Cine spunecă nu iubește chilipirurile când vine vorba de vacanță? În ultimii ani, prețurile din „vinerea neagră“ au început să schimbe volumul și în vânzările agențiilor de turism.
Viteza uimitoare în care s-a dezvoltat ideea de „Black Friday“ la români i-a luat prin surprindere chiar și pe comercianți. Cu vânzări uriașe în ultimii ani, pentru această perioadă, companiile care se înscriu în campanie se pregătesc pentru eveniment cu mult timp înainte. Și tocmai pentru că există cerere, agențiile de turism și-au pregătit și ele temele și anunță reduceri între 30% și 70% din valoarea totală a unui pachet. Așa că, în doar două luni (ultima săptămână din noiembrie), vacanța mult visată poate fi cumpărată la un preț chiar și de două ori mai mic.
„Pentru Black Friday avem reduceri de 40-60%. Mă refer în special la pachetele turistice de anul viitor, atât pentru intern, cât și pentru. Aceste reduceri sunt cumulate cu cele din perioada de early booking, aflată la debut“, spune Ondina Dobriban, director general Paralela 45. Potrivit acesteia, este singura perioadă din an când reducerile sunt consistente, tocmai datorită suprapunerii celor două campanii. Mai mult, Ondina Dobriban punctează că, pe viitor, pentru Black Friday ia în calcul reduceri şi pentru vacanţele de sărbători, deși, în general, la data la care se organizează această campanie, locurile sunt deja epuizate.
„Din experienţa anilor trecuţi, de Black Friday se caută destinaţii precum Grecia, Spania, Turcia, Portugalia, şi, în creştere exponenţială, turismul intern, adică litoralul, staţiunile balneo şi cele montane, locuri unde s-au făcut investiţii în anii trecuţi“, mai spune ea. Cu alte cuvinte, cei care au răbdare, pot plăti 800 de euro pentru Republica Dominicană, în loc de 1.600 de euro sau 500 de euro pentru un sejur in Mauritius în loc de 1.000 de euro. Sau, mai mult, pot merge în Kenya cu 1.500 de euro în loc de 2.500 de euro. Cât despre „cea mai vizitată Grecie“, aici putem vorbi de un adevărat chilipir: oricine poate alege orice stațiune, precum Santorini, Skiathos, Zakynthos, Creta, cu doar 200 – 250 de euro pentru șapte zile.
Oricum ar fi, fiecare companie are propria politică de preț, unele venind cu bonusuri, altele cu destinații noi incluse la categoria „promoții“. „Anul trecut, de Black Friday, am oferit produse suplimentare pentru pachetele care au intrat în campanie, în colaborare cu câţiva parteneri români. Campania a coincis cu cea pentru târgul de turism al României din toamnă. Am oferit pe lângă reducerile din perioada târgului şi produsele partenerilor noştri: creme de protecţie solară, apă, ochelari 3D“, oferă un amănunt Maria Goicea, director de marketing Cocktail Holidays. Aceasta spune că și în 2016 va fi o astfel de campanie, având deja în vedere să listeze anumite vacanțe prinse în oferta pentru 2016 şi 2017, în destinaţiile consacrate.
Înainte de a plăti o vacanță, atenție la cei care le vând
Analiștii din sector atrag atenția turiștilor să fie atenți de unde își cumpără vacanța, cu atât mai mult în perioada reducerilor. Aceștia recomandă ca, înainte de a planifica o vacanță, turistul să se intereseze de situația financiară a firmei. Experții de la KeysFin au lansat un avertisment și spun că, în prezent, există cel puţin 30 de companii într-o situaţie similară firmei Genius Travel, care a intrat în insolvenţă şi care şi-a anunţat clienţii că nu le mai poate onora biletele de vacanţă. Astfel, potrivit datelor Keysfin, din totalul de 2.825 de firme active în sectorul turismului, 1.938 înregistrează dificultăţi financiare în ceea ce priveşte îndatorarea. De asemenea, datele statistice, prelucrate pe baza informaţiilor oficiale depuse la Ministerul Finanţelor, arată că în turismul românesc există, astăzi, 472 de agenţii de turism şi turoperatori ale căror datorii au crescut între 2014-2015. „În vizorul nostru se află un total de 401 de companii unde datoriile au crescut cu peste 50% în acest an, în timp ce încă 103 firme au marcat o evoluţie negativă între 30-50%. Alte 261 firme din sectorul turismului au marcat creşteri ale datoriilor, însă la un nivel ceva mai temperat“, spun experţii de la KeysFin.
Așa că, deși afacerile unor companii au crescut, datoriile totale ale acestora s-au mărit cu peste 30%, de la 1,82 milioane de lei în 2014 la circa 2,41 milioane de lei în 2015. Aceste firme au o probabilitate ridicată de insolvenţă, „valoarea capitalurilor proprii scăzând, drept exemplu, cu 1,3 milioane de lei în intervalul analizat“. În calculul făcut de KeysFin a fost luat inclus şi modelul „Z-score“, care permite prevederea a 75% din falimente cu doi ani înainte de producerea lor. Scopul acestui model este de a stabili pentru intreprinderile analizate un indicator numit „scor“, care să permită estimarea probabilităţii ca acestea sa intre in faliment. Fără a prezenta numele firmelor aflate în vizorul KeysFin, pentru a nu le afecta imaginea în piaţă şi, implicit, rezultatele financiare, analiştii au încercat să creioneze portretul robot al firmei care reprezintă un pericol pentru clienţi şi furnizori.
„Vorbim, în general, de firme mici, din teritoriu, care au o capitalizare redusă, care trăiesc exclusiv din rezultatele de sezon, din rulajul de bani de la o lună la alta. Sunt firme care vând pachete ieftine, în destinaţii populare, acolo unde cererea românilor este foarte mare, iar criteriile impuse de furnizori nu sunt dintre cele mai stricte“, subliniază ei. Altfel spus, este esenţial ca firma respectivă să prezinte o asigurare pentru serviciile turistice promise, să fie licenţiată de autorităţile în domeniu. Iar cei care au o minimă pregătire economică, se pot uita pe rezultatele lor financiare și, în același timp, pot încerca să afle mai multe detalii de la clienţii care le-au folosit serviciile.