Nimic surprinzător pentru Dan Ostahie în faptul că, de anul trecut, vânzările de electronice, electrocasnice şi IT&C au început să crească – „Oarecum, s-a acumulat o nevoie de astfel de achiziţii. În anii precedenţi, din cauza incertitudinii financiare, românii au redus cumpărăturile de bunuri de larg consum“, explică preşedintele grupului Altex, cel mai mare dintre electroretailerii locali. Creşterile „uşoare“ din ultima vreme, continuă el, „confirmă aşteptările optimiste din punctul de vedere al consumului şi pentru 2012“. Iar luminiţa de la capătul tunelului o întrevede întreaga piaţă.
Ambii săi competitori majori, Flanco şi Domo, se aşteaptă la o creştere a vânzărilor de circa 10%, până la 1,25 miliarde de euro. Nu e mult, însă raportat la scăderile de vânzări de până la 50% din 2009, și încă un minus de puţin peste 10% în 2010, care, e drept, a fost recuperat în 2011, nu e tocmai de neglijat. Mai concret, de la două miliarde de euro în 2008 – sumă care include vânzările retailerilor tradiționali (Altex, Domo și Flanco, care dețin aproape 40% din piaţă), ale celor independenți (cam 800 la număr) sau ale magazinelor online (35%), dar și ale hipermarketurilor (27%) – piața s-a prăbuşit în 2010 la jumătate.
Vestea bună pentru electroretaileri e că 2011 a fost un an de creştere şi se pare că şi în 2012 mediul de afaceri le va fi mai prietenos. Cum starea de spirit de acum a întregii industrii e bună, să fi ieşit electroretailul din criză? „Atâta vreme cât 2012 va fi al doilea an consecutiv de creştere, putem spune că da, a ieşit din acea criză a declinului“, crede Violeta Luca, directorul executiv adjunct al Flanco, de altfel, un business pe care contracția pieței l-a zgâlțâit atât de tare, încât l-a băgat în insolvenţă.
Scurtcircuit pe piață
La începuturile crizei, puțini ar fi pariat pe faptul că toți cei trei mari jucători – Altex, Domo și Flanco (ex-Flamingo) – vor ieși cu bine din recesiune. La sfârșitul lui 2009, și mai puțini ar fi pariat pe supraviețuirea Flanco. Dar retailerul a ieşit din insolvenţă (odată cu vânzarea afacerii către grupul Asesoft), iar experienţa trăită a înscris compania pe o nouă direcţie care, spune Luca, „e cea corectă, normală“ – „A fost o învăţătură… lucrurile nu trebuie să mai meargă în jos, ci doar în sus“. Directorul adjunct al Flanco dă şi câteva cifre precise: compania va vinde cu 30% mai mult anul acesta, până la 140 de mil. euro, şi va avea un profit operaţional estimat la 4,7 mil. euro, în creştere de la 3,5 mil. euro în 2011. Pe ce îşi bazează ea aceste estimări? „Pe inovaţie, echilibru, constanță și coerență. Trăim într-un mediu puţin predictibil şi trebuie să fim foarte agili, adaptabili. Avem lecţiile făcute“, afirmă Luca fără ezitare.
Un dicton latin spune însă că „nu înseamnă acelaşi lucru dacă doi oameni spun acelaşi lucru“: chiar dacă electroretailerii spun că piaţa va creşte, asta nu înseamnă câtuşi de puţin că businessurile lor au aceeaşi strategie de dezvoltare. De pildă, Domo a fost mereu jucătorul prudent, care a preferat pașii mici și gândiți îndelung înainte. De aceea şi pagubele provocate de criză au fost ceva mai mici decât ale competitorilor, şi compania nu a avut nevoie de măsuri extreme pentru a ține costurile sub control. Tăierile de costuri au vizat mai ales negocierea chiriilor și scăderea bugetului pentru publicitate. Lorand Szarvadi, fondatorul şi președintele Domo, vorbea la sfârşitul anului trecut şi despre o încetinire a extinderii lanţului de retail şi închiderea magazinelor cu profitabilitate redusă.
De altfel, planul lui Szarvadi este ca în vara lui 2013 reţeaua Domo să numere 100 de magazine, cu zece mai puţine decât în prezent – „E numărul necesar de unităţi pentru a acoperi eficient suprafaţa ţării şi vom ajunge la această cifră prin câteva deschideri şi mai multe închideri“, lămureşte Szarvadi. Cert e că anul acesta Domo mai are de bifat două inaugurări, după ce tocmai a deschis un nou magazin la Piatra Neamţ. Cu toate acestea, Domo a încheiat 2011 cu afaceri de 175 mil. euro, în scădere cu circa 2% comparativ cu 2010.
Pentru un tablou complet, piața electro-IT s-a bazat în special pe nevoia imediată de înlocuire. Dinamica pieței e influențată și de intervalul de înlocuire a acestor echipamente, care este de 19,5 ani, de peste trei ori mai mare decât media de șase ani din alte țări europene. O eventuală revenire a pieței imobiliare ar alimenta creșterea acestui sector, în condițiile în care numărul apartamentelor noi care trebuie utilate cu aparate electrocasnice ar fi din ce în ce mai mare. Deocamdată însă, într-o perioadă în care e foarte greu să găsești puncte forte ale pieței de care să profiți, concluzionează Violeta Luca, „diferența se va face prin focalizarea segmentului-țintă, real time management și apropiere de clienți“.
"Dacă nu va exista o orientare către client şi către un business sustenabil o să facem din nou aceleaşi greşeli. Iar noi nu vrem să repetăm greşelile" – Violeta Luca, Deputy CEO Flanco