Piatra aruncata de Executiv prin adoptarea OUG nr. 95/2001 privind constituirea si utilizarea Fondului Romania i-a tulburat exagerat pe exportatorii romani. Motivul: trebuie sa scoata bani din buzunare pentru a alimenta un fond extrabugetar, aflat la dispozitia Guvernului. Contributia lor este doar una dintre sursele de alimentare ale acestui fond. Alaturi de cota de 1% virata de contribuabilii care au incasat printr-un cont bancar din Romania venituri in valuta provenite din exporturile de bunuri si servicii, mai sunt specificate sponsorizari, donatii, dobanda aferenta disponibilitatilor fondului, iar gheata este sparta de o alocatie de 7 miliarde de lei din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului. Toti acesti bani sunt destinati construirii si intretinerii unei imagini favorabile Romaniei in lume, prin instrumente specifice.
Ce i-a deranjat insa pe exportatori, avand in vedere ca sunt printre primii ce vor percepe o schimbare de atitudine a pietelor internationale si a politicilor economice vizavi de produsele made in Romania? Asociatia Nationala a Importatorilor si Exportatorilor, prin Mihai Ionescu, directorul sau executiv, enumera o serie de motive de suparare: fiscalizare suplimentara, exportatorii nu au fost consultati, de ce numai ei sa contribuie la pusculita fondului, de vreme ce nu sunt unicii beneficiari si, nu in ultimul rand, lipsa de transparenta a gestionarii banilor.
O ordonanta cu multe semne de intrebare
Luate la bani marunti si exceptand chestiunile de principiu legate de lipsa de comunicare dintre Guvern si agentii economici carora le sunt dedicate diferite acte normative, cele enumerate mai sus nu sunt atat de grave pe cat par.
Cu adevarat importanta este lamurirea problemei deductibilitatii fiscale a contributiei obligatorii. Textul ordonantei este interpretabil. Nu este foarte clar, atunci cand stabileste cota de 1%, la ce se aplica aceasta. Legiuitorul spune „o cota de 1% pentru partea din profitul impozabil care corespunde ponderii acestor venituri in volumul total al veniturilor. Aceasta cota este aditionala celei prevazute la art. 7 alin. (1) din OG nr. 70/1994 privind impozitul pe profit. Platitorii au obligatia sa calculeze si sa vireze la fond sumele reprezentand aceasta cota o data cu plata impozitului pe profit. Modalitatea de calcul al contributiei si termenele de plata sunt cele prevazute in OG nr. 70/1994”.
Angela Rosca, Tax Manager la Arthur Andersen Romania, considera ca, in privinta calculului cotei de 1%, trimiterea pe care o face Ordonanta nr. 95/2001 la Ordonanta nr. 70/1994 privind impozitul pe profit ar putea induce confuzii in privinta deductibilitatii. Insa, atat timp cat aceasta cota de 1% nu reprezinta un „impozit pe profit” suplimentar, ci o contributie la un Fond extrabugetar separat, ea ar trebui sa fie o cheltuiala deductibila. Altfel, perceperea ei ar echivala cu o crestere a impozitului pe profit aferent profiturilor obtinute din activitati de export de la 5% la 6%.
Consultantul fiscal spune ca, desi actul normativ intra in vigoare de la data de 1 august 2001, primele viramente vor trebui facute abia in luna octombrie, o data cu plata impozitului pe profit pentru trimestrul al treilea. Pana atunci este posibila fie aparitia unor norme metodologice de aplicare, fie o clarificare din partea Ministerului Finantelor Publice. Or, daca se adevereste ca aceasta cota de 1% este deductibila, aparitia sa printre obligatiile fiscale ale agentilor economici exportatori nu va avea un efect devastator.
Banii vor fi gestionati de Secretariatul General
Este posibil ca, o data decisa modalitatea de contabilizare a contributiei la Fondul Romania, ipotetica lipsa de transparenta a gestionarii banilor sa ramana singura suspiciune a ANEIR.
Mihai Ionescu sustine ca destinatia fondurilor si administrarea lor, este vorba aici de zeci de milioane de dolari, scapa de sub controlul Curtii de Conturi. Secretariatul General al Guvernului este cel ce va decide, impreuna cu un Consiliu interministerial, finantarile acordate diferitelor grupuri de reflectie sau campanii de promovare. Si, spune Mihai Ionescu „cine va cunoaste costurile reale ale acestor actiuni?”. Pentru ANEIR, Fondul Romania inseamna „a deschide usile unor afaceri pe comisioane substantiale, pe care le vor incasa cei ce vor da semnalul de bun de plata”    

Obiectiile exportatorilor

· Fondul nu priveste doar exportatorii, ca atare nu doar ei trebuie sa contribuie la alimentarea lui.
· Masurile fiscale ce se refera la contractele internationale (care se incheie, de regula, cu un an inainte) nu pot fi aplicate pe parcurs, cu modificari negative ale legislatiei.
· Aplicata la volumul profitului impozabil, cota de 1 % inseamna zeci de milioane dolari anual colectate de la exportatori, in timp ce statul acorda pentru promovarea exporturilor doar un milion de dolari.
· Destinatia si administrarea fondurilor nu este controlata de Curtea de Conturi, planeaza deci suspiciuni in ceea ce priveste corectitudinea gestionarii lor.