În urmă cu 12 ani, a decis să investească într-un domeniu cu potențial, „la acea vreme“, construcția de vagoane. Iar de curând a pus bazele unui nou business, conex chiar, construcția de tramvaie. Despre Valer Blidar se poate spune că este un antreprenor care încurajează investițiile locale și militează pentru parteneriatele interne. Timpul a demonstrat însă, cel puțin în cazul lui, că nu este suficient. Așa că, în prezent, Astra Vagoane Călători, numele fabricii pe care antreprenorul o deține la Arad, lucrează mai mult pentru export și mai puțin pentru piața românească.
„Din păcate, CFR Călători nu investește în modernizarea flotei sau în achiziții, deși știm cu toții că aceste investiții sunt necesare“, o spune cu regret Blidar. Iar răspunsul oficialilor CFR Călători vine sec și tehnic: „În bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2013, nu sunt prevăzute sume pentru achiziţia de material rulant“. Nu e deloc o noutate: aceleași declarații erau făcute și acum un an, dar și în urmă cu mai mulți ani. Într-un interviu anterior pentru Capital, oficialii operatorului feroviar de transport spuneau că 50% dintre trenuri nu au aer condiționat și doar 30% sunt modernizate.
Vagoane, tramvaie și licitații
Așa că stă în firescul lucrurilor ca atunci când ți se închid niște uși să încerci să deschizi altele. „Aproape tot ce producem la fabrica din Arad merge la export. De altfel, avem în plan să participăm la foarte multe licitații pe piața externă, mai ales de când am lansat tramvaiul Imperio, împreună cu parterneul nostru Siemens“, punctează antreprenorul. Mai mult, este sprijinit de ministrul economiei, Varujan Vosganian, cu care a discutat deschis despre promovarea exportului, inclusiv despre contractul din Brazilia, unde Astra urmează să livreze, într-o primă fază, vagoane de călători în valoare de peste 100 de milioane de dolari. Cu precizarea că cererea pe piaţa braziliană de vagoane de călători, tramvaie și vagoane de marfă este estimată la circa 12 miliarde de dolari pentru următorii zece ani. Potrivit datelor Ministerului Economiei, țările cu economii emergente din America Latină – Argentina, Columbia, Chile – care au anunţat pentru următorii ani programe de investiţii în modernizarea și dezvoltarea infrastructurii feroviare, reprezintă pieţe-ţintă pentru promovarea produselor industriei de material rulant. Mai mult, compania deținută de Blidar a transmis deja oferte pentru vagoane de călători, garnituri de tramvai și automotoare în Turkmenistan și Irak.
Se deblochează piața locală?
Bineînțeles că omul de afaceri se uită atent și la mișcările din piața locală. Ca și în cazul exportului, este susținut, în demersul lui de ministerul economiei, inclusiv privind posibilitatea ca Primăria Capitalei să achiziționeze tramvaie. Nu de alta, dar piața locală de tramvaie este evaluată la 2,5 miliarde de euro, în următorii 15 ani, în cazul în care se vor înlocui toate cele 1.400 de tramvaie vechi, potrivit lui Ștefan Roșeanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles.
În aceste condiții, Valer Blidar are planuri mari în 2013, încurajat, pe de o parte, să dezvolte segmentul pentru extern, iar pe de alta, să se concentreze asupra proiectelor care, ne asigură autoritățile locale, se vor lansa în România. Cu afaceri sub 30 milioane de euro, la jumătate față de valoarea de dinainte de criză, antreprenorul din Arad este convins că piața se va debloca și vor apărea investiții pe acest segment. Și chiar se simte norocos: în 2012 a prins investiții pe alte continente – Asia și America de Sud -, și-a păstrat cei aproape 1.000 de angajați și a lansat tramvaiul Imperio. Va atinge Blidar, anul acesta, volumul de producție din 2008? Totul depinde de ritmul în care se va mișca piața. _
Businessul lui Valer Blidar
ANGAJAŢI: Deține mai multe firme care au, împreună, peste 2.000 de angajați;
COMPANII: În afară de Astra Vagoane Călători, Blidar mai este acționar și la Astra Vest, SIRV Titu sau Marmura Service;
AFACERI: În 2009, a înființat Banca Comercială Feroviară;
TRAMVAI: lmperio a fost lansat anul trecut, devenind primul tramvai construit de o companie românească în parteneriat cu un gigant – Siemens.