Atât marile magazine dedicate sportului, cât și comercianții mai mici se arată, în general, satisfăcuți de vânzările din această iarnă. „Am înregistrat un plus în aproape toate gamele de produse, comparativ cu sezonul anterior, când consumatorii erau mai prudenți în privința bugetului alocat“, spune Ana Maria Stan, reprezentant al Hervis România.
Ea arată că îmbrăcămintea și încăl­ță­mintea, dar și accesoriile pentru sporturi de iarnă s-au vândut foarte bine în toate cele zece magazine ale rețelei. „În plus, anul acesta, ne-am bucurat să constatăm că siguranța pe pârtii a devenit o preocupare. Consumatorii au început să investească nu numai în echipamentul pentru hobby-uri în sine, ci și în accesoriile de protecție – căști, scuturi pentru coloană sau sisteme de încălzire a clăparilor“, adaugă Ana Maria Stan. Totuși, cei mai mulți clienți preferă produsele mai ieftine, iar tendința se va păstra, cel mai probabil, în acest an. Va avea acest aspect un impact negativ asupra rezultatelor lanțului de magazine? Cel mai probabil nu, având în vedere că în 2008 cifra de afaceri a fost de circa 7,5 milioane de euro, iar în 2009, a depășit zece milioane de euro.
Produsele ieftine, la mare căutare
Cel mai mare jucător de pe piață, Decathlon, preferă să păstreze confidențiale cifrele legate de vânzările din sezonul rece 2010. „Dezvăluirea unor astfel de detalii nu poate avea loc, având în vedere unele chestiuni legate de concurență și de strategia de piață“, motivează Kim Koellner, director comercial al Decathlon România.
Surse din cadrul firmei arată, însă, că proprietarii rețelei de ­hipermarketuri dedicate sportului (familia franceză Mulliez, care mai deține, printre altele, rețelele Auchan și Leroy Merlin) au motive de bucurie. „Cel puțin în zona în care lucrez am vândut cu 10-20% mai mult în această iarnă față de 2009. Ar putea  fi un semn că se termină criza – seara și în weekend, cel puțin în decembrie, era o aglomerație cum nu mai văzusem de multă vreme“, spune un angajat al Decathlon Militari.
Printre cele mai vândute produse de sezon în magazinul de pe Bulevardul Iuliu Maniu din Capitală s-au numărat pantalonii de schi marca Wed’ze, patinele Oxelo, ochelarii de schi Wed’ze, dar mai ales încălțările Arpenaz. Toate se numără printre cele mai ieftine mărci ale companiei franceze.
„Ninsoarea din preajma sărbătorilor ne-a ajutat foarte mult. Au dat cu toții năvală și am ajuns să avem rafturi întregi goale mai multe zile la rând, căci la anumite produse, cum ar fi apreschiurile, s-au epuizat stocurile la nivel național“, spune reprezentantul Decathlon.
În primul an pe piața din România (2009), Decathlon a vândut, într-un singur magazin, cel din Militari, produse de peste nouă milioane de euro. Cum inaugurarea a avut loc în aprilie, se poate spune că vânzările au fost de circa un milion de euro pe lună. Rezultatele bune au contribuit și la decizia de extindere a rețelei. În 2010, Decathlon a deschis patru noi magazine (Cluj, Brașov, Iași și București Berceni), în 2011 ar urma să intre și pe piața constănțeană, iar din 2012, să aibă o unitate în Craiova și una pe Bulevardul Pallady din Capitală.
Mărcile premium se vând bine online
Rezultate bune anunță și jucătorii de nișă. Reprezentanții Netsport.ro, un ­butic online pentru sport și outdoor, cu showroom în Brașov, dedicat atât persoanelor fizice, cât și magazinelor partenere, spune că vânzările s-au cvadruplat față de sezonul trecut.
„Asta s-a datorat noilor branduri premium pe care le reprezentăm, cum ar fi Fjall Raven, Han Wag, Exo2, Seatosummit sau Zsport“, arată Codruț Precup, manager partener al companiei. El spune că traficul pe magazinul online este dublu față de iarna trecută, iar pe retail sunt primite cereri de colaborare aproape zilnic. Cel mai bine se vând pantalonii și jachetele Fjall Raven, colecțiile de iarnă pentru outdoor și vânătoare și bocancii Han Wag cu talpă aderentă pe gheață. „Toate semnele indică un an bun și sperăm să fie așa“, spune Codruț Precup.
Nu toate afacerile mici din domeniu sunt, însă, la fel de optimiste. „De când s-au extins marile rețele, vânzările s-au redus mult. Ne gândim serios să tragem obloanele și să rămânem doar online – deja 75% din marfă o distribuim pe internet“, explică proprietarul unui magazin sportiv din centrul Bucureștiului.