Daca stai bine sa te gandesti, nici nu este mult, pentru serviciile de care beneficiezi. Cabina interioara sau exterioara (aceasta poate fi cu hublou sau cu balcon la ocean), pensiune completa, care include absolut totul, cu exceptia bauturilor alcoolice, acces gratuit la toate facilitatile navei, activitati distractive, participarea la Cocteilul Capitanului si taxe portuare. Practic, toate acestea costa in jur de 600-900 USD. Ceea ce duce la cresterea tarifelor pentru europeni este biletul de avion dus-intors pana in portul din care pleaca vasul, iar navele celor mai mari companii de croaziera pleaca din SUA, precum si una – doua nopti de cazare in orasul respectiv. Toate navele ridica ancora din port in jurul orei 16, iar turistii obisnuiesc sa soseasca cu o zi inainte si sa viziteze orasul. O bataie de cap in plus pentru romani este obtinerea vizei cu intrari multiple pentru Statele Unite.
Dar cum decurge o zi pe un astfel de zgarie-nori plutitor? In primul rand, trebuie sa stiti ca cele mai mari nave cantaresc 100.000 de tone, au circa 300 m lungime, 10-12 punti, o capacitate de cazare de 3.000 de persoane si 1.000 de angajati (adica un angajat la trei pasageri). Cu alte cuvinte, sunt imense. Facilitatile vasului includ 3-4 piscine, sauna, jacuzzi, sali de fitness si aerobic, sali de dans, baruri, teatru, restaurante, terenuri de fotbal, cazinou, pizzerie, punte speciala pentru promenada si, eventual, patinoar, piste pentru patine cu rotile, centru special pentru distractia copiilor. Vasul navigheaza noaptea, asa ca daca nu va puteti permite o cabina cu vedere la ocean, nu aveti ce regreta, iar ziua acosteaza in porturi. Aici, turistii au doua optiuni: fie merg in excursiile organizate, pentru care se face rezervare de pe vas, fie exploreaza portul de capul lor. Reprezentantii agentiilor spun ca este mai bine sa mergeti singuri, pentru ca organizatorii excursiilor nu au nici un interes sa va arate frumusetile insulei respective, pentru a nu concura navele de croaziera.
Tinuta este obligatorie numai la cocteilul oferit de capitan. In rest, daca nu aveti chef, nu trebuie sa iesiti din camera nici macar pentru a lua pranzul. Cat priveste mancarea, cu siguranta ca va veti intoarce mai plinuti decat ati plecat, pentru ca toate mesele sunt gratuite, inclusiv gustarile intre mese, care variaza de la inghetata si produse de patiserie, la „minuturi” calde si la specialitatile din pizzeria deschisa non-stop. Ziua se termina cu un bufet remarcabil prin sculpturile in inghetata si delicatesele culinare pregatite. Trebuie sa mai stiti ca bacsisul este obligatoriu si se ridica la 10-20% din serviciul platit. De mentionat faptul ca, mai nou, unele companii au vapoare speciale pentru europeni, unde se servesc alte feluri de mancare, precum si vapoare speciale pentru nefumatori. De asemenea, exista companii axate pe croaziere pentru cunoscatori, iar vasele lor nu dispun de facilitatile obisnuite pe celelalte vase, pentru copii si pentru persoane cu handicap.
In fiecare dimineata, pasagerii primesc o brosura cu activitatile organizate in ziua respectiva pe vas – concursuri, spectacole – si cu excursiile viitoare. Multi dintre ei isi aleg perioada de croaziera astfel incat sa-si aniverseze ziua de nastere pe vapor, implinirea a 20-30 de ani de casatorie, sa petreaca luna de miere sau sa se casatoreasca pe vas. Pe majoritatea vaselor exista un birou cu personal specializat, care vorbeste cateva limbi de circulatie internationala, astfel incat putinii pasageri care nu stiu engleza sa se simta ca acasa.
Conform informatiilor oferite de dna Dana Cazacu, Business Travel Consultant la Marshal Turism, reprezentantul companiei Royal Caribbean in Romania, un studiu realizat si vizand turistii care opteaza pentru o croaziera pe marile companii a relevat urmatoarele: peste 90% din turisti sunt cetateni americani, restul, europeni. Ce au in comun? Majoritatea au 50-60 de ani si sunt pensionari. Nici nu e de mirare, daca tinem cont ca varsta medie a unui bunic american este de 47 ani. Procentajul de turisti doritori sa efectueze o croaziera a crescut in 2000 cu 11% fata de 1999, iar 68 de milioane de oameni planuiesc sa mearga in croaziera in viitorul apropiat. Peste 80% din turisti isi rezerva locul prin intermediul agentiilor de turism, 41% din agenti isi influenteaza clientii in alegerea companiei si numai 2% din turisti fac o rezervare on-line. In plus, in urmatorii cinci ani se vor construi 50 de vase noi de croaziera.    

Oferte de croaziera

Marshal Turism – Compania Royal Caribbean
Western Caribbean – 7 nopti
Ruta: Miami (Florida) – Labadee (Hispaniola) – Ocho Rios (Jamaica) – Georgetown (Grand Cayman) – Cozumel (Mexic) – Miami
Tarif: 915 USD/pers./cazare in cabina interioara; 1.145 USD/pers./cazare in cabina exterioara.
Best of Mediterranean – 12 nopti
Tarif: 1.381 USD/pers./cazare in cabina interioara; 1.491 USD/pers./cazare in cabina exterioara.
Ruta: Istanbul (Turcia) – Kusadasi (Turcia) – Limassol (Cipru) – Alexandria (Egipt) – Atena (Grecia) – Napoli (Italia) – Citavecchia (Italia) – Nisa (Franta) – Barcelona (Spania).

Lar Tours – Compania Carnival
Vestul Caraibelor – 7 nopti
Ruta: Miami (Florida) – Playa del Carmen – Cozumel – Grand Cayman – Ocho Rios – Miami
Tarif: 610 USD/pers.

Atlantic Tour
Marea Egee – 4 zile
Ruta: Sounion (Grecia) – Mykonos (Grecia) – Kusadasi (Turcia) – Rhodos (Grecia) – Heraklion (Creta) – Santorini – Pireu (Grecia)
Tarif: 525-595 USD/pers./croaziera, plus cazare la hotel de trei stele in Atena.
Servicii incluse: bilet de avion Bucuresti-Atena-Bucuresti, cazare 3 nopti in Atena, croaziera cu pensiune completa. Preturile nu includ: taxele de aeroport (35 USD), taxe portuare (85 USD), taxa de handling (10 USD).