cu una din incaperile de la NASA. In cele doua camere imense o multime de oameni stau la computere, cu fata la un perete plin de monitoare pe care informatiile se schimba in continuu. Este sediul Orbitz, una dintre cele mai mari agentii de turism online. Jeffrey Katz, directorul agentiei, spune ca exista un singur motiv pentru care din ce in ce mai multi folosesc Internetul pentru a-si rezerva calatoriile: „Pur si simplu e mai usor”. Dar atat Orbitz, care a fost fondata de un grup de linii aeriene, cat si competitorii sai mai au de lucru. Unii reprezentanti ai industriei sunt de parere ca rivalitatea puternica si lipsa totala de loialitate a turistului online va duce la schimbari importante pe piata. Cateva dintre companiile mici au fost deja lovite. Anul trecut, America’s Hotwire, specializata in vanzarea de cazari la tarif redus, a fost cumparata de o alta companie mai mare, IAC; Travelbag, o agentie britanica, a trecut in portofoliul Ebookers, iar Online Travel a ajuns in posesia britanicilor de la Lastminute. Calatoriile alcatuiesc cea mai importanta parte a comertului electronic, constituind o treime din achizitiile facute online. Anul trecut, 35 de milioane de americani au cumparat calatorii online, cu 17% mai mult fata de 2002, conform datelor furnizate de compania PhoCusWright. Un sondaj efectuat de aceasta firma arata ca doua treimi din cei care au cumparat calatorii online au fost multumiti de achizitiile facute. Majoritatea lor au spus ca ar consulta cel putin o agentie online, precum si site-ul unui furnizor de servicii (hoteluri, linii aeriene etc.) inainte de a achizitiona ceva online. si mai multi au fost aceia care au afirmat ca ar consulta diverse variante de calatorie online, dar ar face rezervare la o agentie de turism obisnuita. Ca sa aiba succes, agentiile de turism online trebuie sa le ofere clientilor posibilitatea de a cumpara mai multe lucruri de pe un singur site. O modalitate de a face acest lucru este dezvoltarea unor asa-numite pachete de servicii dinamice, care sa permita clientului sa selecteze diferitele elemente ale calatoriei, ca de exemplu biletul de avion, hotelul, inchirierea unei masini, excursii locale si chiar bilete la teatru sau la alte evenimente. Pana acum, astfel de pachete au fost comercializate cu succes de agentiile de turism obisnuite. De exemplu, Costa Brava (Spania) era una din destinatiile favorite ale locuitorilor din nordul Europei. Dar in aceasta vara, First Choice, unul dintre cei mai mari touroperatori britanici, a scos Costa Brava din brosura sa. De ce? Britancii doresc hoteluri mai bune, plaje mai putin aglomerate si mai mult divertisment decat poate oferi Costa Brava. Expansiunea companiilor aeriene low-cost si multimea de agentii online i-au facut sa-si dea seama ca isi pot rezerva excursiile si singuri. „Oamenilor le place sa aiba posibilitatea de a sti tot ce stie un agent de turism si de a-si alcatui propria vacanta”, spune Robert Booth, care conduce site-ul britanic al agentiei americane Travelocity. De asemenea, mai vor ca platile sa se faca intr-un sistem sigur, ca rezervarile sa fie ferme si ca orice problema sa poata fi rezolvata cu promptitudine. Daca o agentie online va putea face asta, va da lovitura. Ceea ce determina succesul unui pachet de servicii online este valoarea sa. Pentru unii, valoare poate insemna comoditatea de a cumpara totul dintr-un singur loc, ca la supermarket, pentru altii, posibilitatea de a prinde o reducere de 50%. In prezent, in SUA, 20% din calatorii sunt cumparate online. Multi din industrie cred ca turismul ar putea deveni cea mai mare industrie online si ca procentajul de excursii online va atinge 50% sau chiar 70% in urmatorii zece ani. si in Europa se va intampla acelasi lucru, cu o intarziere de trei-patru ani. Daca previziunile se vor adeveri, vor duce la schimbari radicale in afacerile din turism. Dinesh Dhamija, seful companiei britanice Ebookers, crede ca cei mai mari touroperatori europeni, TUI si Thomas Cook, vor fi inlocuiti in cinci – sapte ani cu agentii online. Mai ales ca marile lanturi de hoteluri au inceput sa-si dea seama ca nu are sens sa plateasca sume enorme pentru rezervari agentiilor de turism, cand aceste rezervari se pot face direct pe site-urile lor. Lantul Intercontinental, care detine marcile Crowne Plaza si Holiday Inn, a facut eforturi uriase pentru a-si indrepta clientii catre site-ul propriu, atragandu-i, evident, prin tarife foarte convenabile. Astfel de manevre nu numai ca sporesc competitia, dar fac viata grea agentiilor de turism online. Sa cumperi un bilet online de la Londra la Atena printr-un singur clic de mouse nu e greu deloc. Dar pentru o vacanta fly&drive pe ruta Londra – Los Angeles pentru o familie de patru persoane, cu hoteluri multiple, masini inchiriate si bilete la Disneyland s-ar putea sa fie nevoie de ajutorul unei persoane reale. Insa cu cat mai multe interventii umane sunt necesare pentru o rezervare online, cu atat devine mai scumpa rezervarea respectiva. Acum insa, agentiile de turism vor sa castige clienti pe segmentul de calatorii de afaceri. Expedia a achizitionat deja companii specializate in turismul de afaceri, intrucat acest segment, care reprezinta 40% din totalul calatoriilor efectuate, dar 60% din incasari, este mult mai complex decat o vacanta obisnuita.

Cele mai performante site-uri de calatorii

Agentii de turism

1. Expedia (USA)
2. Travelocity (USA)
3. Orbity (USA)
4. Cheaptickets (USA)
5. Ebookers (UK)
6. Wideroe (Norvegia)
7. Opodo (UK)
8. Lastminute (UK)
9. Travelocity (UK)
10. Bridge the World (UK)

Companii aeriene

1. Continental (USA)
2. Northwest (USA)
3. America West (USA)
4. American Airlines (USA)
5. Air France (Franta)
6. Qantas (Australia)
7. Virgin Atlantic (UK)
8. British Airways (UK)
9. EasyJet (UK)
10. British Midland (UK)

Hoteluri

1. Hilton (USA)
2. Marriott (USA)
3. Fairmont (Canada)
4. Accor (Franta)
5. Hyatt (USA)
6. Le Meridien (UK)
7. Wyndham (USA)
8. Best Western (USA)
9. Adams Mark (USA)
10. Four Seasons (USA)

Companii de inchiriat masini

1. Hertz (UK)
2. Avis (USA)
3. Budget (USA)
4. Europcar (UK)
5. Avis (UK)
6. Auto Europe (USA)
7. Dollar (USA)
8. Enterprise (USA)
9. Alamo (UK)
10. Holidays Auto (UK)