Mihai Danciu, directorul general al filialei din Romania a companiei americane Trinity are toate motivele sa se declare multumit de modul in care conduce Astra Vagoane. In patru ani de cand producatorul roman de vagoane a fost preluat de Trinity, cifra de afaceri a crescut de aproape zece ori. O mare parte din merit il ausefii de la Dallas, darsi managerii romani s-au miscat binisor. "Acum detinem 30% din piata europeana, ceea ce e mai mult decat multumitor", spune Danciu.In 2003, Astra-Trinity
Mihai Danciu, directorul general al filialei din Romania a companiei americane Trinity are toate motivele sa se declare multumit de modul in care conduce Astra Vagoane. In patru ani de cand producatorul roman de vagoane a fost preluat de Trinity, cifra de afaceri a crescut de aproape zece ori. O mare parte din merit il ausefii de la Dallas, darsi managerii romani s-au miscat binisor. „Acum detinem 30% din piata europeana, ceea ce e mai mult decat multumitor”, spune Danciu.
In 2003, Astra-Trinity va produce vagoane de marfasi boghiuri in valoare de 80-90 milioane de dolari lunar, in conditiile in care anul trecut, cifra de afaceri lunara a fost, in medie, de 60-65 milioane de dolari. Mihai Danciu spune ca urmeaza sa se exporte in jur de 1.500 de vagoane. Comenzile interne sunt de cel mult zece vagoane de marfa. Managerul de la Astra nu vrea sa ofere o explicatie vizavi de motivele care au condus la disparitia comenzilor interne.
Trinity Industries, cea mai mare companie nordamericana din domeniul transportului feroviar, al constructiilorsi a produselor industriale, detine in prezent in Romania pachete majoritare la Astra Vagoane Marfa Arad, Institutul de Cercetaresi Proiectare de Vagoane (ICPV) de la Aradsi Meva Drobeta Turnu Severin, cel de-al doilea producator local de vagoane.
„{ansa noastra de a supravietui intr-o industrie aflata in recesiune tine de faptul ca in Romania exista un sistem integrat: cercetare, proiectare, fabricatie”, spune Danciu.
Producatorul american de vagoane industriale aplica in cadrul capacitatilor de productie pe care le detine un sistem interesant de productivitate. Astfel, mai intai la sfarsitul anului trecut, 75 de angajati ai Astra-Trinity au fost trecuti insomaj ca urmare a reducerii numarului de comenzi. Luna trecuta, experienta s-a repetat in Polonia, tara in care Trinity detine cea de-a doua capacitate de productie din Europa. Mai mult de 100 de muncitori au fost concediati, iar productia de vagoane a fost transferata in Romania. „Concurenta cu tari din Europa de Est, care produc chiar mai ieftin decat noi, este acum puternica. Supravietuirea este dictata de costurile cu care produci, iar Romania se mentine inca in top”, spune Mihai Danciu. Acesta estesi motivul pentru care fabricile din Germaniasi Franta au fost inchise, iar productia transferata in Europa de Est.
Trinity a investit pana acum la Arad in jur de 150 milioane de dolari. In martie 1999, Trinity a platit 100 milioane de dolari pentru 70% din actiunile Astra-Vagoane Marfa, iar in septembrie 1999 a cumparat de la FPS 70 % din actiunile societatii Meva, valoarea tranzactiei fiind de 6,45 milioane de dolari.
Astra-Vagoane Arad a fost infiintata in anul 1891si purta numele cunoscutului inventatorsi membru al Academiei Romane „Johann Weitzer” – Fabrica de vagoane-motoare-turnatorie de fier SA. Dupa 1989, din 8.000 de angajati, la fabrica de vagoane marfa raman 3.000, iar productia scade la 5-600 vagoane pe an. Numarul comenzilor se reduce spectaculos. Acum, in fabrica mai sunt 2.100 de angajati, iar productivitatea a crescut de la un vagon pe zi la peste zece vagoane pe zi.