care obtin rezultate deosebite. Ideea de a trai si munci dupa obiective bine stabilite pare a fi o parte din natura umana. Cu alte cuvinte, noi oamenii avem tendinta de a desfasura o munca sau o activitate numai cu un motiv sau chiar cu un anumit interes. Chiar daca nu-l rostim, noi avem in minte acest motiv si un rezultat pe care vrem sa-l obtinem. Comportamentul nostru are o explicatie sau, altfel spus, noi avem o scuza pentru ceea ce facem. Prin formarea clara si constienta a obiectivelor, no
care obtin rezultate deosebite. Ideea de a trai si munci dupa obiective bine stabilite pare a fi o parte din natura umana. Cu alte cuvinte, noi oamenii avem tendinta de a desfasura o munca sau o activitate numai cu un motiv sau chiar cu un anumit interes. Chiar daca nu-l rostim, noi avem in minte acest motiv si un rezultat pe care vrem sa-l obtinem. Comportamentul nostru are o explicatie sau, altfel spus, noi avem o scuza pentru ceea ce facem. Prin formarea clara si constienta a obiectivelor, noi avem mai multe sanse de a ne controla comportamentul in procesul de realizare a rezultatelor dorite. Obiectivele pozitive si bine formate se pot traduce in motivatie, autoincredere, persistenta, ca si in alte caracteristici umane care ne aduc succes deplin. Programarea neuro-lingvistica (NLP) a dovedit ca oamenii sunt in posesia unor resurse uimitoare de a realiza lucruri deosebite si, totodata, pot dezvolta sisteme personale de atingere a oricarui obiectiv dorit. Tot NLP ne ofera un model simplu de orientare:
1. decidem ceea ce dorim (formarea unui obiectiv)
2. luam masuri
3. observam ce se intampla
4. modificam pana obtinem rezultatul dorit.
Desigur, acesta este modelul de baza cel mai simplu. Trecerea de la viziune la un obiectiv bine format si concret este ceva mai lunga si mai complicata. NLP ne atrage insa atentia despre ceva foarte important care apare destul de des in contextul formarii unui obiectiv, a unei credinte si a unor valori personale. Acestea, nu numai ca influenteaza formarea si atingerea scopurilor personale, dar, in cele mai multe cazuri, blocheaza actiunea. Pentru a putea vedea mai clar toate acestea si mai ales pentru a putea sa ne intelegem pe noi insine, trebuie sa ne intelegem mai intai propriile valori, sa invatam sa le identificam, sa aflam originea lor si, desigur, foarte important sa stim cum sa ne modificam stilul de gandire, deci propriile valori si credinte.
Cum intelegem valorile?
O valoare are importanta. Pentru a recunoaste acest lucru nu trebuie decat sa ne punem intrebarea „Ce consider eu important?” si raspunsul va contine cu siguranta valori si credinte despre ceea ce noi consideram ca este adevarat. Iata cateva exemple de afirmatii din viata de toate zilele: „Pe politicieni nu-i intereseaza decat problemele lor” (credinta) sau „Imi vad mai intai propriile interese” (valoare) sau „Ar trebui sa eliminam discriminarea rasiala din aceasta societate” (credinta si valoare). Noi ne cream astfel de credinte si valori in timpul vietii. Ele ne afecteaza orice reprezentare pe care ne-o facem despre lumea in care traim, ca orice filtru mental din modelul NLP (alaturi de omisiune, distorsiune si generalizare). Totodata, ne afecteaza deciziile pe care le luam zilnic si, prin aceasta, rezultatele si realizarile noastre nu sunt cele pe care ni le dorim.
Cum identificam valorile?
Noi putem sa ne asociem valorile si credintele cu anumite obiective pe care ni le-am format. Pentru a intelege mai bine putem sa ne intrebam: „Ce importanta are aceasta realizare pentru mine?” sau aceeasi intrebare o putem folosi intr-un context al unui anumit domeniu din activitatea si viata noastra: „De ce este important sa-mi realizez o cariera la firma la care lucrez acum?” Raspunsul ar putea include: siguranta, respect, cunoasterea unor persoane importante, imbunatatirea situatiei financiare etc. Toate raspunsurile vor reflecta valori. O data ce reusim sa ne identificam valorile si credintele, iar acestea au fost oarecum sortate si ordonate dupa importanta, este necesar sa incercam sa descoperim originea acestora.
De unde vin valorile noastre?
Majoritatea credintelor si valorilor pe care le posedam intr-un moment al vietii sunt adunate sau obtinute prin viata intr-o anumita familie, prin prietenii si anturajul in care am trait, prin educatie, scoala, religie, situatia sociala si economica, prin presa, televiziune sau alte surse de informare, prin relatiile cu un mentor sau cu o alta persoana importanta etc. Identificand sursa valorilor si a credintelor noastre ne putem confirma originea situatiei actuale si a obiectivelor personale pe care le-am format pana in acest moment. Pe scurt, valorile ne sunt prezentate ca noi variante negociabile. Noi le puten modifica, daca dorim.
Modificarea valorilor
NLP pune foarte mult accentul pe descoperirea si folosirea variantelor si posibilitatilor. Valorile si credintele pe care le-am acumulat in trecut poate ca ne-au ajutat (sau poate ca nu) pana acum. Prin reevaluarea valorilor noastre, noi putem crea noi posibilitati, bazate pe obiectivele actuale si valorile legate de acestea. Mediul ce ne inconjoara si oamenii din jurul nostru se schimba in permanenta. Respectand harta lor mentala respectam si deciziile lor. Noi putem sa ne modificam valorile tot la fel de usor cum ne schimbam obiectivele. Putem spune, de exemplu:”Aceasta nu mai este importanta (acum)” sau „Totul trebuie reorganizat”. Putem modifica si valori si credinte pentru a le adapta la schimbari si, in acelasi timp, la obiectivele noastre personale din prezent sau chiar cele din viitor. Sigur ca pentru aceasta modificare avem de multe ori nevoie de motive puternice si, cateodata, acestea sunt rezultatul unor schimbari majore al stilului de viata, un nou partener, o noua pozitie in firma, o casa noua, un accident sau o boala. Totusi, putem sa ne modificam valorile prin reevaluarea constienta, ca parte a unui proces de formare a obiectivelor.O data ce valorile si credintele noastre devin nefolositoare, altele trebuie sa le ia locul, unele mai puternice, mai practice si care ne dau curajul de care avem nevoie pentru realizarea obiectivelor personale.