Europa nu reușește să cadă de acord în privința modalităților prin care să salveze vacanța de vară. Sectorul turismului și al călătoriilor a primit o lovitură din cauza izolărilor și a interdicțiilor de deplasare, dar salvarea acestor sectoare implică o serie de opțiuni politice dificile.
Cum o bună parte din industria aeriană a Europei ‘se află la sol‘, întrebarea care se pune este cum ar putea fi despăgubiți clienții ale căror zboruri au fost anulate. În mod normal, reglementările UE i-ar îndreptăți să primească niște compensații în numerar, dar 12 țări, printre care se numără Belgia, Franța și Irlanda, susțin cu tărie liniile aeriene pentru ca ele să-i poată sili pe clienți să primească vouchere.
Soluție avantajoasă pentru toată lumea
Potrivit unor recomandări ale Comisiei Europene, în această săptămână, Bruxelles-ul va aborda problema susținând că agențiile de voiaj cu dificultăți trebuie să considere eliberarea voucherelor drept o soluție mai la îndemână, scrie Financial Times.
Planurile urmează să fie dezvăluite în cursul zilei de miercuri. UE va susține că voucherele vor fi o soluție prin care ambele părți ar avea de câștigat, respectiv, atât călătorii, cât și companiile aeriene.
“Operatorii vor trebui totodată să combine anumite variante pentru ca voucherele să devină atractive pentru pasageri sau pentru turiști”, se arată într-un document dezvăluit în presă. “De exemplu, voucherele trebuie să asigure o oarecare flexibilitate în privința gamei de servicii pentru care pot fi folosite și a posibilităților de transfer”.
Voucherele vor trebui totodată protejate pentru cazul în care emițătorul dă faliment, ele trebuind să fie refinanțate după cel mult un an, dacă nu chiar răscumpărate.
Redeschidere în etape
În opinia UE, aceste facilități le oferă oamenilor securitatea financiară și încrederea necesară pentru a încheia contracte pe timpul verii. Criticii afirmă că, în cazul zborurilor anulate, mulți oameni vor opta totuși pentru recuperarea banilor.
Niciuna dintre aceste opțiuni nu va împiedica unele guverne să susțină că eventualitatea unor compensații în bani iese din discuție dată fiind noua și dificila realitate economică cu care se confruntă sectorul aviatic.
În plus, întrebarea care se pune este când și în ce condiții se va reveni la călătoriile transfrontaliere de plăcere.
Bruxelles-ul încurajează statele membre să-și deschidă granițele în etape, începând cu acest prim pas al călătoriilor limitate și îndepărtând ulterior treptat restricțiile până la reluarea totală a liberei circulații între țări.
Aplicațiile de urmărire a contactelor
Documentul dezvăluit recomandă totodată pasagerilor să apeleze benevol la aplicațiile de urmărire a contactelor “pentru a depista sau pentru a întrerupe lanțul infecțiilor și pentru a reduce riscul transmiterii ulterioare“ a virusului. Proiectul UE recomandă totodată prelungirea interdicției pentru călătorii din țări terțe, aflate în afara UE, până la data de 15 iunie.
“Întrucât statele membre reușesc să reducă circulația virusului, restricțiile inițiale, în privința liberei circulații pe teritoriul UE dintr-o regiune într-alta cu riscuri similare de infectare, trebuie înlocuite de niște măsuri mai la obiect, cum ar fi niște măsuri comune de distanțare fizică, precum și o urmărire și testare a oricărui caz suspect“, se arată în ghid.
Așa cum stau lucrurile în prezent, abordările țărilor membre sunt departe de a fi similare atunci când se pune problema reluării turismului și a liberei circulații.
Lipsă de coordonare
De exemplu, Franța a declarat că va impune o carantină de 14 zile oricărei persoane care intră în țară, cu excepția celor care călătoresc prin Europa. Spre deosebire de Spania, care, marți, a anunțat că impune o carantină de 14 zile tuturor călătorilor care intră în țară începând din vinerea aceasta.
Soluțiile diferite adoptate de statele membre ale UE stârnesc îngrijorare. Șefa Consiliului Mondial al Turismului și Călătoriilor (WTTC), Gloria Guevara, a avertizat că guvernele nu își coordonează eforturile, ceea ce îi face pe consumatori să nu știe cu exactitate ce măsuri de siguranță s-au luat.
“Pentru a readuce încrederea că se va mai putea călători vreodată este nevoie să existe un unison. Dacă o să purtați o mască într-un avion, atunci acest lucru trebuie să fie valabil pentru toate zborurile“, a declarat ea în fața unui public virtual la conferința global Boardroom organizată de Financial Times.