România se numără printre ţările unde volumul vânzărilor Philip Morris International a înregistat în 2009 o scădere procentuală de două cifre, din cauza unui cumul de factori, în principal şomajul „încăpăţânat”, scăderea veniturilor populaţiei şi majorările de preţuri induse de creşterea taxelor.

„O combinaţie de niveluri încăpăţânat de ridicate ale şomajului, veniturile disponibile (ale populaţiei -n.r.) mai scăzute şi o politică de preţuri determinată de taxe şi-a spus cuvântul în ceea ce priveşte volumul vânzărilor. În special în Spania, Ucraina, ţările baltice, România, Serbia şi Columbia. Pe fiecare dintre aceste pieţe, volumul vânzărilor a înregistrat scăderi procentuale de două cifre”, a declarat Louis Camilleri, preşedinte şi director general al Philip Morris, într-o conferinţă cu investitori şi analişti în care a prezentat rezultatele companiei pe 2009.

Majorarea accizelor, „anormală”

Totodată, Camilleri califică majorările accizelor pe ţigarete din România, Grecia şi Turcia drept „anormale”.

„Posibilitatea majorărilor deraiate de accize este întotdeauna un risc. Până acum, în acest an, am văzut majorări anormale în Grecia, Turcia şi România”, a arătat şeful Philip Morris.

Compania a arătat, în raportul financiar anual publicat joi, că România se numără printre pieţele unde a reuşit să câştige teren în 2009.

Profit mai mic cu 8%

Grupul Philip Morris International a avut anul trecut un profit de 6,34 miliarde de dolari, cu 8% mai redus faţă de câştigul de 6,9 miliarde de dolari din 2008, reflectând declinul veniturilor.

Veniturile nete pentru anul trecut au scăzut cu 2,5%, la 62,08 miliarde de dolari, de la 63,64 miliarde de dolari în 2008, potrivit raportului financiar.

Philip Morris International deţine în România o fabrică la Otopeni şi exportă în principal în UE. La finele lunii ianuarie, Philip Morris România a anunţat că a decis să închidă pentru două săptămâni fabrica din Otopeni, începând cu 19 februarie, cei 450 de angajaţi urmând să fie trimişi în şomaj tehnic.

Decizia a venit în urma scăderii continue a vânzărilor de produse legale pe piaţa din România, oglindită de o creştere similară a consumului de ţigări de contrabandă şi ţigări contrafăcute, a menţionat compania.

Accize mai mari cu 14 euro

Accizele la tutun au crescut anul trecut cu 14 euro, de la 50 de euro pe 1.000 de ţigarete la 64 de euro pe 1.000 de ţigarete. Majoarearea cu 28% accizelor s-a tradus într-o creştere a preţului cu 33% pe parcursului lui 2009, de la 6,6- 6,7 lei/ pachet, la 8,8 lei/pachet.

De la 1 ianuarie 2010, acciza la ţigarete a urcat de la 64 euro la 74 de euro, iar preţul celor mai bine vândute sortimente a atins 10 lei, ceea ce înseamnă o creştere de peste 50% faţă de începutul anului trecut. Comparativ cu începutul lui 2009, acciza la ţigări este mai mare cu 48%, la care se adaugă o creşetere cu 14% din cursul de schimb utilizat.

Nivelul accizei în lei este stabilit, potrivit Codului Fiscal, prin transformarea sumelor exprimate în echivalent euro, pe baza cursului de schimb valutar din prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent. Astfel, accizele pe 2010 se vor calcula la un curs de 4,2688 lei/euro, anunţat la 1 octombrie de Banca Centrală Europeană, faţă de 3,7364 lei/euro, folosită la calculul accizelor pentru 2009.

SURSA: Mediafax