Vânzările Bayer Schering Pharma România au crescut cu 15% în 2009, sub aşteptările companiei, pe fondul măsurilor aplicate de Ministerul Sănătăţii pe parcursul anului trecut, iar pentru 2010 estimează un avans mai mic, a declarat directorul general Bayer România, Andreas Damaske.

Bayer Schering Pharma România face parte din grupul german cu activităţi în indutria farmaceutică şi chimică Bayer.

Potrivit firmei de cercetare Cegedim, în 2008, compania se situa pe locul 11 pe piaţa farmaceutică românească, cu o cotă de 2,5% şi vânzări de 176,2 milioane lei (47,8 milioane euro).

Deprecierea leului a „muşcat” din business-ul Bayer

„Estimăm că vânzările diviziei de medicamente cu prescripţie a Bayer au crescut cu 15% în 2009, potrivit rezultatelor preliminare, divizia Bayer Schering Pharma fiind totodată şi motorul de creştere al grupului. (…) Ne aşteptam la rezultate mai bune anul trecut, dar introducerea sistemului de referinţă privind calculul preţului la medicamente a avut un impact negativ. De asemenea, am fost afectaţi şi de deprecierea cursului valutar, având în vedere cursul fix stabilit de Ministerul Sănătaţii”, a explicat Damaske.

Începând cu 1 februarie 2009, Ministerul Sănătăţii a stabilit un curs fix de 4 lei/euro pentru calculul preţurilor la medicamentele de uz uman, iar de la 1 aprilie, potrivit noii metodologii de calcul al preţurilor pentru produsele cu prescripţie, s-a ales cel mai mic preţ din 12 ţări europene.

Damaske a menţionat că în cursul anului trecut compania a revizuit în permanenţă estimările, uneori trimestrial sau chiar lunar, pentru a analiza impactul măsurilor aplicate în sistemul de sănătate.

Creştere sub 15% în 2010

El a adăugat că pentru acest an mizează pe o creştere mai mică decât în 2009.

„Sectorul farma este cel mai dificil sector de previzionat în acest an, totul depinzând de sistemul de sănătate şi de câţi bani vor fi disponibili. (…) Aşteptăm să fie aprobat proiectul legislativ care modifică modul de calcul al medicamentelor în funcţie de media a 12 ţări europene, şi nu cel mai mic preţ din aceste state, astfel încât să ne permită să creştem preţurile”, a adăugat Damaske.

Produse noi pe piaţă în 2010 şi 2011

Divizia Bayer Schering Pharma a lansat anul trecut trei produse, pentru sistemul cardiovascular, hipertensiune arterială pulmonară şi un anticoncepţional.

„Nu vom lansa noi produse în 2010, dar cu siguranţă vom avea produse noi pe piaţă începând din 2011. (…) În România nu toţi pacienţii sunt diagnosticaţi sau nu beneficiază de un tratament adecvat, iar Bayer are produse inovative, motiv pentru care creşterea din 2010 o vom susţine cu portofoliul pe care îl avem deja”, a arătat oficialul grupului.

Bayer nu va face concedieri

Damaske a adăugat că pentru acest an divizia Bayer Schering Pharma nu are în plan reducerea de costuri, ci doar optimizarea acestora, şi nici reducerea de personal.

„Pentru marketing nu vom avea costuri mai mari faţă de anul trecut, bugetul alocat pentru aceste activităţi fiind acelaşi cu cel din 2009”, a completat directorul general Bayer România.

În ceea ce priveşte aplicarea clawback-ului, în baza căruia producătorii de medicamente prezenţi pe piaţa românească trebuie să contribuie la finanţarea sistemului public de sănătate cu o sumă reprezentând între 5% şi 11% din veniturile realizate în urma vânzării produselor, Damaske crede că sistemul este încă neclar.

„Nu vreau să fac nici o estimare legată de clawback în acest moment, aplicarea acestei măsuri este neclară”, a arătat reprezentantul Bayer România.

Andreas Damaske este din luna iulie 2009 directorul general al grupului Bayer în România, dar şi şeful diviziei de medicamente cu prescripţie, Bayer Schering Pharma.

„În primele şase luni am încercat să înţeleg structura grupului Bayer în România, am analizat funcţionarea diviziei Bayer Schering Pharma şi a departamentelor suport. Am decis ca începând cu luna ianuarie să restructurăm business-ul diviziei de produse farmaceutice cu prescripţie, astfel că am trecut de la business unit la sistemul marketing şi vânzări. Practic, până în luna decembrie 2009 promovarea se făcea pe arii terapeutice, iar din acest an vom merge pe produse”, a adăugat Damaske.

El a precizat că nu s-a renunţat la produse din portofoliu, ci doar s-a schimbat orientarea în ceea ce priveşte medicamentele care au potenţial de creştere mai mare.

6 mil. de euro din cel mai vândut medicament

Cel mai bine vândut medicament al companiei este unul utilizat în tratamentul sclerozei multiple, ale cărui vânzări s-au ridicat anul trecut la şase milioane de euro, pentru 2010 fiind estimată o valoare asemănătoare.

Grupul german Bayer este unul dintre cei mai importanţi jucători atât pe piaţa farmaceutică globală, cât şi în industria chimică, agrochimică şi a maselor plastice. În 2006, Bayer a cumpărat Schering AG, într-o tranzacţie de 17 miliarde de euro.

În România, grupul Bayer este prezent cu trei divizii, în care lucrează 215 de angajaţi, respectiv Bayer Healthcare, din care fac parte Bayer Schering Pharma (medicamente cu prescripţie) şi Consumer Care (produse farmaceutice fără prescripţie), Bayer CropScience (produse pentru protecţia culturilor agricole şi non-agricole) şi Bayer MaterialScience (polimeri şi mase plastice).

SURSA: Mediafax