Controalele medicale pentru șoferii seniori

Decizie pentru cei care au permis de conducere. În România, un proiect legislativ adoptat recent impune reînnoirea permisului pentru șoferii peste 70 de ani la fiecare cinci ani, iar pentru cei de peste 80 de ani, la fiecare doi ani, însoțită de un control medical detaliat.

Deși măsura UE a fost abandonată, România își continuă demersurile pe această cale.

Uniunea Europeană a lăsat la latitudinea statelor membre decizia privind controalele medicale regulate pentru șoferii seniori. Această hotărâre a fost luată în decembrie 2024, după ce un proiect european din martie același an, care propunea introducerea unor reglementări unitare, a fost abandonat.

Proiectul urmărea să crească siguranța rutieră prin reducerea numărului de șoferi inapți să conducă. Decizia a generat reacții diverse în rândul statelor membre.

permis de conducere
SURSA FOTO: Dreamstime

Legislație specifică pentru șoferii seniori

În România, s-a adoptat în toamna lui 2024 un proiect legislativ care introduce controale stricte pentru șoferii cu vârsta de peste 70 de ani. Conform noii legi:

  • Șoferii de peste 70 de ani trebuie să-și reînnoiască permisul auto la fiecare 5 ani.
  • Șoferii de peste 80 de ani sunt obligați să reînnoiască permisul o dată la 2 ani.

Procesul de reînnoire presupune un control medical complex care include 6 specialități: medicină internă, ORL, oftalmologie, ortopedie-traumatologie, neurologie și psihiatrie.

permis auto, sofer
SURSĂ FOTO: Dreamstime

Situația în alte state membre ale UE

În timp ce România implementează reguli stricte, alte țări au adoptat abordări diferite:

  • Belgia, Franța și Suedia: Permisul auto este acordat pe viață, fără cerințe de reînnoire, indiferent de vârstă.
  • Finlanda: Introduce controale medicale pentru șoferi la fiecare 5 ani, începând de la vârsta de 45 de ani. În plus, este necesară confirmarea capacității de a conduce de către alte două persoane.

Propunerea inițială a UE a fost criticată de mai multe state membre, în principal de cele care consideră că legislația specifică pentru șoferii seniori încalcă drepturile individuale sau creează discriminare pe criterii de vârstă. Belgia a fost una dintre vocile cele mai vehemente împotriva reglementărilor suplimentare, invocând sistemul său de permis auto pe viață.

Decizia Uniunii Europene de a lăsa în seama statelor membre reglementarea acestui aspect reflectă diversitatea opiniilor și nevoilor la nivel național. În România, măsurile propuse sunt menite să reducă riscurile pe drumurile publice și să protejeze atât șoferii seniori, cât și ceilalți participanți la trafic. Pe de altă parte, aplicarea acestor reglementări va depinde de eficiența controalelor medicale și de gradul de conformare al populației vizate.