Industria auto din China se consolidează ca un lider mondial în producția de vehicule electrice. Producătorii chinezi fac competiție giganților internaționali precum Tesla și Volkswagen.
Creștere semnificativă a vânzărilor de automobile pe piața chineză
Piața auto chineză, cea mai mare din lume, a înregistrat o creștere anuală de 11,2% în vânzările de automobile în luna octombrie, conform datelor publicate de Asociația Producătorilor Auto din China (CPCA).
Este a doua lună consecutivă de creștere și cel mai rapid ritm din ianuarie, iar impulsul este susținut de competiția acerbă între producătorii auto pentru îndeplinirea țintelor anuale de livrări, transmite Reuters.
În octombrie, vânzările de vehicule electrice și hibride plug-in au crescut cu 56,7% față de anul trecut, ajungând să reprezinte 52,5% din totalul vânzărilor auto din China. Aceasta este a patra lună consecutivă în care vânzările de vehicule alimentate cu baterii depășesc vânzările de automobile cu motoare pe benzină.
Subvențiile guvernamentale pentru vehicule eficiente și electrice, de până la 2.800 de dolari per unitate, contribuie la această creștere robustă. Oficialii CPCA estimează că tendința ascendentă a vânzărilor de vehicule electrice va continua și în 2025, chiar și în contextul încetinirii economiei chineze.
Performanțele producătorilor chinezi
Producătorii chinezi de automobile electrice, precum BYD, au continuat să stabilească recorduri de vânzări. BYD a depășit pentru prima dată pragul de 500.000 de unități vândute într-o singură lună în octombrie, cu venituri care au depășit pe cele ale Tesla în trimestrul al treilea din 2024.
BYD a ocupat primul loc pe piața chineză, cu o cotă de 15,8% din totalul vânzărilor de vehicule în primele nouă luni și este lider în vânzările de vehicule electrice și hibride plug-in, contribuind cu o treime din vânzările totale din acest segment.
În acest context, BYD își consolidează avansul față de Volkswagen și Toyota, situate pe locurile doi și trei în clasamentul vânzărilor auto. În octombrie, BYD a atins 81% din obiectivul său anual de vânzări revizuit. Compania domină piața auto locală, unde vinde 90% din producția sa.
Alături de BYD, alți producători chinezi precum Geely și Leapmotor, susținuți de Stellantis, au atins 80% din obiectivele anuale de vânzări. Xiaomi, un nou venit pe piața vehiculelor electrice, a înregistrat prima sa lună cu peste 20.000 de unități vândute și este pe cale să își atingă obiectivul de 100.000 de unități livrate până în noiembrie.
Proiecții și perspective
Exporturile de automobile ale Chinei au încetinit în octombrie, cu o creștere de doar 13% față de 22% în luna precedentă. Această scădere este influențată de noile tarife impuse de Uniunea Europeană pentru vehiculele electrice importate din China, tarife care pot ajunge până la 45,3% și au intrat în vigoare la sfârșitul lunii octombrie.
În anii următori, se preconizează că platforma auto BLP a BYD va deveni cea mai mare platformă globală de vehicule electrice până în 2031, conform estimărilor AutoForecast Solutions.
În schimb, platforma MQB A1 a Volkswagen, care este una dintre cele mai utilizate platforme globale în prezent, va fi eliminată treptat.