Valoarea și numărul tranzacţiilor efectuate de români cu cardurile emise de prestatorii de servicii de plată s-au majorat cu aproape 10% în perioada pandemiei de coronavirus. Totodată, la finalul lunii iunie a acestui an, numărul total al cardurilor aflate în circulaţie în România a crescut şi el până la 18,43 de milioane.
Valoarea și numărul tranzacţiilor de plată cu cardurile emise de prestatorii de servicii de plată rezidenţi au crescut cu aproape 10%, de la începutul pandemiei COVID 19, în ritm anual, accelerând astfel procesul de digitalizare în sistemul bancar, potrivit analizei datelor statistice preliminare furnizate de bănci pentru BNR.
Astfel, restricțiile impuse în perioada stării de urgență și în starea de alertă din cauza pandemiei au permis creșterea gradului de utilizare a cardurilor emise de bănci. Numărul tranzacțiilor de plată cu carduri emise de prestatorii de servicii de plată rezidenţi a avansat cu 9,6%, în trimestrul doi 2020, până la 222,2 milioane, comparativ cu perioada similară a anului trecut, arată analiza realizată de #DreptulLaBanking.
Valoarea tranzacţiilor de plată cu carduri emise de prestatorii de servicii de plată rezidenţi s-a majorat cu 9,3%, până la 28,27 miliarde lei, la finele trimestrului doi 2020, față de intervalul similar din anul trecut. Din totalul tranzacțiilor cu cardul din trimestrul doi 2020, valoarea tranzacțiilor POS cu carduri a totalizat 15,68 miliarde lei. La acest tip de tranzacții se constată o creștere cu 7,2% față de aceeași perioadă din 2019, când s-au înregistrat tranzacții POS cu carduri în valoare de 14,62 miliarde lei.
Numărul total al cardurilor în circulație în România, la sfârșitul lunii iunie 2020, se ridică la 18,43 milioane, cu 4,1% mai mare față de luna iunie 2019, când au fost raportate 17,7 milioane carduri. Din cele peste 18,43 milioane carduri în circulație la sfârșitul semestrului I 2020, un număr de 15.430.130 reprezentau carduri de debit și 2.907.432 carduri de credit. România are mai puțin de un card bancar/cap de locuitor, una dintre cele mai mici valori din statele Uniunii Europene, ca urmare a preferinței pentru plățile efectuate în numerar.
Trecerea la cashless și contactless este o tendință care s-a accentuat în ultimii ani pe fondul digitalizării serviciilor bancare, însă a fost accelerată în perioada pandemiei. Ca măsură suplimentară de asigurare a sănătății, băncile au recomandat populației efectuarea plăților fără numerar, prin mijloace moderne de plată puse la dispoziție de acestea, precum cardurile sau plățile online.
Instituțiile de credit din România contribuie în mod activ la accelerarea introducerii soluțiilor digitale în serviciile financiar bancare și sunt preocupate de redefinirea modelelor de afaceri prin noi servicii inovative.