Prima televiziune de turism s-a lansat pe internet. O investiţie iniţială de aproximativ 200.000 de euro, preconizată a fi recuperată în doi ani, şi 250.000 de utilizatori pe săptămână în faza de început. Nu este vorba de un site de cumpărături online, ci de o televiziune virtuală profilată pe turism.

Între 1.000 de fotografii şi un videoclip de trei minute ce alegeţi? Iată o întrebare pe care şi-au pus-o Ciprian Enea şi Giani Holban, fondatorii primei televiziuni de călătorii din România, TVTravel, care utilizează drept platformă internetul. Proiectul a fost prevăzut să se deruleze pe două etape de dezvoltare. Prima, lansată la începutul acestui an, este structurată pe un model similar portalului video You Tube. „Site-ul este interactiv. Se pot încărca filmuleţe de către utilizatori, iar potenţialii turişti, şi nu numai, pot vizualiza hoteluri, atracţii turistice din diverse locuri. Având o lăţime de bandă foarte bună, se pot urmări până la şase videoclipuri simultan“, explică Ciprian Enea (34 de ani), unul dintre acţionarii portalului Best Tourism. În cea de-a doua etapă se va trece la producţia propriu-zisă de televiziune. Pentru această fază a proiectului s-a elaborat şi o grilă provizorie de programe, care conţine reportaje, emisiuni, interviuri, ştiri şi documentare, realizate inclusiv în colaborare cu echipe de alpinişti sau exploratori. „Prevedem ca faza a doua a proiectului să fie lansată în toamna acestui an“, spune Giani Holban.

Deşi tentaţia de a emite semnalul în mod tradiţional, prin cablu, a fost mare, anul acesta TVTravel va rămâne accesibilă doar online. „Recunosc că, la un moment dat, am fost tentaţi să luăm o licenţă de la CNA şi să funcţionăm ca o televiziune prin cablu, dar tendinţa pieţei este oricum de a se îndrepta către zona digitalului“, adaugă acesta. Din acest motiv, emisia prin cablu nu va fi luată în calcul cel puţin în următorii trei ani.
Televiziunea va porni de la bun început cu un trafic de 250.000 de utilizatori pe săptămână, mizând pe faptul că va avea un ecran pe site-urile Media Best, care însumează peste 110 portaluri de turism, printre care bestturism.ro, vacante.ro, litoral.ro, ghidhoteluri.ro etc. TVTravel funcţionează în prezent în versiune beta (în perioada de testare), dar din vară va deveni complet funcţional.

104-13559-21_ciprianenea.jpgPostul (denumire oarecum improprie în mediul online) va avea şi echipe redacţionale care vor menţine legătura cu Ministerul Turismului şi federaţiile din domeniu. Într-o primă fază vor fi angajaţi aproximativ zece oameni pentru redacţie, cărora li se vor adăuga alţi patru-cinci colaboratori ocazionali. „Ţinând cont de dezvoltarea pieţei, a internetului, probabil că în trei ani vom depăşi 40 de angajaţi full time şi colaboratori“, spune Enea. TVTravel şi-a format deja echipa de vânzări, aceeaşi care se ocupă şi de publicitatea site-urilor Media Best; pentru aceste site-uri se negociază în prezent şi un contract cu o agenţie de publicitate. Bugetul anual al televiziunii este situat între 150.000 şi 250.000 de euro, iar proprietarii sunt încrezători în succesul ei. „Cred că în doi ani vom fi pe profit şi, cred eu, unul interesant“, afirmă Ciprian Enea. 

Cine este Media Best?

• Compania are patru divizii. Media Shark, se ocupă de consultanţă în turism şi PR. Grafica, printul şi cataloagele ţin de Best Media Grup. Cele 110 portaluri de turism sunt în portofoliul Best Promo Grup, iar ultima divizie este News Travel Media, din care face parte TVTravel, portalul de monitorizare a articolelor pe teme de turism şi un blog despre acelaşi domeniu. Acţionarii majoritari ai grupului sunt Ciprian Enea şi Giani Holban.
• Anul trecut, grupul Media Best a înregistrat o cifră de afaceri de circa 600.000 de euro, în vreme ce în acest an se aşteaptă atingerea pragului de un milion de euro.

«Cred că în doi ani vom fi pe profit şi, cred eu, unul interesant.»
Ciprian Enea, coproprietar Media Best

Capital – Editia nr. 20, data 21 mai 2008