Evoluţia preţurilor materiilor prime şi instabilitatea din zona euro sunt printre cei mai importanţi factori ce pot afecta, în perioada următoare, companiile autohtone din industria alimentară şi comerţul cu amănuntul din România, se menţionează în raport.
Cercetarea se bazează pe opiniile agregate ale managerilor din industria alimentară şi a comerţului cu amănuntul referitoare la cele mai relevante aspecte ce ţin de evoluţia economiei româneşti, a industriei alimentare şi a comerţului cu amănuntul, a mediului intern al companiilor din sector şi a consumatorului român.
Conform opiniei majoritare a managerilor participanţi la cercetare, evoluţia preţurilor materiilor prime (100%) reprezintă cel mai temut factor care ar putea afecta activitatea companiilor din industria alimentară în perioada următoare, urmat de instabilitatea din zona euro (75%), instabilitatea politică şi legislativă din România (57%), evoluţia şomajului (43%) şi corupţia (36,5%).
Raportul arată că, pe termen mediu (1-3 ani), majoritatea managerilor participanţi la cercetare (66%) estimează o creştere anuală uşoară (cuprinsă între unu şi trei puncte procentuale) a economiei româneşti în ansamblu, 11% scădere economică, 11% stagnare şi doar 12% creştere de peste trei puncte procentuale.
De asemenea, reprezentanţii companiilor din industria alimentară şi a comerţului cu amănuntul nu întrevăd o modificare a TVA în intervalul 2012-2013 (72%). Mai mult, doar 4,5% dintre respondenţi consideră că această taxă va creşte şi 23,5% se aşteaptă ca TVA să scadă doar la produse alimentare.
"În general, situaţia economică din perioada 2012-2013 este percepută ca fiind dificilă în contextul unei pieţe nefiscalizate evaluate la aproximativ 46% din valoarea industriei alimentare româneşti cu excepţii semnificativ negative (cu valori de pană la 80%) în cazul următoarelor industrii: morărit şi panificaţie, lactate, fructe şi legume, carne şi produse din carne şi comerţ tradiţional. Restanţele consumatorilor la credite cât şi factorii demografici sunt, de asemenea, temeri majore pentru executivii intervievaţi, însă ponderea acestor factori este mai semnificativă pe termen mediu şi lung", se arată în raport.
Companiile participante la studiul ‘Romanian Food Compass 2012-2013: Executive Survey & Market Trends’ sunt Albalact, Grup Angst, Barilla, BDG Group, Billa România, Caroli Foods Group, România Hypermarche Cora, Heidi Chocolat, Kamis Condimente, Muller Dairy Ro, Rompak – Pakmaya, Montebanato – Pangram, Profi Rom Food, Selgros Cash & Carry, Tchibo Brands, Titan, Tymbark Maspex Romania, Zeelandia.
EFMI Business School România este o organizaţie independentă afiliată cu EFMI Business School, Olanda, ce îşi propune să creeze şi să facă schimb de cunoştinţe, concepte şi studii de piaţa în industria alimentară românească.