Doi fraţi din Brăila au lansat marilor companii europene provocarea de a licita pentru a reprezenta o ţară. Ideea lor pare să conducă spre o afacere ideală: investiţie spre zero, potenţial nelimitat.

Toţi tinerii visează să se îmbogăţească peste noapte. Însă doar 603 s-au încumetat să facă ceva în acest sens în 2009, înfiinţând firme care au beneficiat de facilităţile oferite de Registrul Comerţului. Oarecum previzibil, majoritatea şi-au ales domenii de activitate legate de internet şi software.

„Ideea este cea mai importantă“, spune Cosmin Zamfir, un student care, împreună cu fratele său, Răzvan, a lansat recent un proiect pe internet. EuropeanTycoons.com este un site în care brandurile pot  licita pentru a reprezenta o ţară. Ideea a prins. Raiffeisen Internaţional a „cumpărat“ Austria la doar câteva zile de la lansarea proiectului. Grupul financiar austriac a fost urmat de compania de software Lursoft, care pentru 20 de euro şi-a pus numele în dreptul Letoniei. Iar lista abia s-a deschis. Cei doi sunt în discuţii cu două mărci auto din Germania, care „au cereri deosebite şi care nu se potrivesc cu proiectul nostru“.

Ideea celor doi aminteşte de The Million Dollar Homepage, site-ul care, cu câţiva ani în urmă, a îmbogăţit un tânăr britanic. Platforma respectivă aduce şi astăzi vizibilitate mărcilor care au cumpărat spaţiu, site-ul fiind accesat, în medie, de 40.000 de vizitatori pe zi. Pe 30 septembrie au fost înregistraţi chiar peste 61.000 de vizitatori unici, ceea ce nu reprezintă decât un argument în favoarea ideii celor doi tineri, al căror site a avut un început mai timid, cu 3.000 de vizitatori în primele zile. „Site-ul acela a fost copiat de zeci de ori, dar nu a mai mers. Ideea a fost, însă, premiată. Faţă de conceptul acela, la noi mărcile chiar au vizibilitate“, susţine Cosmin. Cei doi fraţi nu au un obiectiv financiar concret, dat fiind faptul că veniturile vor depinde de numărul de vizitatori pe care îl va avea ­site-ul. Însă nici nu au mare lucru de pierdut, pentru că investiţia iniţială nu este reprezentată decât de achiziţia licenţei softului de proiectare a site-ului şi de contractarea companiei care promovează ideea. Iar la acest capitol nu au făcut economii, apelând la o companie din SUA, PRWeb.

Plusuri şi minusuri

179-38882-38_web_40.jpgCare sunt şansele de reuşită ale acestei idei? Faptul că este creată pe internet este un plus, fără îndoială, mai ales într-un moment în care antreprenorii din acest sector sunt cuprinşi de euforia generată de ştirea că, în primul semestru al anului, în Marea Britanie, piaţa de publicitate pe internet a depăşit-o pe cea TV. Conform unui raport IAB şi PricewaterhouseCoopers, piaţa publicităţii online a ajuns la 1,75 miliarde de lire sterline, cu 4,6% mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. În România, însă, companiile au cheltuit circa 20 de milioane de euro pentru a se promova pe internet, cu 70% mai mult decât în anul precedent, iar estimările privind avansul pieţei în 2009 sunt rezervate. Însă cei doi nu mizează pe piaţa locală, ţinta lor fiind cea europeană. Pe de altă parte, marile branduri sunt deseori rigide şi sceptice în privinţa unor proiecte care se doresc inovatoare.

„E greu de spus cum vor reacţiona brandurile. În momentul de faţă, companiile nu prea îşi asumă riscuri, preferă să meargă pe canale deja testate, al căror ROI (return on investment – n.r.) este cunoscut“, afirmă Ioana Iordache, director executiv al Leo Burnett. Cei doi sunt însă conştienţi de riscuri şi spun că mai au două idei de afaceri, dar deocamdată se axează pe aceasta. Şi tot pe internet, „pentru că e criză pe piaţa publicităţii şi a marketingului, în special TV şi radio. În plus, cred că internetul are un potenţial mai mare datorită globalizării, care îţi oferă o vizibilitate mult mai mare“, conchide Cosmin Zamfir.

Brand managerul hotărăşte care este valoarea mărcii sale, şi când consideră că aceasta a fost depăşită iese din licitaţie.
Cosmin Zamfir, student-antreprenor

60% din totalul pieţei publicităţii online din Marea Britanie au fost atrase de motoarele de căutare, suma depăşind un miliard de lire sterline

Cum funcţionează

Orice companie poate re­pre­zenta o ţară de pe harta Europei în schimbul sumei iniţiale de 20 de euro. Brandul va fi imaginea ţării alese (Tycoon)cel puţin cinci zile sau până când o altă companie va plăti o sumă mai mare. Licitaţia se face prin e-mail, iar plata prin Paypal. Rotaţia mărcilor va duce la creşterea sumelor implicate în licitaţie, dar şi a traficului. Practic, fiecare brand manager va face evaluarea propriei sale mărci, iar cel care va plăti cel mai mult va fi Tycoon, pe o perioadă nelimitată.