Va scoate Google de pe piață producătorii de GPS-uri?

Este o întrebare al cărei răspuns este căutat cu ardoare de analiști, utilizatori sau producătorii de echipamente din piață. Serviciul de navigare pe mobil lansat astăzi de Google, pentru platforma Android, este un concurent redutabil pentru GPS-ul clasic, fără de care mulți șoferi ar fi pierduți, la propriu. Avantajul aplicației Google este instalarea gratuită, ca și update-ul hărților, iar dezavantajul este costul destul de ridicat al traficului de date, îm special în roaming.

La nivel declarativ, producătorii nu sunt deloc îngrijorați. Așa cum și șeful Google românia, Dan  Bulucea, a delcarat că aplicația nu își propune să înlocuiască GPS-urile profesionale, deși concurează cu acestea pe anumite segmente. Laura Samson, Country Manager al producătorului de GPS-uri Mio, spune că „noua aplicație este deja disponibilă de ceva vreme pentru țările din Europa de Vest, iar impactul asupra pieței GPS nu a fost încă unul major. Să nu uităm că majoritatea celor care folosesc un dispozitiv de navigație achiziționează dispozitive cu hărți pre-instalate Full-Europe, cu un grad foarte mare de detaliere”. Ce-i drept, detaliile oferite de hărțile Google  depinde destul de mult de implicarea utilizatorilor, dar acest lucru poate fi și un beneficiu.
„Pasajul Basarab este deja inclus în harta Bucureștiului”, spune Bulucea.  Or această flexibilitate este mai greu de obținut în cazul hărților folosite de producătorii de GPS-uri.

Laura Samson citează și un studiu GfK, dat publicităţii în luna februarie a acestui an, care arată că 89% dintre respondenţii chestionaţi în Germania, Franţa şi Marea Britanie preferă echipamentele GPS dedicate sau încorporate în vehicul.
„Pe lângă acest lucru, 70% dintre cei care folosesc la ora actuală servicii de navigaţie GPS pe telefonul mobil, au declarat că ar prefera un sistem de navigaţie portabil sau încorporat, în condiţiile unei penetrări net superioare atât în zona echipamentelor GPS dedicate cât şi a telefoanelor mobile care includ funcţii GPS”, mai spune ea.
 
Avantajele pe care dispozitivele GPS încă le oferă, așa cum le enumeră Laura Samson, ar fi dimensiunea ecranului, specificitatea produsului pentru zona de navigație (o anumită luminozitate a ecranului de GPS comparativ cu cel de smartphone), calitatea receptoului GPS, net superioară celor încorporate în dispozitivele de tip smartphone, funcțiile suplimentare (asistența la parcare, indicarea celor mai apropiate parcări, ghidarea în intersecții și pe banda corectă de mers, adaptarea navigației la specificul de condus al șoferului, posibilitatea de a furniza informații din trafic prin servicii de tip TMC, disponibilitatea hărților complete pre-instalate (ceea ce înlesnește accesul în lipsa unei conexiuni la internet).

Pe de altă parte, produsul este nou lansat, iar experiența ne arată că, pe acele piețe pe care și le dorește, Google excelează. Iar faptul că telefoanele devin tot mai performante nu poate decât să fie de ajutor gigantului.

 „Mai mult decât atât, să nu uităm că folosirea unui telefon mobil pentru convorbiri în timpul unei călătorii face navigarea dificilă sau chiar imposibilă”, mai spune laura Samson.
„Dezvoltarea de aplicații GPS în zona de smartphone-uri este cu siguranță un trend pe piață în care activăm, însă la acest moment credem că zona de navigație prin intermediul echipamentelor dedicate și cele prin intermediul smartphone-urilor se poate dezvolta în paralel și în următorii ani”, explică ea.

Iar oficialul Google a adoptat aceeași poziție: „Acest serviciu nu va înlocui produsele profesionale. Dar cu siguranță va crește competiția din piață, iar în final, utilizatorii au numai de câștigat”, a spus Bulucea.

 
DEZBATERE: Tu ai renunța la GPS în favoarea serviciului de navigare Google?