Astfel, făcând din necesitate o virtute a turismului de proximitate, Kievul își propune acum să atragă călătorii extremi care doresc să viziteze orașele și locurile lovite de bombe.
„Există un interes din ce în ce mai mare pentru țara noastră aflată în război – explică Mikhailo Nepran, prim-vicepreședinte al Camerei Naționale de Comerț – din partea vizitatorilor cunoscuți și, de asemenea, a cetățenilor de rând ai țărilor străine. Experimentarea senzaţiei de a fugii într-un adăpost în urma unei alarme antiaeriene, așa cum s-a întâmplat în timpul vizitei Angelinei Jolie, entuziasmează imaginația multor persoane cărora le plac aceste călătorii în pericol”.
Astfel, în urmă cu câteva zile, Visit Ukraine, cea mai mare platformă turistică din țară, și-a lansat pachetele online, transmite La Stampa.
„Am făcut-o – explică Anton Taranenko, CEO al platformei – pentru că de aproximativ două luni suntem vizitați de peste 1 milion și 300 de mii de oameni din întreaga lume. Numai în luna iunie platformei noastre s-au alăturat peste 70.000 de germani, aproape 25.000 de italieni, peste 30.000 de americani și 23.000 de britanici. Am înțeles că Ucraina stârneşte curiozitate și că are un potențial puternic de atracție turistică.”
O călătorie neobișnuită
„A vizita astăzi Ucraina – continuă Taranenko – nu înseamnă doar să descoperi orașe frumoase, ci și să mergi pe urmele luptătorilor, să vezi cum își revin orașele din ororile războiului, să privești în ochi oamenii a căror viață nu va mai fi niciodată ceea ce a fost”.
Unele dintre pachetele oferite de site au nume care sunt exact opusul Ucrainei de azi, aşa cum este ea descrisă zilnic de presa mondială. Dar, pe lângă itinerariul „Relax” din Liviv, sau Family tour în Carpați, iese în evidență pachetul numit „Orase curajoase” și invincibile care prevede tururi la Kiev, Kamianets și Podilsky, Odesa, şi un alt tur privat la Mezhyhirya în reședința fostului președinte Viktor Ianokovici.
„Pe listă avem 10 orașe. Tururi în teritorii precum Herson, Cernihiv, Mariupol și Nikolaiv sunt cumpărate acum, pentru anul viitor”, conchide Taranenko.
Dar nu doar portalul online este cel care se concentrează pe acest tip de utilizatori. Unele agenții de turism studiază chiar o strategie de a acoperi pierderea aproape totală de clienți din cauza războiului.
„Avem deja disponibilă o rețea de hoteluri în zona Cernihiv, o zonă foarte afectată – spune Oksana Sokotshaia, proprietara Okmi tour – Până în prezent, puținul turism care mai rămâne este concentrat pe mamele și copiii care își trimit copiii în centrul sau în vestul Ucrainei, unde hotelurile sunt deschise. Am suferit o scădere de 99%: dacă înainte aveam 200-300 de turişti pe lună, acum vorbim de 5-10 solicitări lunare”.
Sectorul turismului a fost pus în genunchi de război
„Până în prezent – explică Mariana Oleksiv, șeful Agenției de Stat pentru Turism a Ucrainei – știm că în primele patru luni ale anului 2022 la bugetul de stat s-a plătit cu 18% mai puține taxe din sector față de aceeași perioadă a anului trecut. Iar acesta este doar vârful aisbergului, pentru că de obicei sezonul turistic în Ucraina începe în iunie și durează până în octombrie. Astfel încât perioada celor mai mari pierderi economice de-abia acum începe.”
„Plănuim deja– explică Oleksiv – în ce locuri să creăm memoriale şi unde să colectăm vehiculele militare distruse lăsate de rashiști (n.r. un termen care combină „rus”, „rasist” și „fascist”). Pentru noi este important să creăm aceste căi deja de-acum, astfel încât ucrainenii și străinii, care între timp vor vizita Ucraina și din motive de muncă, să poată înțelege ce s-a întâmplat și să poată povesti lupta și victoria noastră copiilor și nepoților lor „.