Din punctul de vedere valoric, unele categorii de cosmetice, cum ar fi sampoanele, after shave-urile si deodorantele au cunoscut in ultimii patru ani scaderi ale vanzarilor cu aproximativ 50%. Descresteri importante au inregistrat si vopseaua de par (11%), pasta de dinti (25%) si cremele de intretinere (32%).
Daca analizam situatia vanzarilor din punctul de vedere cantitativ, observam ca, exceptand preparatele utilizate dupa ras, consumul a ramas relativ constant intre 1998 si 2001, sau chiar a crescut semnificativ in cazul deodorantelor, cu 70%.
Aceste date, extrase dintr-un studiu de retail audit al companiei ACNielsen Romania, se refera numai la reteaua de unitati comerciale care practica vanzarea cu amanuntul pentru acasa: supermarketuri, magazine alimentare si de cosmetice, farmacii, chioscuri. Monitorizarea nu include unitatile angro, cash-and-carry, vanzarile la tarabele din pietele agroalimentare si nici vanzarile catre institutii.
Analizand cifrele de mai sus, o prima concluzie care se impune este ca populatia s-a reorientat in 2001 catre produse mai ieftine. Afirmatia este sustinuta si de faptul ca sampoanele, cremele de fata si de corp, demachiantele si lotiunile dupa ras fabricate pe plan local detin ponderea ca volum al vanzarilor (peste 50%). Ca valoare, insa, cotele de piata aferente produselor interne „fruntase” sunt mult mai mici (de exemplu, 18% la sampoane si 16% la after shave). De altfel, la categoriile mentionate, in topul primilor trei producatori care au vandut cel mai mult anul trecut figureaza cel putin un fabricant roman.
Oferta indigena
domina unele segmente
Companiile internationale au profitat de deruta aparuta pe piata imediat dupa 1990, cand romanii erau suprasaturati de impersonalele produse indigene, iar fabricantilor locali nu le erau prea familiare notiuni ca „marketing” sau „concurenta”.
De aceea, producatorilor autohtoni le-a fost destul de greu sa se alinieze noilor pretentii ale consumatorilor, mai ales in ceea ce priveste calitatea si design-ul cosmeticelor fabricate.
In prezent, raportul dintre oferta interna si cea externa difera de la o grupa la alta. Astfel, la deodorante domina importurile, singurele produse autohtone de acest gen realizandu-se la Farmec SA din Cluj Napoca. In randul consumatorilor persista inca ideea ca deodorantele de la Farmec sunt invechite si au un miros nu prea atragator, asa cum se intampla in urma cu 12 ani. Putini stiu insa ca, in 1999, societatea clujeana a realizat o investitie de trei milioane USD intr-o moderna fabrica de deodorante si lacuri de par ecologice si ca furnizorii esentelor de parfumare sunt identici cu cei ai companiilor multinationale.
Piata de sampoane este impartita intre produsele foarte ieftine, realizate pe plan local (52% din punctul de vedere cantitativ) si cele ale companiilor multinationale Procter&Gamble, Unilever, Henkel/ Schwarzkopf, Colgate-Palmolive, Beiersdorf si L’OrA