cireșari“ și „Ecopolis“, care militează pentru interzicerea staționării mașinilor cu motorul pornit timp de mai mult de:

  • un minut în sezonul cald
  • mai mult de două minute în sezonul rece

Mai precis, în timpul sezonului cald, dacă un șofer alege să staționeze timp de 30 de minute, propunerea prevede permisiunea de a ține motorul pornit doar pentru un minut. În intervalul cuprins între 1 noiembrie și 1 martie, corespunzător sezonului rece, se propune o perioadă de permisivitate pentru menținerea motorului pornit de până la 2 minute consecutive.

Dacă temperatura externă coboară sub -5 grade Celsius, se propune ca șoferilor să li se permită să țină motorul pornit pentru cel mult 5 minute consecutive într-un interval de 30 de minute. În plus, în cazul autobuzelor și autocarelor, propunerea impune șoferului să oprească motorul pentru o perioadă de 15 minute consecutive într-un interval de 60 de minute.

Inițiativa solicitată de ONG-uri deja este aplicată în:

  • Anglia
  • Belgia
  • Olanda
  • Franța
  • Italia
  • Germania
  • Austria
  • Danemarca
  • Suedia
  • Finlanda
  • 23 din cele 50 de state ale SUA