Noi obligații pentru șoferii din România

Conform unei propuneri legislative care a primit recent un raport favorabil în Camera Deputaților, șoferii vor fi obligați să folosească faza scurtă a luminilor de întâlnire pe toate drumurile publice, inclusiv pe drumurile naționale și județene, nu doar pe autostrăzi sau drumuri expres, așa cum prevede legislația în vigoare.

Această obligație există deja pentru șoferii care circulă pe autostrăzi, drumuri expres sau europene conform Codului Rutier actual.

Potrivit propunerii legislative, conducătorii de autovehicule, tractoare agricole și forestiere vor fi obligați să utilizeze faza scurtă sau luminile pentru circulația diurnă pe toate categoriile de drumuri publice. Această completare legislativă are ca scop creșterea siguranței rutiere și reducerea numărului de accidente auto.

În prezent, motocicliștii sunt deja obligați să folosească luminile de întâlnire pe toată durata deplasării pe drumurile publice, fără a face distincție între categoriile de drum. Această inițiativă legislativă urmărește alinierea la practicile din alte țări europene, unde utilizarea luminilor de întâlnire în afara localităților este obligatorie indiferent de tipul drumului.

Pentru a intra în vigoare proiectul de lege trebuie adoptat mai întâi de deputați, promulgat de șeful statului și publicat în Monitorul Oficial pentru a se aplica, transmite avocatnet.ro.

Statistici sumbre privind numărul accidentelor

Statisticile Uniunii Europene arată că România se situează la coada clasamentului în ceea ce privește siguranța rutieră, înregistrând un număr mare de decese în accidente auto anual.

Concret, în țara noastră se înregistrează o rată de două ori mai mare decât media europeană în ceea ce priveşte decesele provocate de accidentele în trafic. Astfel, conform Eurostat, datele statistice arată că rata deceselor cauzate de accidente rutiere înregistrată în România este de 86 la un milion de locuitori, comparativ cu media UE de 46 la un milion de locuitori – deşi eforturile autorităţilor au dus la o scădere a acestui indicator.

Aceste statistici sumbre au inclusiv o dimensiune economică, frecvenţa şi severitatea ridicate ale accidentelor regăsindu-se în despăgubirile plătite de companiile de asigurări în baza poliţelor RCA şi, prin urmare, şi în nivelul primelor de asigurare RCA.

Toate acestea se întâmplă în contextul în care anul 2022 a fost considerat cel mai sigur an din punct de vedere rutier în România.