Aglomeratul segment C al pieţei auto este nevoit să mai primească, de voie, de nevoie, un nou membru. Dacă pentru clienţii acestei clase sosirea unui nou model impune încă o vizită la dealeri şi o nouă verificare a ofertei totale, pentru importatorul Renault-Nissan România noul Tiida înseamnă revenirea în zona modelelor de volum şi, implicit, pe trendul ascendent al pieţei importurilor.
Pentru majoritatea românilor, marca Nissan este un sinonim pentru modelele de teren. X-Trail, Pathfinder, Navara sau imperialul Patrol sunt cele mai cunoscute modele ale constructorului japonez şi, poate tocmai de aceea, dispariţia de pe piaţă a vehiculelor Almera şi Primera a trecut aproape neobservată de clienţi. Cu toate acestea, foştii şi actualii posesori ai acestor două modele au avut motive să regrete lipsa unui înlocuitor pentru maşinile de şosea Nissan.
Manevrabilitatea şi confortul, dar mai ales fiabilitatea modelelor Almera şi Primera au pus mulţi români în postura de a renunţa la mitul maşinilor germane, pentru a se reorienta către mai puţin graţioasele japoneze. Conştienţi de vidul existent în oferta proprie, cei de la Nissan au grăbit pe cât posibil apariţia noului Tiida şi au decis chiar să plaseze pe piaţă modelul ceva mai sus faţă de Almera, undeva la îmbinarea segmentelor C şi D, concurând astfel modele ca Citroën C4 sau Seat Leon, dar şi maşini mai mari, ca Toyota Avensis sau Opel Vectra. Mai mult, în privinţa spaţiului interior, Tiida este mai bine plasată chiar decât Volkswagen Passat.
Design cuminte şi onest
Ca şi în cazul modelului Almera, noul Tiida soseşte pe piaţă în două variante de carosare, cu patru sau cinci uşi. Pentru ambele variante, designerii niponi au ales un design cuminte şi onest. Poate prea cuminte, având în vedere aspectul din ce în ce mai radical al maşinilor concurente. Explicaţia celor de la Nissan pentru soluţia aleasă este dată de Brian Carolin, vicepreşedinte al diviziei de marketing şi vânzări pentru Europa: „Ca orice producător, Nissan caută să cucerească noi clienţi pentru marcă şi, prin Qashqai, noi am făcut exact asta. Credem că Tiida este un alt fel de vehicul, destinat în special clienţilor tradiţionali ai modelelor Almera şi Primera, şi am păstrat tot ceea ce aceştia consideră necesar“.
În ciuda aspectului mai puţin revoluţionar, Tiida poate fi un factor extrem de important în creşterea vânzărilor Nissan atât în Europa, cât şi în România. Însuşi numele modelului, care este un derivat dintr-un dialect japonez şi se traduce prin „val în continuă transformare“, dă de înţeles misiunea acestei maşini pe piaţă.
Mecanică franco-niponă
Atât în privinţa platformei, cât şi a propulsoarelor, colaborarea dintre grupul francez Renault şi colegii de alianţă de la Nissan este extrem de vizibilă. Acelaşi tren de rulare este utilizat în acest moment şi de Nissan Note, şi de Renault Clio III, iar propulsorul diesel de 1,5 litri este împrumutat de la gama Megane. Mult mai vizibile sunt detaliile de design, care amintesc de modele Renault.
Revenind la caracteristicile tehnice, trebuie menţionat faptul că doritorii de Tiida pot opta pentru unul dintre cele trei propulsoare disponibile, două alimentate cu benzină (1,6 litri – 110 CP şi 1,8 litri – 126 CP) şi un diesel de 1,5 litri care dezvoltă 105 CP. Motorul de 1,6 litri poate fi comandat în combinaţie cu o transmisie manuală cu cinci trepte sau cu una automată cu patru rapoarte. Pentru celelalte două uzine de forţă este disponibilă o singură cutie de viteze, cu şase trepte.
Dimensiunile celor două variante de carosare diferă cu peste 100 de milimetri în favoarea sedanului. Dacă hatchbackul are o lungime de 4.303 mm, adăugarea portbagajului a extins vehiculul până la 4.479 mm şi a creat un spaţiu destinat bagajelor de 467 litri. Pentru varianta hatchback, niponii au găsit o soluţie extrem de bună de a mări capacitatea de transport: culisarea banchetei din spate cu nu mai puţin de 240 mm.
Preţul cu TVA pentru versiunea de bază, Visia, cu motorizare de 1,6l – 110 CP este de 14.900 de euro.
Ne place:
• ideea de a păstra pe un model nou caracteristicile apreciate de clienţii mai vechi ai mărcii
• gama de propulsoare care asigură performanţe bune atât din punctul de vedere al consumului, cât şi al sportivităţii
• bancheta spate culisantă a variantei hatchback, care poate oferi, în funcţie de necesităţi, un spaţiu mai mare pentru pasageri sau un spaţiu de încărcare mai generos
• calitatea bună a materialelor utilizate în habitaclu
Nu ne place:
• designul exterior pare a fi o combinaţie între câteva modele ale colegilor francezi de la Renault, dar şi ale rivalilor de la PSA Peugeot-Citroën
• lipsa unui sistem audio dotat cu conector USB şi cu posibilitatea de a reda fişiere mp3
• varianta de bază are în dotare numai patru air-baguri, alte două, de tip cortină, fiind disponibile opţional sau pe versiuni superioare de echipare
Modele concurente:
RENAULT MEGANE este cea mai vândută maşină a segmentului C în România. Deşi este aproape de finalul carierei, actualul model se menţine în vârful ierarhiei graţie unui preţ foarte competitiv. Beneficiază de o gamă mai largă de propulsoare şi de un design mult mai aproape de stilul european.
OPEL ASTRA are, în România, atuul provenienţei germane. Gama de propulsoare este, şi în acest caz, mai bogată decât a Nissanului Tiida. Deşi nu există o variantă sedan decât pentru bătrânul Classic, noul Astra are versiuni hatchback cu trei sau cinci uşi, precum şi caravan.
CITROEN C4 este unul dintre cele mai arătoase modele din segmentul C. Priza la publicul feminin este deja bine cunoscută, iar preţul cuprins între 11.940 de euro şi 20.100 de euro poate fi un argument demn de luat în seamă.
PEUGEOT 307 se află tot la final de drum şi va fi înlocuit, în numai câteva luni, de noul 308. Cu toate acestea, modelul francez rămâne un punct de referinţă al clasei, graţie dotărilor sale peste medie şi calităţii ridicate a finisărilor.