Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Marcel Boloș, a vorbit în ziua de joi despre cloudul guvernamental. Astfel, acesta spune că a păstrat în zona civilă controlul asupra bazelor de date iar nimeni nu trebuie să se teamă că cineva ar avea acces la acestea.
O nouă obligație pentru instituțiile publice! Oamenii vor fi puși pe mai puține drumuri. Schimbarea momentului în România
Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, a declarat în ziua de joi că ordonanța care prevede realizarea cloudului guvernamental a fost în dezbatere publică și s-au primit multe critici.
„Ordonanța de Urgență a fost într-un proces de dezbatere publică pe care l-am derulat. Am primit foarte multe critici, dar cred că până la urmă este vorba de o neînțelegere. Nu s-a pus niciodată problema ca operaționalizarea și utilizarea bazelor de date să fie făcută de altcineva decât de Autoritatea pentru Digitalizarea României. Celelalte structuri implicate, de la Serviciul de Telecomunicații Speciale până la resposabilitățile care vin pe partea de securitate cibernetică, nu fac parte din accesul la bazele de date, deci practic am păstrat în zona civilă controlul asupra bazelor de date”, a declarat Marcel Boloș.
Este pentru prima dată când România intră pe făgașul normal generat de interoperabilitatea bazelor de date
De asemenea, acesta spune că a fost „un exercițiu firesc de dezbatere publică, este pentru prima dată când România intră pe făgașul normal generat de interoperabilitatea bazelor de date”.
„Instituțiile publice vor fi obligate, după ce se aprobă legea în Parlament, să se permită interoperabilitatea bazelor de date, înseamnă drumuri mai puține pentru oameni, documente care fac parte din birocrație și care nu mai trebuiesc prezentate de la o instituție la alta, înseamnă foarte multe lucruri bune pentru serviciile publice adresate oamenilor”, a adăugat ministrul.
Acesta a venit și cu asigurări pentru români, spunând că „nu trebuie să-i fie frică nimănui de faptul că ar avea cineva acces la bazele de date, ci dimpotrivă să aibă încredere că această interoperabilitate a bazelor de date face mult bine pentru oameni”.
La ce grad de digitalizare a ajuns România?
În cadrul întâlnirii de marți, 19 aprilie, a Comitetului pentru e-guvernare şi reducerea birocraţiei, Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a prezentat datele primei monitorizări a gradului de digitalizare a sistemelor informatice aferente evenimentelor de viață incluse în Politica Publică de e-guvernare, document strategic aprobat în iunie 2021 de Guvernul României.
Datele centralizate de ADR reprezintă un raport de status al digitalizării administrației publice centrale din România. Datele cuprinse în această primă radiografie au fost colectate în perioada octombrie-noiembrie 2021 și sunt valabile pentru anul 2020, punctul de pornire al monitorizării.
Până în anul 2030, gradul de digitalizare a statului român trebuie să ajungă la 100%, conform Busolei Digitale, strategia în domeniul digitalizării a Uniunii Europene.