La aceasta ora, Petre Buduru a parasit clubul dinamovist, pana si accesul sau in stadionul din soseaua Stefan cel Mare fiind socotit indezirabil. De altfel, sfatuitori discreti (si apropiati ai clubului) i-au sugerat sa nu mai ia loc in lojele clubului, "ca se interpreteaza". Intre timp, Petre Buduru a primit oferte de la formatia din Drumul Gazarului, Gigi Netoiu, patronul Rocar fiindu-i (ca si Marius Stan, de altfel) prieten apropiat. Cu o luna inainte, am aflat ca nou-promovata Rocar i-a prop
La aceasta ora, Petre Buduru a parasit clubul dinamovist, pana si accesul sau in stadionul din soseaua Stefan cel Mare fiind socotit indezirabil. De altfel, sfatuitori discreti (si apropiati ai clubului) i-au sugerat sa nu mai ia loc in lojele clubului, „ca se interpreteaza”. Intre timp, Petre Buduru a primit oferte de la formatia din Drumul Gazarului, Gigi Netoiu, patronul Rocar fiindu-i (ca si Marius Stan, de altfel) prieten apropiat. Cu o luna inainte, am aflat ca nou-promovata Rocar i-a propus sa fie nici mai mult, nici mai putin decat presedintele consiliului de administratie, chiar inainte de inceperea actualului campionat. Sursele noastre ne-au informat ca Buduru a declinat insa oferta, preferand sa evite pe cat se poate publicitatea. Informatii furnizate de apropiatii sai ne releva ca Petre Buduru si-a continuat afacerile si dupa episodul Tigareta.
Sub pavilion
de Panama
Fostul presedinte dinamovist a continuat sa incheie tranzactii pe cele patru firme ale sale. Din aceleasi surse am aflat ca, intre timp, a renuntat la doua dintre ele. Intentiile sale de viitor ar fi sa cumpere sau sa-si intemeieze propriul club de fotbal (un club cu mai multe sporturi s-ar dovedi, probabil, mult prea costisitor sau chiar foarte greu de intretinut). Actualmente, Buduru urmareste de departe mersul lucrurilor in fotbal, mai precis din casa sa din Constanta.
Unul dintre motivele pentru care Buduru are reputatia unui personaj controversat consta in faptul ca filmul actiunii Tigareta ramane inca, in ciuda procesului, neelucidat. Toata lumea se intreaba cum a scapat omul de fotbal din clenciurile justitiei. Raspunsul il gasim cercetand la fata locului (pe traseul Sulina-Tulcea-Vama Veche) cum s-a desfasurat operatiunea supranumita Tigareta.
Pana acum, nu se stia cum au ajuns tigarile in Romania. Ele au fost imbarcate in porturile bulgaresti si transportate la Sulina cu un vapor sub un pavilion de complezenta, panamez. Surse din Administratia Zonei Libere (AZL) ne-au declarat ca Business Sport era imputernicita de expeditorul Monev, firma din Bulgaria, sa se ocupe de soarta tigarilor (BT) in Romania. (Business Sport avea ca unul din actionarii principali pe FC Dinamo, condusa de Petre Buduru.) Unul dintre punctele „fragile” ale pledoariei procuraturii si organelor de ancheta care au instrumentat cazul a fost ca marfa nu avea destinatar in Romania. Marfa trebuia preluata prin conosamente la ordin. Mai clar, cine se prezenta cu trei „bill of leading” (trei exemplare ale contractelor de conosament) putea beneficia de marfa ca un adevarat proprietar. Cel care s-a ocupat de preluarea, descarcarea si transportul marfii prin Romania a fost Nicu Caracota, asociat al FC Dinamo (cu 26% din actiuni). Buduru n-a calcat niciodata prin zona libera.
Costuri incarcate
cu 40.000 USD
Functionarii din Sulina ne-au destainuit ca prima intrebare pe care si-au pus-o vamesii din localitate a fost daca sunt intr-adevar tigari. Si daca sunt toate BT sau altceva. Astfel incat s-a facut – dupa relatarea unui martor ocular – un „tunel”, cum se practica (asa se numeste, in limbajul vamesilor, verificarea pe centrul containerului, strapungand pana in capat). Erau tigari. Si erau BT. Suspiciunea s-a nascut datorita numeroaselor precedente, cu altfel de marfa declarata sau cu tigarile venind in TIR-uri de la Anvers, in spatele unor baloturi cu hartie igienica „mirosind” a tutun. Tigarile au fost tinute cateva luni in AZL, dupa care li s-a facut vant, pe canalul dunarean, la Tulcea. Acolo este sigur ca au ajuns, pentru ca au fost preluate la gabara (un fel de bac pe care se transporta masini, o platforma numita si copastie) de catre Brigada de Supraveghere Vamala. Respectiva echipa de supraveghere trebuia sa le insoteasca, impreuna cu delegatul firmei Business Sport, pana la vama Negru Voda, pe unde urma sa iasa din tara. Din documentele zonei libere rezulta ca numai AZL a castigat 25.000-30.000 dolari din aceasta afacere. Daca am mai pune la socoteala si deplasarea in autotrenuri, am ajunge la concluzia, aberanta sau neverosimila, ca firmele Monev si Business Sport au cazut de acord sa plimbe containere cu tigari din Bulgaria prin Romania si iarasi in Bulgaria, numai ca sa le arate frumusetile patriei noastre. Si sa incarce costurile afacerii lor cu inca 40-50.000 dolari, ceea ce automat se rasfrangea asupra pretului de desfacere al tigarilor!
Dimensiunea afacerii, calculata dupa transporturile descarcate in zona libera, ajungea la 1,75-2 milioane de dolari. Acestea au totalizat, nu asa cum se stia, doua sau cinci containere, ci zece.
Tigarile
s-au evaporat
Teoretic, tigarile s-au evaporat. Este singura concluzie logica, devreme ce Brigada de Supraveghere si Control Vamal conchide ca marfa a iesit prin vama Negru Voda, iar autotrenurile au intrat goale in Bulgaria.
Exista si o firma romaneasca de export-import, JC Group, care a fost cercetata pentru evaziune fiscala si care a luat tigari de la Business Sport, dupa cum a mentionat si presa in momentul respectiv. Cum faptele al caror dosar s-a deschis in octombrie 1998 s-au petrecut de-a lungul a cativa ani (din 1992 pana in 1996), asupra Brigazii de Supraveghere si Control Constanta s-au revarsat, pana la urma, singurele represalii. Directoarea actuala a Directiei Regionale Vamale din Constanta, Anisoara Carutasu, ne-a declarat ca Dumitru Rednic nici n-a mai ramas la supraveghere. „Ceilalti, s-a exprimat ea, nu mai sunt salariatii nostri. Numai Cornel Paun a ramas, la Vama Constanta. Ionel Vizan a plecat. La fel, Marian Iordanescu. Nu noi, regionala, am operat aceste schimbari. Noi avem competente limitate. Dispozitia de disponibilizare a venit din initiativa Directiei Generale a Vamilor care, in situatia cand anumiti oameni creeaza probleme, fie ii suspenda, fie se dispenseaza de ei. Dar procesul a ramas pe rol. Ni s-au mai cerut si noua niste date, dar nu sunt in masura sa ma pronunt. Pronuntarea ramane la latitudinea instantelor de judecata.”
Vamesii au fost maziliti fara explicatii
Pe de alta parte, un director din Directia Generala a Vamilor (Bucuresti), ne-a declarat ca nu-si aminteste sa fi vazut vreo decizie de sanctionare. „Stiu doar ca s-a facut un dosar de ancheta care a fost instrumentat si se gaseste la Politia Economica si la Parchet.” Singura concluzie pe care putem s-o tragem este ca decizia de indepartare din functie a vamesilor cercetati pentru complicitate la contrabanda a venit de mai sus, probabil chiar de la nivelul lui Nini Sapunaru.
La randul sau, Petre Buduru ne-a marturisit: „M-au terminat ei, asa-zisii prieteni ai lui Dinamo. Am avut, timp de cateva luni, cat trebuia sa apar in proces, familia la Constanta, iar eu stateam in Bucuresti, ca sa fiu la dispozitia justitiei, care nici nu ma asculta pana la capat. Acum nu mai am nici un plan de viitor; nu pot sa-mi mai fac.
Planurile de viitor sunt doar pentru familie. Gigi Netoiu e un caracter, e unul dintre cei care m-au ajutat, dar nu am si nu voi avea oferte de la Rocar; ce mai, m-au distrus. Acum mi-am cunoscut cu adevarat prietenii, pentru ca la greu se cunosc caracterele”.
Mihail Galatanu