nou. "Inainte de a fi director la AIG, am facut aproximativ acelasi lucru. Intre 1994 si 1996, impreuna cu niste asociati, am facut consultanta de investitii pentru mai multe companii private". Pe atunci, compania se numea "Fin Consultanti Asociatii" si era compusa, pe langa Valeriu Ionescu, din Victor Cionga (actualmente la Raiffeisen Bank), Nicolae Ivan (acum lucreaza tot in domeniul investitiilor) si Mihai Stoica, devenit ulterior profesor de marketing la o universitate din Carolina de Nord.I
nou. „Inainte de a fi director la AIG, am facut aproximativ acelasi lucru. Intre 1994 si 1996, impreuna cu niste asociati, am facut consultanta de investitii pentru mai multe companii private”. Pe atunci, compania se numea „Fin Consultanti Asociatii” si era compusa, pe langa Valeriu Ionescu, din Victor Cionga (actualmente la Raiffeisen Bank), Nicolae Ivan (acum lucreaza tot in domeniul investitiilor) si Mihai Stoica, devenit ulterior profesor de marketing la o universitate din Carolina de Nord.In perioada respectiva, firma de consultanta a atras fonduri si a intermediat tranzactii in valoare de aproape 20 de milioane de dolari. „Am intermediat privatizarea Sterom Campina, am asistat preluarea Arexim de catre Xerox, preluarea Monopoly de Euromedia si am atras capital pentru Gourmet”, isi aminteste Ionescu.De data aceasta, povestea se va repeta, insa asociatii lui Ionescu vor fi alti specialisti in investitii. Deocamdata, echipa este in formare.Ce va face exact compania de consultanta? „Clientii nostri vor fi, in special, intreprinderi mici si mijlocii care au nevoie de o finantare de maximum unul-doua milioane de dolari. Nu mai mult”, spune Ionescu. Pe aceasta piata este o nevoie acuta de finantare, in conditiile in care atentia fondurilor regionale de investitii s-a indreptat cu precadere catre companii mai mari. Totusi, exista si fonduri mai mici, dispuse sa investeasca minimum 500.000 de dolari, precum Trans Balcan Romania Fund sau un fond pentru IMM-uri al Global Finance. „Munca noastra o sa fie extrem de utila pentru asemenea finantatori. Practic, noi le vom oferi consultanta gratuita”, explica Valeriu Ionescu.Veniturile companiei de consultanta de investitii private vor proveni din onorariile de succes pentru capitalul atras. Un asemenea comision poate fi de 5, 3 si 1%, in functie de dimensiunea investitiei. Cu cat aceasta este mai mare, cu atat comisionul are o valoare procentuala mai mica. Pe langa acesti bani, clientul va trebui sa plateasca si un onorariu pe toata perioada proiectului. „Acesta va fi necesar nu neaparat ca sa ne acoperim noi costurile, ci, mai mult, pentru a ne asigura de un angajament ferm din partea clientului.” Un proiect va dura maximum noua luni.Domeniile din care compania de consultanta isi va „recruta” clientii sunt dezvoltarea de infrastructura, constructii, imobiliare, media & telecom sau servicii catre populatie. Dezvoltarea de infrastructura este o piata pe care se vor rula in urmatorii ani multe zeci de miliarde de dolari si vor merge nu doar catre marile companii care castiga licitatiile organizate de stat, ci si catre o serie de producatori de nisa, care vor fi subcontractori pentru proiect.Zona telecom ii este foarte familiara lui Valeriu Ionescu, avand in vedere faptul ca, la AIG, doua dintre cele mai importante investitii vizau exact acest domeniu. Este vorba de investitiile de la furnizorul de Internet si CATV Astral Telecom (20-25 de milioane de dolari) si operatorul de telefonie mobila Orange afacere din care fondul s-a retras, intrucat investitia ajunsese la maturitate.Valeriu Ionescu crede ca banii pentru companiile din industriile anterior mentionate ar putea veni de la fonduri de investitii, persoane fizice (private equity) sau de la banci (sub forma de credit).Competitorii lui Valeriu Ionescu sunt alte companii formate, de asemenea, din specialisti in investitii. Un exemplu este Orion XXI Financial Service.
„Valeriu Ionescu si asociatii” coordonate
· 1-2 milioane de dolari este valoarea maxima a unei investitii pe care compania o va atrage pentru clientii sai
· 5-3-1% este valoarea procentuala a onorariului de succes pe care firma de consultanta il va percepe din capitalul atras
· cine sunt clientii: intreprinderi mici si mijlocii din domenii precum dezvoltarea de infrastructura, constructii, imobiliare, media & telecom sau servicii catre populatie
· cine sunt finantatorii: fonduri de investitii, persoane fizice sau banci.