Vaccinarea angajaţilor de către companii va fi decontată de către stat. În ceea ce priveşte testarea şi/sau vaccinarea angajaților, companiile au anunțat intenții care diferă în funcție de domeniul de activitate.
Reprezentanții mediului privat arată însă că orice facilitate este binevenită, în cele din urmă.
Vaccinarea angajaţilor de către companii, cu banii statului
Testarea epidemiologică şi/sau vaccinarea angajaţilor ocupă primul loc în topul beneficiilor nou incluse în Codul Fiscal care vor fi acordate de către angajatorii din România, urmate de sumele acordate pentru telemuncă în limita a 400 lei şi cele pentru educaţia timpurie a copiilor, potrivit sondajului HR Barometru realizat de PwC România.
„Interesul angajatorilor pentru fiecare categorie de beneficii diferă în funcţie de profilul companiei şi de sectorul în care activează. Totuşi observăm că, în general, sunt mai puţin dispuşi să ofere beneficii dacă implementarea lor devine costisitoare sau complicată din punct de vedere procedural.
Din acest motiv ar ajuta ca legiuitorii să simplifice procedurile şi să stimuleze cât mai multe companii să pună în practică facilităţile fiscale, întrucât ne aflăm într-o perioadă de transformare pe piaţa muncii, iar legislaţia fiscală trebuie să ţină pasul cu aceste schimbări”, a afirmat Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor fiscale şi juridice PwC România.
80% dintre companii vor deconta testarea epidemiologică şi/sau vaccinarea
Astfel, 80% dintre companii vor deconta testarea epidemiologică şi/sau vaccinare, 36% vor acorda sume în limita a 400 lei angajaţilor aflaţi în telemuncă, 30% sume pentru educaţia timpurie a copiilor, iar 16% vor deconta contravaloarea serviciilor turistice în limita anuală a unui câştig salarial mediu brut.
În ceea ce priveşte testarea şi/sau vaccinarea, toate companiile respondente din energie vor acorda acest beneficiu şi 89% dintre cele din sectorul produselor industriale şi farmaceutic/sănătate.
La polul opus se află companiile IT&C, BPO. Dintre acestea, 43% iau în calcul acordarea acestui beneficiu.
În schimb, angajaţii din IT/BPO vor beneficia de sumele pentru telemuncă, având în vedere că 71% dintre companiile din aceste domenii intenţionează să le acorde, urmate de cele din sectorul produselor industriale (44%) şi servicii financiare (33%).
Costurile, principala dificultate
Companiile de produse industriale conduc clasamentul în cazul sumelor acordate pentru educaţia timpurie a copiilor (56%) şi a decontării serviciilor turistice în limita anuală a unui câştig salarial mediu brut (33%). Ultimele locuri sunt ocupate de Retail/FMCG (19%) şi, respectiv, de serviciile financiare (11%).
Principala dificultate identificată de companii în aplicarea beneficiilor nou introduse în Codul Fiscal este reprezentată de costuri, urmate de procedurile interne în cazul sumelor pentru telemuncă, respectiv de normele de aplicare pentru testare/vaccinare şi pentru banii destinaţi educaţiei timpurii şi de procesul de decontare în cazul serviciilor turistice.
„Orice facilitate fiscală este binevenită atâta timp cât aceasta poate fi aplicată cu uşurinţă şi produce efectele pozitive scontate.
Majorarea sumei acordate pentru evenimentele Crăciun/Paşte
Deşi mult dorită de mulţi angajaţi părinţi, facilitatea referitoare la educaţia timpurie se dovedeşte a fi dificil de pus în practică de către angajatorii acestora, în lipsa unor norme de aplicare clare pe care autorităţile ar trebui să le elaboreze cât mai curând.
Totodată, rezultatele barometrului arată că angajatorii ar dori extinderea acestei facilităţi la toate formele de educaţie”, explică Irina Nistor, Director PwC România.
De asemenea, respondenţii apreciază că, în contextul actual, autorităţile ar putea lua în calcul majorarea sumei acordate pentru evenimentele Crăciun/Paşte, care în prezent este de 150 lei/eveniment (valoare nemodificată de mai bine de 16 ani), precum şi creşterea limitei de deductibilitate pentru pensii/asigurări medicale private, în prezent de 400 euro pe an/angajat.
56 de companii participante la studiu
Studiul HR Barometru a fost derulat de către PwC în perioada 27 Ianuarie – 1 Februarie 2021, pe baza informaţiilor furnizate de către 56 de companii participante din IT&C, BPO Produse industriale, Energie (utilităţi /produse petroliere), Farmaceutic /Medical, Servicii financiare şi FMCG/Retail.
Aproape o treime (32%) dintre companiile respondente au între 101 – 500 angajaţi, 23% sub 100 angajaţi, 18% între 1.001 – 3.000 angajaţi, 18% peste 3.000 angajaţi şi 9% între 501 – 1.000 angajaţi.
Misiunea PwC este de a construi încredere în cadrul societăţii şi de a contribui la rezolvarea unor probleme importante.
Suntem o reţea de firme prezentă în 155 de ţări cu mai mult de 284.000 de profesionişti ce oferă servicii de calitate în domeniul auditului, consultanţei fiscale şi consultanţei pentru afaceri.